سدان جدید کی‌ام‌سی ایگل کرمان موتور باید در برابر رقبایی مثل تارا اتومات و شاهین پلاس اتوماتیک شانس خود را بیازماید.
کی ام سی ایگل یا شاهین پلاس

اکستریم VX اکستریم VX

پس از مدت‌ها نمایش نمونه‌های مختلف در نمایشگاه‌های خودروی کشور، کرمان موتور سرانجام قیمت و اولین شرایط فروش سدان ایگل را اعلام کرده است. این خودرو که اولین محصول ملی کرمان موتور محسوب می‌شود، تنها ۵۵ میلیون تومان با مرز یک میلیارد فاصله دارد و با این قیمت، با رقبای قابل‌توجهی از سمت ایران‌خودرو و سایپا مواجه خواهد بود. یکی از این خودروها، شاهین پلاس است که البته هنوز راهی بازار نشده ولی به نظر می‌رسد با آغاز فروش آن فاصلهٔ زیادی نداشته باشیم. ازاین‌رو، در ادامه ایگل را با این محصول جدید سایپا مقایسه خواهیم کرد تا ببینیم آیا سدان کرمان موتور در برابر یکی از رقبای اصلی خود در بازار چگونه ظاهر می‌شود.

همچنین بخوانید:

معرفی خودروها

کرمان موتور که مونتاژ جک J4 را در سال ۱۳۹۷ آغاز کرده بود، در تابستان ۱۴۰۱ خبر از خریداری پلت‌فرم این خودرو و ساخت اولین خودروی ملی خود بر اساس آن خبر داد. این خودرو که ایگل نام گرفت، اولین بار در نخستین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو در شهریور ۱۴۰۱ به شکل پروتوتایپ به نمایش درآمد. پس از چند بار رونمایی از نسخه‌های آزمایشی این خودرو در نمایشگاه‌های مختلف، سرانجام نسخهٔ تولیدی و نهایی آن در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۲ به نمایش درآمد. هرچند کرمان موتور این خودرو را محصولی ملی و بومی می‌داند اما اساساً یک فیس‌لیفت بزرگ روی جک J4 محسوب می‌شود.

کی ام سی ایگل یا شاهین پلاس

شاهین که در سال ۱۳۹۹ راهی بازار شد، با وجود برخورداری از پلت‌فرم نسبتاً مدرن برگرفته از نسل دوم تویوتا یاریس و طراحی قابل‌قبول، به دلیل پیشرانهٔ نامناسب، نتوانست آن‌طور که باید در بازار موردتوجه قرار گیرد. به همین دلیل، سایپا به دنبال پیشرانهٔ بهتری برای شاهین بود که بتواند جای موتور توربوی قبلی که اساساً متعلق به خانوادهٔ تیبا بود را بگیرد. بدین ترتیب، نهایتاً در فروردین ۱۴۰۲، خط تولید نسخهٔ سایپا از موتور TU5 در مگا موتور افتتاح شد. این موتور که سایپا نام ME16 را روی آن گذاشته، قصد دارد اصلی‌ترین مشکل شاهین را برطرف کند. سایپا برای شاهین مجهز به موتور ME16 پسوند پلاس را در نظر گرفته است.

کی ام سی ایگل یا شاهین پلاس

طراحی بیرونی

در ایگل، کرمان موتور قسمت جلو و دماغهٔ J4 را کاملاً بازطراحی کرده و حالا شاهد چراغ‌های جدیدی هستیم که فرم کلی آن‌ها شبیه همان چراغ‌های جک است اما این چراغ‌ها حالا توسط یک‌ تریم کرومی پهن به هم متصل شده‌اند که زیر آن جلوپنجره باریکی کشیده شده است. علاوه بر این، در پایین سپر هم ورودی هوایی با تریم کرومی در لبهٔ بالایی آن دیده می‌شود. در قسمت جانبی مثل اکثر فیس‌لیفت‌ها تغییر خاصی صورت نگرفته و شاهد همان پروفیل جانبی جک J4 هستیم درحالی‌که در قسمت عقب هم حجم تغییرات اندک است و همان نمای آشنای سدان چینی را می‌بینیم. بااین‌حال، کرمان موتور با طراحی سپر جدید با تریم مشکی‌رنگ کرکره‌ای، بال کوچک روی لبه صندوق و چراغ‌های دودی بی‌رنگی که توسط یک‌تریم کرومی به هم متصل شده‌اند، سعی کرده نمای مدرن‌تر و اسپرت‌تری به ایگل ببخشد.

