منتشر شده در 14 مهر 1403 ساعت 19:40



عکاس
علیرضا پاداش

مقایسه ام جی ۵ و آریزو ۵ اسپرت ؛ سدان ارزان قیمت وارداتی یا سدان با سابقه مونتاژی

ام جی ۵ و آریزو ۵ اسپرت دو رقیب سر سخت در بازار ایران هستند. در این مطلب به مقایسه ام جی ۵ و آریزو ۵ اسپرت می‌پردازیم.

بعضی از سدان‌های چینی در ایران به صورت بالقوه می‌توانند پرفروشتر باشند اما به دلیل قیمت‌گذاری بالاتر از حد توان مشتریان هدف، به سطوح پایین‌تری از فروش دست پیدا می‌کنند. ام جی ۵ و آریزو ۵ اسپرت را می‌توان در این دسته قرار داد، چرا که اصولاً در بازارهای جهانی نیز خیلی گران نیستند و اگر با قیمت واقعی خود که در رده بعضی از محصولات پرفروش ایرانی نظیر تارا اتوماتیک و شاهین پلاس اتوماتیک قرار می‌گیرد، عرضه شوند، آن وقت جایگاه بسیار مناسبی در بازار کشورمان به دست خواهند آورد. به هر حال این دو سدان چینی که یکی از آن‌ها سابقه طولانی در بازار ایران دارد و دیگری اخیراً به‌صورت وارداتی عرضه شده است، رقیب همدیگر به حساب می‌آیند و از همین رو به مقایسه ام جی ۵ با آریزو ۵ اسپرت می‌پردازیم تا بدانید که خرید کدام‌یک از این دو خودرو می‌تواند نفع بیشتری برای شما داشته باشد.

درباره ام جی ۵ و آریزو ۵ اسپرت 

ام جی یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان خودرو در کشور انگلستان است که بعد از چندین دهه توقف فعالیت، توسط شرکت چینی سایک موتورز احیا شد و محصولات آن برای نخستین بار در دهه ۹۰ شمسی به ایران راه پیدا کرد. در دور جدید واردات نیز شرکت فردا موتور بعضی از محصولات ام جی از جمله مدل ام جی ۵ را در سال ۱۴۰۳ به بازار ایران معرفی کرده است. ام جی ۵ یک سدان جمع‌وجور اقتصادی است که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد و نسخه فیس‌لیفت آن نیز طی چهار سال بعد به بازار آمد. اما فردا موتور همان نمونه اولیه با فیس قدیمی را در ایران عرضه کرده است. البته نسل دوم این خودرو نیز طی یکی دو سال گذشته در بازارهای جهانی عرضه شده است و در ایران با نام ام جی GT در سبد محصولات فردا موتور قرار دارد. 

آریزو ۵ هم خیلی احتیاج به معرفی ندارد، چرا که در نبود خودروهای سدان وارداتی و مونتاژی همرده توانست طی چند سال گذشته لقب پرفروش‌ترین سدان چینی را به خود اختصاص دهد. این محصول اقتصادی مونتاژی در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و تاکنون ۴ نسخه از آن در بازار ایران به فروش رسیده است. آخرین و جدیدترین مدل از این خودرو با نام آریزو ۵ اسپرت در سال ۱۴۰۲ در ایران رونمایی شد و هم‌اکنون روی خط تولید مدیران خودرو به‌عنوان جدیدترین و تنها عضو خانواده آریزو ۵ حضور دارد.

ویدیوی معرفی MG 5

ویدیوی تست و بررسی آریزو ۵ اسپرت

مقایسه طراحی بدنه 

با توجه به آنکه مبدأ زمانی طراحی این دو سدان چینی به حدود ۸ سال پیش یا بیشتر برمی‌گردد، بنابراین انتظار نوآوری و ابتکارات آن‌چنانی در شاکله اصلی بدنه این دو خودرو کاملاً بیهوده است. در این بین به دلیل آنکه آریزو ۵ اسپرت تغییراتی در نمای روبه‌رو به‌ویژه طرح جلوپنجره و برجسته‌سازی سپر یا تغییراتی در جزئیات سپر و دیفیوزر قسمت عقب خود انجام داده است، می‌تواند طراحی دلچسب و تا حدودی جوان‌پسندتر نسبت به ام جی ۵ داشته باشد. 

