منتشر شده در 28 مهر 1403 ساعت 09:00


مقایسه سوزوکی بالنو و هیوندای i20 مونتاژی؛ هاچبک ژاپنی صفر یا کره‌ای کارکرده؟

سوزوکی بالنو و هیوندای i20 دو رقیب در بازار خودروی کشور هستند که بالنو به صورت صفر کیلومتر و i20 به صورت کارکرده در بازار حضور دارند.

سوزوکی بالنو از معدود هاچ‌بک‌های وارداتی جدید به بازار ایران است که می‌تواند رقیب دیگر هاچبک‌های خارجی موجود در بازار از جمله هیوندای i20 مونتاژی باشد. با توجه به نزدیک بودن رده قیمتی نمونه‌های صفر کیلومتر سوزوکی بالنو با هیوندای آی ۲۰ کارکرده، احتمالاً سوالات زیادی برای خرید یکی از این دو در ذهن مشتری به وجود می‌آید. از همین رو مقایسه سوزوکی بالنو با هیوندای i20 مونتاژی را انجام داده‌ایم تا اطلاعات کامل‌تری در این زمینه به آگاهی شما برسد.

درباره سوزوکی بالنو و هیوندای آی ۲۰ 

سوزوکی بالنو یکی از هاچبک‌های اقتصادی شرکت سوزوکی است که در ابتدا به‌عنوان یک سدان از سال ۱۹۹۶ در خط تولید این شرکت حضور داشت، اما از سال ۲۰۱۵ در قالب هاچ‌بک و با سگمنت جدید به دست مشتریان رسید. شرکت راسا موتور خاورمیانه طی دور جدید واردات در سال ۱۴۰۲ اقدام به عرضه این خودرو به بازار ایران کرده که یکی از معدود هاچ‌بک‌های وارداتی جدید به کشور محسوب می‌شود. 

اما هیوندای i20 که نسل اول آن به‌صورت وارداتی در ایران از اوایل دهه ۹۰ حضور داشت، از سال ۱۳۹۵ به‌صورت مونتاژی و با نسل دوم به کشورمان آمد که از لحاظ طراحی شرایط بسیار بهتری نسبت به مدل قبلی داشت. این خودرو تا سال ۹۷ در خط مونتاژ کرمان موتور حضور داشت و بعد از شروع تحریم‌ها عرضه آن در کشور به پایان رسید. در حال حاضر نیز مدل‌های کارکرده این خودرو با قیمت‌هایی در حد سوزوکی بالنو صفر کیلومتر آگهی می‌شوند. در ادامه با مقایسه این دو خودرو می‌خواهیم ببینیم که آیا یک ماشین کارکرده با عمر چند ساله ارزش پرداخت مبلغی معادل قیمت یک ماشین صفر کیلومتر وارداتی را دارد یا نه.

ویدیوی معرفی سوزوکی بالنو

مقایسه طراحی بدنه 

معمولاً انتظار داریم که یک خودروی جدید با مدل روز نسبت به خودرویی که طراحی بسیار قدیمی‌تری دارد، برتر باشد. اما وقتی که سوزوکی بالنو را مقابل هیوندای آی ۲۰ نسل دوم مونتاژ کرمان موتور قرار می‌دهیم، می‌بینیم که اختلاف این دو خیلی هم زیاد نیست. حتی شاید بعضی مشتریان طراحی پخته و اسپرت‌تر هیوندای آی ۲۰ را نسبت به سوزوکی بالنو ترجیح بدهند. از لحاظ هماهنگی و اصالت نیز به نظر می‌رسد بدنه هیوندای آی ۲۰ نکات مثبت بیشتری نسبت به حریف ژاپنی دارد و احتمالاً شمار زیادی از مشتریان این سبک طراحی را به شمایل متفاوت و تا حدودی ناهماهنگ سوزوکی بالنو ترجیح می‌دهند. 

مقایسه سوزوکی بالنو و هیوندای i20 مونتاژی؛ هاچبک ژاپنی صفر یا کره‌ای کارکرده؟

با این حال، سوزوکی بالنو نیز به‌عنوان یک خودروی اقتصادی ظاهر مناسبی دارد و اگر طرح المان‌های اصلی نمای روبروی آن یعنی چراغ‌ها و جلوپنجره کمی به‌روزتر شود، احتمالاً می‌تواند انتقادات را تا حد زیادی پاسخگو باشد. بالنو در حال حاضر نیز به‌عنوان یک ماشین نه چندان گران‌قیمت در بازارهای جهانی استایل قابل قبولی ارائه می‌دهد، اما احتمالاً در مقایسه با هیوندای i20 برای مشتریان ایرانی جذابیت کمتری خواهد داشت؛ مگر آنکه مشتری به دنبال خودرویی جدید با طراحی متفاوت باشد که در این صورت بالنو گزینه مناسبی برای او به شمار می‌رود.

