شرکت سوزوکی با معرفی یک اسکوتر تازه باور دارد که هیدروژن پاسخ مناسبی به نیاز موتورسیکلت‌سواران است.

اکستریم VX اکستریم VX

مدت‌ها است که شهاب‌سنگی به نام حمل‌ونقل پاک به این صنعت مهم برخورد کرده و همه چیز را تغییر داده است. خودروسازان امروزی درحال ترک پیشرانه‌ها متداول درون‌سوز هستند، کشتی‌ها به روش‌های بادی روی آورده و هواپیماسازی‌ها هم به‌دنبال روش‌ها کم‌مصرف دیگری می‌گردند. هر چند مشخص‌ترین پاسخ به نیازی به نام حمل‌ونقل پاک، پیشرانه‌های برقی به شمار می‌روند اما برندهایی چون سوزوکی باور دارند که می‌توان با تکیه‌بر روش‌های درون‌سوز جایگزین، هم آلاینده‌ها را کاهش داد و هم موتورهای درون‌سوز را حفظ کرد.

فناوری پیشرانه‌های درون‌سوز هیدروژنی یا بهره‌وری از سلول‌هایی سوختی هیدروژنی سال‌ها توسعه پیدا کرده اما همچنان راه زیادی را در پیش دارد. این روند رشدی کند باعث نشده که شرکت‌های تولیدکننده از ان دست بکشند؛ برعکس، روزبه‌روز به شرکت‌هایی که از آن استفاده می‌کنند رو به افزایش است. سوزوکی هم در تلاشی تازه ای موتورسیکلتی نو رونمایی کرده است. این نمونه اولیه که در هفته آخر ماه سپتامبر به جهان معرفی شد ، در حقیقت یک نسخه بهبودیافته از اسکوتر برقی این شرکت موسوم‌به «بورگمن» به شمار می‌رفت.

این موتورسیکلت تازه برای حرکت از نیروی سلول‌های هیدروژنی استفاده می‌کند؛ به این ترتیب، سلول‌های هیدروژنی به‌جای باتری‌های متداول لیتیوم‌یونی وظیفه تولید برق را بر دوش می‌کشند و نیروی حاصل را به موتور برقی این اسکوتر می‌‎فرستند. از جمله ویژگی‌های شاخص این پروتوتایپ می‌توان به عدم نیاز به سوخت‌های متداول، گستره مسافت ۱۶۰ کیلومتری، سوخت‌رسانی بدون معطلی، حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، شتاب برابر نمونه‌های درون‌سوز بنزینی، خروجی اگزوز مخصوص آب حاصل از فرایندهای هیدروژن، عدم تولید آلاینده‌های کربنی و گلخانه‌ای و وزن یکسان با نمونه‌های درون‌سوز بنزینی اشاره کرد.

این محصول تازه نشان می‌دهد که فناوری سلول‌های هیدروژنی امکان ورود به بازار موتورسیکلت‌ها را هم دارند و برخلاف انتظار عموم، می‌توانند عملکرد مناسبی را در اختیار مشتریان قرار دهند؛ بدون اینکه از مزایای سواری یک موتورسیکلت یا اسکوتر کم کنند.

سوزوکی برای تحقق این اسکوتر برقی تازه بیش از یک دهه تحقیق انجام داده تا نهایتا ایده خود را به یک نمونه اولیه تبدیل کند. مدل مفهومی این پروتوتایپ نخستین بار در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد. شرکت سوزوکی سپس در سال ۲۰۱۵ نسخه‌ بهبودیافته‌تری از ایده خود را با نام «بورگمن فیول سل ۳.۰» رونمایی کرد که برای حرکت تنهاوتنها به سلول‌های هیدروژنی و مخزن فشاربالای نگهداری آن وابسته بود. به این ترتیب سوزوکی هم موفق شد تا باتری را کنار بگذارد و درعین سبک نگه‌داشتن اسکوتر خود، گستره مسافت ۱۶۰ کیلومتر را برای مشتریانش به ارمغان بیاورد. سوزوکی در سال ۲۰۲۱ هم از نسخه جدیدتر بورگمن رونمایی کرد تا اینکه سرانجام از نسخه نهایی پرده‌برداری کرد.

در صنعت خودرو، شرکت‌هایی چون تویوتا و بی‌ام‌و روی فناوری موتورهای درون‌سوز هیدروژنی کار می‌کنند تا نه‌تنها آینده‌ای پاک را برای جهان متصور شوند، بلکه لذت استفاده از پیشرانه‌های پرسروصدای درون‌سوز را از مشتریانشان نگیرند. اگر دوست دارید با فناوری هیدروژن و انواع آن آشنا شوید، توصیه می‌کنم مقاله «راهنمای ساده شناخت خودروهای هیدروژنی» را مطالعه کنید. به نظر شما، آیا هیدروژن از الکتریسیته سبقت می‌گیرد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴ رای

source

توسط autokhabari.ir