مقایسه ام جی ۵ و آریزو ۵ اسپرت ؛ سدان ارزان قیمت وارداتی یا سدان با سابقه مونتاژی

اما همان‌طور که اشاره کردیم، فردا موتور نسخه ابتدایی ام جی ۵ بدون فیس‌لیفت را در ایران عرضه کرده است؛ بنابراین طراحی این خودرو نکته هیجان‌انگیز و قابل ذکر آن‌چنانی از خود به نمایش نمی‌گذارد. اما به‌طور کلی هماهنگی قابل قبولی بین المان‌های اصلی نمای بیرونی این سدان چینی دیده می‌شود که می‌تواند آن را باب میل مشتریان مسن‌تر و خانواده‌ها قرار دهد.

مقایسه ام جی ۵ و آریزو ۵ اسپرت ؛ سدان ارزان قیمت وارداتی یا سدان با سابقه مونتاژی

مقایسه مشخصات فنی ام جی ۵ و آریزو ۵ اسپرت 

اگر بگوییم ام جی ۵ در بخش فنی یک ترکیب کاملاً ایرانی‌پسند دارد، حرف اشتباهی نزده‌ایم؛ چرا که اصولاً در بازار ایران موتورهای کم‌حجم تنفس طبیعی برای خودروهای اقتصادی خانوادگی بهترین گزینه هستند. این موتورها از لحاظ استهلاک، مصرف سوخت، میزان خرابی و هزینه نگهداری همخوانی بالایی با انتظارات و توان مالی مشتریان هدف خود دارند و توقعات آنها را به خوبی برآورده می‌کنند.

در اینجا نیز ام جی ۵ با موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی پا به بازار ایران گذاشته است که البته یک گیربکس اتوماتیک CVT آن را در انتقال نیرو به چرخ‌های جلو همراهی می‌کند. 
این پیشرانه حدود ۱۱۸ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که حاصل آن دستیابی به شتاب صفر تا صد ۱۱ ثانیه‌ای و مصرف سوخت حدود ۶.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌ طور متوسط است. ام جی ۵ معادل ۱۲۳۰ کیلوگرم وزن دارد و بنزین آن از یک باک سوخت ۴۵ لیتری تأمین می‌شود.

مقایسه ام جی ۵ و آریزو ۵ اسپرت ؛ سدان ارزان قیمت وارداتی یا سدان با سابقه مونتاژی

اما آریزو ۵ اسپرت ترجیح داده تا یک ترکیب فنی جوان‌پسندتر را استفاده کند. در نتیجه موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر خطی را انتخاب کرده که ۱۴۷ اسب بخار قدرت به همراه ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور را به چرخ‌های جلو هدیه می‌دهند. این خودرو از گیربکس اتوماتیک CVT استفاده می‌کند و شتاب بهتری نسبت به حریف ارائه می‌دهد.

مقایسه ام جی ۵ و آریزو ۵ اسپرت ؛ سدان ارزان قیمت وارداتی یا سدان با سابقه مونتاژی

البته به دلیل آنکه وزن آریزو ۵ اسپرت حدود ۱۰۰ کیلوگرم نسبت به ام جی ۵ بیشتر است، اختلاف شتاب آن با حریف خیلی زیاد نیست. طبق تست‌های انجام‌شده می‌توان انتظار داشت که شتاب صفر تا صد آریزو ۵ اسپرت حدود ۱۰.۴ ثانیه باشد و میانگین مصرف سوخت ترکیبی آن نیز به ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برسد. 

