در جدیدترین اظهارات سردار رادان، استفاده از پلاک سوم برای خودروها تاکید شد. این فناوری جدید، تاثیر چشمگیر بر کاهش اشتباه پلیس در جریمه‌های رانندگی خواهد داشت.

اکستریم VX اکستریم VX

You can now buy RFID holders on Shopee. Should you get one for your car? - SoyaCincau

اواسط سال ۱۴۰۱، نصب چیپ الکترونیک موسوم به پلاک سوم توسط راهنمایی رانندگی ایران تاکید شد. این فناوری در بسیاری از کشورهای اروپایی وجود دارد و مزایای مختلف برای رانندگان، نیروهای انتظامی و نهادهای نیازمند آمارگیری از خودروها فراهم می‌کند. ظاهرا نصب پلاک سوم خودروها سال ۱۳۸۴ مجوزهای قانونی را دریافت کرده؛ اما تاکنون موفق به دریافت سخت‌افزارهای لازم نشده است.

امروز احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور، در گفتگو با خبرنگاران گفت:

 اجرای طرح پلاک سوم، اشتباهات درباره جریمه ها به صفر می‌رسد.
ما به دنبال فناوری‌های نوین از جمله «پلاک سوم» هستیم که این مسئله،  می‌تواند به هوشمندسازی بیشتر پلیس در کشور کمک کند. در این روش، یک چیپ الکترونیکی حاوی اطلاعات خودرو به‌عنوان پلاک سوم روی خودروها نصب می‌شود. برخی رانندگان در پلاک خود دستکاری‌هایی انجام داده و باعث می‌شوند خودروی دیگری جای آنها جریمه شود؛ ادامه داد: با اجرای طرح پلاک سوم، قطعا اشتباهات ماموران پلیس راهور و سیستم، درباره جریمه ها صفر می شود.
اجرای این طرح نیازمند تامین بودجه از طرف دولت است که امیدواریم زودتر برنامه‌ریزی‌های آن انجام شود.
ما قصد داریم به نحوی کارها را پیش ببریم که به جای اینکه مردم به دنبال خدمت بروند و به پلیس مراجعه کنند، ما خدمت را به آنها ارائه کنیم اما قطعا این مسیر زمان‌بر خواهد بود. به عنوان مثال می‌خواهیم وقتی مردم خودرو خریداری می‌کنند و نیاز به پلاک خودرو دارند به جای اینکه آنها به مراکز ما مراجعه کنند؛ ما سراغ آنها برویم و از آنها اطلاعات را دریافت کرده و پلاک تحویل بدهیم. البته در حال حاضر این خدمت ارائه می‌شود اما تعداد آن کم است.

پلاک سوم چیست و چه فایده‌ای دارد؟

پلاک سوم چیپ الکترونیک کوچکی است که زیر شیشه جلو یا زیر آئینه وسط نصب می‌شود و اطلاعات VIN کارت ماشین و سایر اطلاعات مورد نیاز درباره خودرو در آن  وجود دارد. اطلاعات موجود بر روی این چیپ با فناوری RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا مأموران راهور بتوانند با سخت‌افزارهایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک یا دیگر اطلاعات خودرو دسترسی داشته باشند.

سامانهٔ بازشناسی با امواج رادیویی (Radio Frequency Identification) که RFID گفته می‌شود، سامانهٔ شناسایی بی‌سیمی است که قادر به تبادل داده‌ها به‌وسیلهٔ برقراری اطّلاعات بین یک چیپ یا برچسب دارای کدهای اطلاعاتی با یک رابط (Reader) است. سامانه‌های RFID از سیگنال‌های الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده‌ها بدون تماس بهره‌ می‌گیرند.

به‌طور کلی شناسایی خودکار و نگهداری داده‌ها (AIDC) روشی است که طی آن خواه سخت‌افزار یا نرم‌افزار قادر به خواندن و تشخیص داده‌ها بدون کمک گرفتن از یک فرد هستند. بارکدها، کدهای دو بعدی، سیستم‌های انگشت نگاری، سامانهٔ شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی، سیستم شناسایی با استفاده از قرنیه چشم و صدا و… از جمله این راهکارها هستند. این فناوری تاکنون توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ مثل «وال مارت» و «مک دونالد» و نیز سازمان‌های مهمی چون “وزارت دفاع ایالت متحده آمریکا استفاده شده است.

Celebrating National RFID Day | Metalcraft

پلاک سوم نه‌تنها به پلیس کمک می‌کند تا هنگام جریمه، شماره پلاک و اطلاعات درست داشته باشد، فواید دیگری هم دارد. مثلا در کشف خودروهای سرقتی بسیار موثر است. در مورد پلاک های مخدوش و دستکاری شده، کارآمدی دارد و پلیس دیگر برای اصالت خودرو نیازی به کنترل تمام اجزای فنی یا دخالت شخصی ندارد. همچنین با نزدیک شدن خودرو به حسگرهای مخصوص، می‌توان پرداخت عوارض، بازشدن درب پارکینگ برای خودروهای خاص یک ساختمان را با سرعت بالا انجام داد یا آمار دقیق از میزان رفت و آمد به دست آورد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

source

توسط autokhabari.ir