مقایسه سوزوکی بالنو و هیوندای i20 مونتاژی؛ هاچبک ژاپنی صفر یا کره‌ای کارکرده؟

مقایسه مشخصات فنی سوزوکی بالنو و هیوندای i20 مونتاژی 

سوزوکی بالنو از یک ترکیب فنی کاملاً اقتصادی برخوردار شده تا حداقل استهلاک و بیشترین کارایی را به مالک خودرو ارائه دهد. موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی سوزوکی بالنو حدود ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که به واسطه یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته از فلایویل تا سر چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. با توجه به آنکه وزن این هاچ‌بک ژاپنی تنها حدود ۹۸۵ کیلوگرم است، می‌توان گفت که نسبت توان موتور به وزن خودرو در محدوده مطلوبی قرار می‌گیرد و می‌تواند برای دستیابی به شتاب صفر تا صد حدود ۱۱ ثانیه مناسب باشد. ضمناً این خودرو یک باک سوخت ۳۷ لیتری دارد که با توجه به مصرف سوخت متوسط حدود ۵.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، می‌شود روی پیمایش بیش از ۶۰۰ کیلومتر با یک باک سوخت این خودرو حساب باز کرد. 

مقایسه سوزوکی بالنو و هیوندای i20 مونتاژی؛ هاچبک ژاپنی صفر یا کره‌ای کارکرده؟

اما هیوندای i20 قدرت خود را از یک موتور ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی دریافت می‌کند. حداکثر توان حاصل از این پیشرانه حدود ۹۹ اسب بخار و ۱۳۴ نیوتن متر گشتاور است که بعد از دریافت توسط یک گیربکس ۴ سرعته به محور چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این خودرو کمی نسبت به بالنو سنگین‌تر است و شتاب صفر تا صد آن نیز معادل ۱۳ ثانیه ارزیابی می‌شود. بنابراین، از لحاظ شتاب و چابکی نباید روی هیوندای آی ۲۰ خیلی حساب ویژه‌ای باز کنید. میانگین مصرف سوخت هیوندای آی ۲۰ مونتاژی نیز برابر ۶.۵ لیتر برآورد می‌شود که نسبت به حریف پرمصرف‌تر است. 

مقایسه سوزوکی بالنو و هیوندای i20 مونتاژی؛ هاچبک ژاپنی صفر یا کره‌ای کارکرده؟
خودرو سوزوکی بالنو هیوندای i20 مونتاژی
موتور چهارسیلندر تنفس طبیعی چهارسیلندر تنفس طبیعی
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۴  لیتر
توان موتور ۱۰۵ اسب بخار – ۱۳۸ نیوتن متر ۹۹ اسب بخار-۱۳۴ نیوتن متر
گیربکس ۴سرعته اتوماتیک ۴ دنده اتوماتیک
شتاب ۰-۱۰۰ ۱۱ ثانیه ۱۳ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۵.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
وزن ۹۸۵ کیلوگرم ۱۰۲۵ کیلوگرم

بنابراین، چه از نظر شتاب و چالاکی و چه از لحاظ میزان مصرف سوخت، سوزوکی بالنو می‌تواند در شرایط بهتری به کار خود ادامه دهد. ضمن آنکه هیوندای آی ۲۰ در بازار ایران چندین سال کار کرده و در اثر استهلاک، کارایی پیشرانه و گیربکس آن پایین‌تر از نمونه‌های صفر کیلومتر بالنو خواهد بود.

مقایسه طراحی داخلی و میزان فضای کابین

نوع طراحی داخلی هر دو هاچ‌بک مورد نظر خیلی مدرن و هیجان‌انگیز نیست، اما در این بین به نظر می‌آید که سوزوکی بالنو به دلیل طراحی جدیدتر، از المان‌های به‌روز و کمی نوآورانه در کابین خود به ویژه بخش داشبورد سود می‌برد. خصوصاً نوع جانمایی و طراحی نمایشگر ایستاده به همراه فرم اسپرت و خوش‌دست غربیلک فرمان باعث می‌شود تا نمای داخلی این خودرو نسبت به حریف کره‌ای کمی جذابیت بیشتری داشته باشد.

مقایسه سوزوکی بالنو و هیوندای i20 مونتاژی؛ هاچبک ژاپنی صفر یا کره‌ای کارکرده؟

البته سبک و سیاق طراحی داشبورد و فضای داخل هیوندای i20 در زمان خودش زیبا و مناسب بود اما امروزه کمی بیش از حد ساده به نظر می‌رسد و در مقایسه با حریفان وارداتی جدید، گرد کهنگی بیشتری روی چهره آن نشسته است. 
اگرچه سطح کیفی متریال و مواد به کار رفته در کابین هر دو خودرو قابل قبول است اما خیلی مرغوب و باکیفیت احساس نمی‌شود. 