کی ام سی ایگل یا شاهین پلاس

به‌طورکلی، هرچند تلاش کرمان موتور و طراح ایرانی برای جذاب‌تر و بروزتر کردن ظاهر جک J4 قابل‌تقدیر است اما نتیجهٔ نهایی کار چندان متفاوت‌تر از جک به نظر نمی‌رسد. به همین دلیل، ایگل در طراحی بیرونی در قیاس با سدان سایپا حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت زیرا هرچند شاهین پلاس در طراحی بیرونی تفاوتی با نسخه‌های قبلی شاهین ندارد ولی هنوز هم در برابر سدان کرمان موتور هماهنگ‌تر به نظر می‌رسد. برخلاف ایگل که اساساً یک فیس‌لیفت محسوب می‌شود، شاهین از ابتدا به‌عنوان یک خودروی جدید طراحی شده و به همین دلیل نمای پخته‌تر و اصولی‌تری دارد. درمجموع، با اینکه طراحی بیرونی ایگل بروزتر از J4 به نظر می‌رسد اما هنوز هم از لحاظ پختگی و هماهنگی، باید شاهین را برتر بدانیم.

کی ام سی ایگل یا شاهین پلاس

داخل

ایگل در داخل هیچ تفاوت خاصی با J4 ندارد و شاهد همان داشبورد قبلی هستیم. کرمان موتور در اینجا صرفاً از تریم دورنگ برای صندلی‌ها و رو دری‌ها استفاده کرده است تا کابین پلاستیکی و سیاه J4 را کمی بهتر جلوه دهد. از سوی دیگر، شاهین پلاس هم هرچند از همان داشبورد قدیمی شاهین معمولی استفاده می‌کند که طراحی قدیمی و کسل‌کننده‌ای دارد ولی بااین‌حال، سایپا با ایجاد تغییراتی توانسته کمی فضای داخلی سدان جدید خود را بهتر کند. مهم‌ترین تغییر داخلی شاهین پلاس در قیاس با نسخه‌های قبلی، استفاده از تریم دورنگ مشکی کرم همراه با تزئینات طرح چوب است. همچنین نمایشگر لمسی بزرگ‌تری که با قاب مشکی پیانو قبلاً در شاهین CVT ارائه شده بود در اینجا هم دیده می‌شود؛ بنابراین، هرچند هیچ‌کدام از این دو خودرو در طراحی داخلی حرفی برای گفتن ندارند ولی در اینجا هم کفهٔ ترازو به سمت شاهین سنگینی می‌کند. ازآنجایی‌که ایگل به‌عنوان یک محصول ملی و جدید معرفی شده، بهتر بود کرمان موتور داشبورد جدیدی برای آن طراحی می‌کرد تا بیشتر از جک J4 متمایز شود.

امکانات و تجهیزات

در جدول زیر، آپشن‌ها و امکانات دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم:

کی‌ام‌سی ایگل شاهین پلاس
ترمز جلو و عقب دیسکی جلو و عقب دیسکی
سیستم کمکی حرکت در سربالایی ندارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد
ایربگ ۲ عدد ۲ عدد
فرمان برقی برقی
نمایشگر ۸ اینچی ۱۰ اینچی
آینه‌های جانبی تنظیم برقی با گرم‌کن تاشو برقی با گرم‌کن
سانروف ندارد دارد
سنسور دنده عقب دارد دارد
دوربین دنده عقب ندارد دارد
سیستم پایش باد تایرها دارد دارد
رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی ۱۵ اینچی آلومینیومی
تنظیم صندلی راننده دستی برقی ۶ جهته
تنظیم صندلی سرنشین جلو دستی دستی ۴ جهته
گرم‌کن صندلی‌های جلو ندارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
سنسور نور دارد دارد
سیستم ورود بدون کلید ندارد دارد
استارت دکمه‌ای ندارد دارد
شیشه‌های عقب دودی ندارد دارد

ایگل از لحاظ امکانات تفاوتی با جک J4 ندارد. در این ماشین با وجود قیمتی نزدیک به یک میلیارد تومان، حتی از آپشن‌های ساده‌ای مثل دوربین دید عقب، سانروف و سیستم ورود بدون کلید هم خبری نیست درحالی‌که شاهین پلاس از لیست امکانات قابل‌قبولی بهره می‌برد؛ بنابراین، در این قسمت برتری با سدان سایپا خواهد بود.