خودرو ام جی ۵ ام وی ام آریزو ۵ اسپرت FL
موتور چهارسیلندر تنفس طبیعی چهارسیلندر توربوشارژ
حجم موتور ۱۴۹۸ سی سی ۱۴۹۸ سی سی
توان موتور ۱۱۸ اسب بخار – ۱۵۰ نیوتن متر ۱۴۷ اسب بخار-۲۱۰ نیوتن متر
گیربکس CVT اتوماتیک CVT اتوماتیک با ۹ دنده مصنوعی
شتاب ۰-۱۰۰ ۱۱ ثانیه ۱۰.۴ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
وزن ۱۲۳۰ کیلوگرم ۱۳۳۰ کیلوگرم

هر دو خودرو دارای سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون در جلو و تورشن بیم یکپارچه در عقب هستند که سواری معمولی و هندلینگ قابل قبول اما نه در حد بالا را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. با توجه به بیشتر بودن قدرت موتور و شتاب آریزو ۵ اسپرت، احتمال کم‌فرمانی در این خودرو نسبت به حریف آن طی سرعت‌های بالا و مانوردهی‌های پرشتاب حین عبور از مسیرهای پرپیچ‌وخم، بیشتر خواهد بود.

مقایسه کابین و فضای داخلی 

در مورد نوع طراحی کابین به‌ویژه بخش داشبورد نیز به نظر می‌رسد آریزو ۵ اسپرت وضعیت به مراتب بهتری نسبت به حریف داشته باشد، چرا که طراحی داخلی این خودرو نسبت به مدل قدیمی کاملاً تغییر کرده و در اینجا از داشبورد جدیدتر با طراحی مدرن و به سبک تقریباً مینیمالیستی استفاده شده است که انصافاً زیبایی دلچسبی ارائه می‌دهد.

 این داشبورد در اصل متعلق به آریزو ۶ پرو بوده که حالا با کمی تغییرات به مدل آریزو ۵ اسپرت نیز راه پیدا کرده است. پنل پیانو بلک در میانه داشبورد به همراه نظم و ترتیب دلچسب پنل تعویض دنده روی کنسول میانی و برخی دیگر از جزئیات باعث شده تا سبک طراحی داشبورد آریزو ۵ اسپرت نسبتاً زیبا و نوین به نظر برسد. 

مقایسه ام جی ۵ و آریزو ۵ اسپرت ؛ سدان ارزان قیمت وارداتی یا سدان با سابقه مونتاژی

اما نوع داشبورد ام جی ۵ بر مبنای زبان‌های طراحی داخلی یک دهه پیش ترسیم شده و برای دنیای امروز به‌عنوان یک خودرو مدرن چندان نمی‌تواند قدم از قدم به جلو بردارد و نگاه مثبت مشتریان نوگرای امروزی را به خود جلب کند. در نوع طراحی بخش میانی، یعنی قسمت حاوی نمایشگر مولتی‌مدیا، پنل تنظیم تهویه و کنسول جعبه‌دنده از طرح‌های قدیمی و نه‌چندان دلچسب استفاده کرده‌اند که ضعف طراحی خودرو نسبت به نمای داخلی آریزو ۵ اسپرت را بیشتر نمایان می‌کند. 

مقایسه ام جی ۵ و آریزو ۵ اسپرت ؛ سدان ارزان قیمت وارداتی یا سدان با سابقه مونتاژی

سطح کیفی متریال کابین هر دو خودرو تقریباً به هم نزدیک بوده و ترکیبی از پلاستیک نسبتاً خوش‌کیفیت و روکش‌های چرمی و… در برخی از نقاط داشبورد و پنل درب‌ها به کار رفته است. میزان فضای داخل کابین هر دو خودرو نیز به یکدیگر نزدیک بوده و برای حضور ۴ تا ۵ نفر سرنشین با قد متعارف فضای کافی ارائه می‌دهد. 
اما اگر سری به صندوق‌های عقب بزنید، متوجه می‌شوید که ام جی ۵ با ظرفیت ۵۱۲ لیتر به استقبال لوازم شما آمده است، اما آریزو ۵ اسپرت ۴۴۲ لیتر گنجایش صندوق دارد که البته فضای قابل قبولی است، اما نسبت به ام جی ۵ کوچک‌تر خواهد بود.