مقایسه سوزوکی بالنو و هیوندای i20 مونتاژی؛ هاچبک ژاپنی صفر یا کره‌ای کارکرده؟

به‌عنوان هاچ‌بک‌های نسبتاً کوچک، فضای داخل کابین این دو خودرو قابل قبول است و ۴ تا ۵ سرنشین با قد متعارف می‌توانند از محیط درونی اتاق این دو استفاده کنند. به نظر می‌رسد که فاصله طولی اتاق هیوندای آی ۲۰ کمی نسبت به حریف بزرگتر است. این مورد در زمینه گنجایش صندوق نیز مصداق دارد؛ چراکه صندوق عقب هیوندای i20 معادل ۳۲۸ لیتر ظرفیت دارد که حدود ۱۰ لیتر از حریف بزرگتر است.

مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی سوزوکی بالنو و هیوندای i20

از لحاظ تنوع امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی، وضعیت سوزوکی بالنو نسبت به حریف برتر برآورد می‌شود؛ چرا که هیوندای آی ۲۰ مونتاژی (مدل ۱۳۹۷ فول) فاقد امکاناتی مثل دوربین ۳۶۰، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک و هدآپ دیسپلی است که در سوزوکی بالنو وجود دارد. ضمن آنکه محصول سوزوکی ۶ کیسه هوا دارد، اما هیوندای آی ۲۰ تنها از ۲ عدد کیسه هوای جلو برخوردار است. 

مقایسه سوزوکی بالنو و هیوندای i20 مونتاژی؛ هاچبک ژاپنی صفر یا کره‌ای کارکرده؟

امکانات سوزوکی بالنو: شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب، آینه تاشونده برقی، آینه حساس به نور، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان کمکی برقی، هدآپ دیسپلی، دریچه تهویه عقب، اتولایت، تودوزی چرم و پارچه‌ای و … .

اما هیوندای آی ۲۰ مونتاژی از امکاناتی مثل: کنترل پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور پارک عقب، سنسور باران، حسگر فشار باد تایرها، دی‌لایت، اتولایت، فرمان برقی، نمایشگر لمسی مالتی‌مدیا، دوربین عقب، دو کیسه هوا، ورود و استارت بدون کلید، کول‌باکس و … برخوردار شده که نسبت به حریف تنوع کمتری دارد.

مقایسه سوزوکی بالنو و هیوندای i20 مونتاژی؛ هاچبک ژاپنی صفر یا کره‌ای کارکرده؟
خودرو سوزوکی بالنو هیوندای i20
کروز کنترل دارد ندارد
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل کشش ندارد ندارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
حسگر باران ندارد دارد
سنسور فشار باد تایرها دارد دارد
ترمز ABS دارد دارد
ترمز EBD دارد دارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه‌های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب دارد دارد
کیسه هوا دارد(۶عدد) دارد(۲عدد)
تهویه اتوماتیک دارد دارد
ورود و استارت بدون کلید دارد دارد
تنظیم برقی صندلی‌های جلو ندارد ندارد
گرمکن صندلی جلو ندارد ندارد
آینه تاشو برقی ندارد ندارد
تنظیم برقی آینه های جانبی دارد دارد
سانروف ندارد ندارد

نتیجه‌گیری: سوزوکی بالنو ارزنده‌تر است یا هیوندای ‏i20 مونتاژی ؟

با توجه به نکات مطرح شده در این مطلب پیرامون مقایسه سوزوکی بالنو و هیوندای آی ۲۰ مونتاژی باید گفت که سوزوکی بالنو به دلیل شتاب بیشتر، مصرف سوخت پایین‌تر، امکانات متنوع‌تر، طراحی داخلی جذاب‌تر و از همه مهم‌تر صفر کیلومتر بودن این خودرو، می‌تواند گزینه بهتری نسبت به هیوندای i20 مونتاژی با ۴ یا ۵ سال کارکرد باشد. 

در طرف دیگر، هیوندای آی ۲۰ طراحی بیرونی کمی زیباتری ارائه می‌دهد و به دلیل حضور چندین ساله در بازار، احتمالاً از لحاظ تأمین قطعات و لوازم فنی یا بدنه دردسر کمتری برای مالک خود به وجود می‌آورد. خرید و فروش آن نیز در بازار کمی راحت‌تر از سوزوکی بالنو صورت می‌گیرد. اما به یاد داشته باشید که هیوندای آی ۲۰ حداقل ۴ یا ۵ سال کار کرده و اصطلاحاً حالا به مراحل خرج و هزینه خود رسیده است که می‌تواند خریداری آن را برای مشتریان به گزینه پرریسک‌تری تبدیل کند. اما سوزوکی بالنو یک هاچ‌بک با استهلاک پایین و صفر کیلومتر است که چندین سال گارانتی دارد و احتمالاً به این زودی‌ها شما را از لحاظ فنی به دردسر نمی‌اندازد و هزینه‌ای برای شما نمی‌تراشد.

source

توسط autokhabari.ir