پیشرانه

زیر کاپوت ایگل همان پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی J4 قرار گرفته که صرفاً یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری را تجربه کرده است. به گفتهٔ کرمان موتور، این پیشرانه حالا ۱۰۴.۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که ۱.۵ اسب بخار افزایش را نسبت به جک نشان می‌دهد اما  گشتاور این موتور نزدیک به ۱۰ نیوتن متر کمتر شده و به ۱۳۷ نیوتن متر رسیده است. این گشتاور برای خودرویی با وزن ۱۱۶۰ کیلوگرم، رقم پایینی به‌حساب می‌آید. انتقال نیرو هم توسط همان گیربکس CVT قبلی صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر، شاهین پلاس از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ME16 استفاده می‌کند که نسخهٔ سایپا از موتور TU5P محسوب می‌شود. این پیشرانه که ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، هرچند نسبت به موتور توربوشارژ قبلی شاهین مدرن‌تر است ولی خروجی آن برای وزن ۱۳۳۰ کیلوگرمی خودرو چندان کافی به نظر نمی‌رسد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE صورت می‌گیرد؛ بنابراین، با توجه به تجربه‌ای که از عملکرد همین قوای محرکه در تارا اتوماتیک داریم، به نظر می‌رسد در شاهین پلاس اتوماتیک هم با خودروی تنبلی مواجه باشیم. درنتیجه، دو خودرو از لحاظ قوای محرکه تقریباً در یک سطح هستند و هیچ‌کدام حرفی برای گفتن ندارند ولی شاهین به دلیل فراوانی قطعات و اشتراک موتور با محصولات مختلف ایران‌خودرو، شرایط بهتری خواهد داشت درحالی که که قوای محرکهٔ ایگل هم از مزیت استهلاک پایین و دوام بالا بهره می‌برد.

قیمت و جمع‌بندی

هیچ‌کدام از این دو خودرو هنوز به بازار عرضه نشده‌اند و بنابراین باید قیمت کارخانهٔ آن‌ها را ملاک قرار دهیم که برای ایگل ۹۴۵ میلیون تومان و برای شاهین پلاس ۷۵۷ میلیون تومان است. این اعداد اختلافی در حدود ۱۹۰ میلیون تومان را نشان می‌دهد که شرایط را برای سدان کرمان موتور در بازار بسیار سخت خواهد کرد. البته قطعاً شاهین پلاس در بازار قیمت بسیار بالاتری پیدا خواهد کرد. در حالی که اگر قیمت جک J4 در بازار را ملاک قرار دهیم، اختلاف قیمت بازار و کمپانی ایگل اندک خواهد بود و در نهایت هر دو خودرو با قیمتی مشابه به دست مصرف کننده خواهند رسید. مزایای شاهین پلاس در این مقایسه، آپشن‌های بیشتر، موتور شناخته شده TU5، طراحی متناسب و قیمت بهتر است. کی ام سی ایگل هم برای کسانی که نمی‌خواهند خودروهای تکراری ایران خودرو و سایپا را سوار شوند، به دنبال دردسرهای استهلاک موتورهای توربو یا هماهنگی با کیفیت سوخت پایین کشور نیستند، سواری آرام، کم‌هزینه، بی‌دردسر و قابل اطمینان‌تری می‌خواهند به عنوان یک خودروی اقتصادی گزینه بهتری محسوب می‌شود.

مقایسه مشخصات فنی

کی‌ام‌سی ایگل سایپا شاهین
پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
سوپاپ ۱۶ ۱۶
قدرت ۱۰۴ اسب بخار ۱۱۱ اسب بخار
گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر ۱۵۰ نیوتن متر
گیربکس CVT ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
ظرفیت باک ۴۵ لیتر ۴۷ لیتر
وزن خالص ۱۱۶۰ کیلوگرم ۱۳۳۰ کیلوگرم
طول ۴,۴۳۵ میلی‌متر ۴,۴۴۶ میلی‌متر
عرض ۱,۷۲۵ میلی‌متر ۱,۷۷۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۰۵ میلی‌متر ۱,۴۹۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۵۶۰ میلی‌متر ۲,۶۵۰ میلی‌متر
حجم صندوق بار ۵۵۰ لیتر ۴۲۲ لیتر
قیمت کارخانه ۹۴۵ میلیون تومان ۷۵۷ میلیون تومان
Loading ... Loading …

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴۳ رای

source

توسط autokhabari.ir