مقایسه آپشن‌ها و امکانات

از لحاظ میزان تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی، هر دو سدان آریزو ۵ اسپرت و ام جی ۵ تقریباً هم‌سطح هستند و تجهیزات مشترکی مثل ۶ کیسه هوا، سامانه کنترل کشش و پایداری، کروز کنترل، تهویه دیجیتال، سانروف برقی، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سنسور پارک و دوربین عقب، گرمکن صندلی‌ های جلو، آینه‌های جانبی تاشو برقی، تنظیم برقی صندلی راننده و… دارند. 
اما در این بین، ام جی ۵ از امکاناتی همچون دوربین ۳۶۰ درجه، تنظیم برقی صندلی شاگرد، اپل کارپلی و اندروید اتو برخوردار است که در آریزو ۵ اسپرت وجود ندارد.

خودرو  ام وی ام آریزو ۵ اسپرت ام جی ۵
کروز کنترل دارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
حسگر باران ندارد ندارد
سنسور فشار باد تایرها دارد دارد
ترمز ABS دارد دارد
ترمز EBD دارد دارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت ندارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه‌های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب دارد دارد
کیسه هوا دارد(۶عدد) دارد(۶عدد)
تهویه اتوماتیک ندارد ندارد
ورود و استارت بدون کلید دارد دارد
تنظیم برقی صندلی‌های جلو دارد(فقط صندلی راننده) دارد
گرمکن صندلی جلو دارد دارد
آینه تاشو برقی دارد دارد
تنظیم برقی آینه های جانبی دارد دارد
سانروف دارد دارد

نتیجه‌گیری: ام جی ۵ ارزنده‌تر است یا آریزو ۵ اسپرت؟ 

ام جی ۵ بخریم یا آریزو ۵ اسپرت؟ برای پاسخ به این سؤال باید دید که معیارهای مشتری در خرید یک سدان مونتاژی با رده قیمتی میانی چه مواردی هستند. اگر به دنبال یک ماشین با طراحی کمی به‌روزتر، فضای داخلی زیباتر و مدرن‌تر، شتاب و توان فنی بالاتر، خدمات پس از فروش گسترده‌تر به همراه قطعات یدکی فراوان‌تر در بازار هستید، بهتر است آریزو ۵ اسپرت را بخرید. 

اما ام جی ۵ به‌طور کلی کیفیت ساخت بالاتری دارد. بخش فنی، به‌ویژه موتور این خودرو، استهلاک کمتری داشته و دردسرهای نگهداری پایین‌تری را به مالک خود تحمیل می‌کند. به‌ویژه حساسیت موتورهای تنفس طبیعی نسبت به کیفیت بنزین داخلی کمتر است و از این جهت، مالک ام جی ۵ خیال راحت‌تری در مراجعه به پمپ بنزین و استفاده از بنزین معمولی خواهد داشت. صندوق عقب بزرگ‌تر و برخورداری از برخی امکانات بیشتر نیز جزو نقاط قوت ام جی ۵ به‌حساب می‌آید. 
با این حال، طراحی بیرونی و داخلی ام جی ۵ کمی قدیمی‌تر بوده و احتمالاً از لحاظ خدمات پس از فروش و تأمین قطعات نیز نسبت به محصول مدیران خودرو ضعف‌هایی داشته باشد که می‌تواند در آینده مشکلاتی را برای مالک ام جی ۵ به وجود آورد.

source

توسط autokhabari.ir