فرایند خنک کاری خودروهای درون‌سوز با استفاده از رادیاتور صورت می‌پذیرد اما خودروهای برقی فاقد این قطعه هستند. با این تفاسیر، خودروهای برقی فاقد رادیاتور چگونه خنک می‌شوند؟


خودروهای برقی ویژگی‌های جالبی همچون رانندگی تک پدال و صدای خاص را دارند اما یکی از بزرگ‌ترین جنبه‌های جذابیت آن‌ها یک موضوع بدیهی یعنی فقدان پیشرانه درون‌سوز است. نبود پیشرانه بنزینی به معنی عدم تولید گازهای آلایندگی و صرفه‌جویی در هزینه‌هایی از جمله هزینه سوخت است. البته به دلیل ماهیت تولید انرژی، برخی جنبه‌های عملکردی این خودروها را نمی‌توان خیلی جدا از عملکرد خودروهای درون‌سوز دانست. برای نمونه وقتی به عملکرد پیشرانه درون‌سوز فکر می‌کنید احتمالاً انتظار دارید گرمای زیادی توسط آن تولید شود. حتی یک موتور برقی بکار رفته در خودروهای برقی نیز می‌تواند دمای بسیار زیادی داشته باشد اما برخلاف پیشرانه درون‌سوز، موتورهای برقی برای دور کردن گرمای تولیدی به رادیاتور مجهز نیستند. با این وجود، خودروهای برقی چگونه فرایند خنک کاری را انجام می‌دهند؟ اگر تجربه مونتاژ برج‌های کامپیوتری مدرن را داشته باشید شاید با این فرایند آشنا باشید.

اکستریم VX اکستریم VX

همچنین بخوانید:

موتورهای برقی را می‌توان از طریق سیستم خنک کاری هوایی یا مایع خنک کرد. خنک کاری مایع معمولاً گزینه محبوب‌تری است زیرا کار خود را بهتر انجام می‌دهد. لوله‌های این سیستم پر از مایع خنک‌کننده با فرمول مخصوص هستند. این مایع زیر مجموعه باتری به جریان درمی‌آید یعنی درست جایی که گرمای زیادی تولید می‌شود. مایع خنک‌کننده گرمای باتری را جذب کرده و سپس آن را به مبدل گرما می‌فرستد. در این بخش است که دمای اضافی سیستم به‌طور ایمن دفع می‌شود. در سیستم خنک کاری هوایی نیز هوا در اطراف باتری جریان پیدا کرده و سپس از آن خارج می‌شود. به همین خاطر است که برخی خودروهای برقی علیرغم نبود رادیاتور به جلوپنجره مجهز هستند تا با وجود این قطعه جریان هوا مسدود نشود.

اما گرمای خودروی برقی از کجا تولید می‌شود؟ همان‌طور که گفته شد یک پیشرانه درون‌سوز به خاطر اشتعال مخلوط سوخت و هوا و حرکات سریع پیستون در سیلندر گرمای زیادی تولید می‌کند. یک خودروی درون‌سوز برای دفع این گرما به رادیاتور مجهز است، قطعه‌ای که معمولاً در جلوی پیشرانه نصب می‌شود. رادیاتور با مایع خنک‌کننده‌ای پر می‌شود و سپس در پیشرانه به گردش درمی‌آید تا گرما را جذب کرده و آن را از طریق پره‌های رادیاتور به بیرون هدایت کند.

اما موتور برقی نصب شده در خودرو فاقد رادیاتور است. شاید با خود فکر کنید این موضوع مشکلی به وجود نمی‌آورد اما این‌طور نیست چراکه باتری خودروهای برقی می‌توان به خاطر تبدیل جریان برق مستقیم و ولتاژ بالا به جریان متناوب گرمای زیادی تولید کند. برای درک این مسئله کافی است به برخی وسایل خانگی برقی که در حال کار هستند دست بزنید و گرمای به وجود آمده را احساس کنید. همین پدیده در خودروهای برقی و باتری آن‌ها نیز رخ می‌دهد هرچند این فرایند در مقیاسی بزرگ‌تر و شاید خطرناک‌تر صورت می‌گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۶ رای

source

توسط autokhabari.ir