کاتریجهای سوختی این شرکت در صنعت خودرو، پختوپز، کمپینگ و… استفاده خواهد شد.
انقلاب برقیشدن صنعت خودرو پیشرفتهای زیادی داشته است اما اخیر روند رشدی کند را تجربه میکند. هر چند این دگرگونیهای گسترده پابهپای نیاز مشتریان پیش نمیرود اما باعث شده خودروهای مجهز به فناوری سلولهای سوختی برای مدتی طولانی در حاشیه قرار بگیرند. شرکت تویوتا بهعنوان یکی از اصلیترین مدافعان فناوری یادشده و توسعهدهنده خودروهای هیدروژنی درونسوز و برقی، دست به ابتکاری تازه زده تا این طریق بتواند بازی را به نفع خود بچرخاند.
بزرگترین و مهمترین دستاورد اخیر این برند ژاپنی که در نمایشگاه حملونقل ژاپن ۲۰۲۴ به نمایش درد خواهد آمد، کارتریج قابلحمل هیدروژن محسوب میشود. این فناوری به کاهش ابعاد و وزن مخزن هیدروژن درون خودرو کمک میکند تا برای کاربر انسانی هم قابلحمل باشند. هدف اصلی تویوتا در توسعه این ایده، ایجاد و ساخت منبع انرژی ایمن و قابلدسترس برای استفادههای مختلف روزانه عنوان شده است.
مهندسان ژاپنی امید دارند که کارتریجهایی هیدروژنی در موقعیتهای گوناگونی استفاده شوند؛ از جمله کاربردهای مدنظر تویوتا میتوان به مواردی چون نیروبخشی سلولهای سوختی برای تولید برق خودرو و احتراق برای ایجاد گاز هیدروژن در خوراکپزها اشاره کرد. تویوتا برای ورود به صنعت پختوپز با مجموعه «رینای» همکاری کرده است تا بتواند غذاپزهای هیدروژنی توسعه دهد.
این حرکت تویوتا در ابتدا کمی عجیب و رادیکال به نظر میرسد اما با کمی دقت، متوجه میشویم که منطق قدرتمندی پشت آن نفهته است. تویوتا با مرتبط نشان دادن فناوری هیدروژن و چندمنظورهکردن فناوری خود میخواهد به روشهای کسب درآمد از ان اضافه کند تا نهایتا تولید انبوه آن را توجیه کند. چنین تلاشی تنها مصممبودن مدیران این مجموعه برای موفقیت را نشان میدهد.
این خودروساز شرقی باور دارد که کاربران میتوانند از کارتریجهای هیدورژن مانند باتریهای بزرگ AA هم استفاده کنند. همانطور که در تصاویر رسمی مشخص است، کاربر میتواند مخزن هیدروژنی خالی خود را در محل شارژ قرار دهد و بهجای آن و بدون معطلی، یک نمونه پرشده را بردارد. تویوتا معتقد است که این فناوری توان تامین نیروی موردنیاز برای ساختمانهای دورافتاده، کمپها و ایستهای بازرسی را هم دارد.
این خودروساز بزرگ درکنار رونمایی از فناوری کارتریجهای هیدروژنی از خودروی مسابقهایی هیدروژنی GR کرولا هم رونمایی خواهد کرد؛ این خودرو از سال گذشته در مسابقات استقامتی در حال رقابت بوده است.
تویوتا در ادامه از سیستم ذخیره انرژی تازه خود هم رونمایی خواهد کرد که بر باتریهای استفاده شده در خودروهای برقی بلااستفاده تکیه میکند. مهندسان این برند میگویند که انواع باتریهای استفادهشده با شدت افتهای متفاوت، قابلیت بهرهوری دوباره را دارند و میتوانند بهعنوان افزونهای برای بهبود ظرفیت شارژ باقی باتریها استفاده شوند. به این ترتیب فناوری تازه این شرکت باتریهای قدیمی را هم به چرخه تامین انرژی پاک وارد میکند تا درکنار منابع تجدیدپذیر مانند خورشید، باد و… فرایند تامین برق موردنیاز برای خودروهای برقی را آسانتر از قبل کند. نظر شما درباره فناوریهای تویوتا چیست؟ کارتریجهای هیدروژنی برای تبدیلشدن به روش اصلی تامین انرژی خودرو چقدر شانس دارند؟
source