به گزارش بازار، علائم خرابی سنسور دریچه گاز چیست؟ این سوال افرادی است که با گاز خوردن غیرعادی خودرو مواجه هستند و حدس می‌زنند عامل آن، سنسور دریچه گاز باشد. سنسور دریچه گاز یکی از قطعات مهم در خودرو است. اگر این قطعه معیوب شود، می‌تواند بر گاز خودرو، اثرات منفی بر جای بگذارد. در اینجا قصد داریم با تمامی علائم و نشانه‌های خرابی این سنسور آشنا شویم؛ با ما همراه باشید.

کار سنسور دریچه گاز خودرو چیست؟

سنسور دریچه گاز یکی از قطعات بسیار مهم در سیستم مدیریت موتور خودرو است. این سنسور، زاویه دریچه گاز را به سیستم مدیریت موتور، گزارش می‌دهد. در طی این گزارش، مقدار هوای ورودی به داخل موتور تنظیم می‌شود. در واقع با استفاده از این سنسور، مناسب‌ترین ترکیب هوا و سوخت برای موتور خودرو محاسبه شده و در اختیار موتور قرار می‌گیرد.

این گزارش برای برخورداری از دور موتور عادی، شتاب مناسب و احتراق بهینه، ضروری است. به عبارت دیگر، هر چه اطلاعات گزارش سنسور دریچه گاز، دقیق‌تر باشد، عملکرد موتور نیز صحیح‌تر خواهد بود.

این سنسور از یک طرف به داخل دریچه گاز و از طرف دیگر به سیم گاز خودرو متصل است. معمولا این سنسور در موتورهایی که دریچه گازشان، مکانیکی است و با استفاده از سیم گاز، باز و بسته می‌شود، به راحتی دیده می‌شود.

سنسور دریچه گاز خودرو چگونه کار می‌کند؟

این سنسور از سه قسمت اصلی با نام‌های پین ۱، پین ۲ و پین ۳ تشکیل شده است. اطلاعات دریچه گاز از طریق پین ۱ و پین ۳ دریافت می‌شود. هنگامی که راننده، سوییچ را باز می‌کند، این اطلاعات دریافت می‌شود. این سنسور به واسطه یک قطعه به نام پولکی به دریچه گاز وصل شده است. برخی از تعمیرکاران، مهم‌ترین علائم خرابی سنسور دریچه گاز را گاز خوردن غیرعادی می‌دانند.

به دلیل اینکه هر بار که راننده دریچه گاز را فشار می‌دهد، دریچه گاز باز و بسته می‌شود. بنابراین در هر بار گاز دادن، میزان باز و بسته شدن دریچه توسط پولکی تغییر می‌کند.

در نتیجه، این تغییرات، اطلاعات دریافتی را نیز تغییر می‌دهد. سپس این اطلاعات در پین ۲ به سیگنال تبدیل می‌شود تا به سیستم مدیریت خودرو منتقل شود. در نهایت با این اطلاعات، سیستم مدیریت خودرو، کار تنظیم میزان پاشش سوخت به منیفولد را انجام می‌دهد.

نشانه‌ها و علائم خرابی سنسور دریچه گاز چیست؟

علائم خرابی سنسور دریچه گاز و نحوه عیب‌یابی آن

خرابی سنسور دریچه گاز، خود را با علائم بسیار زیادی نشان می‌دهد. برخی از این علائم مستقیما بر روی موتور اثر می‌گذارند. اما برخی از علائم بر روی سایر سیستم‌های مهم خودرو اثر منفی بر جای می‌گذارد. در ادامه با کلیه این علائم آشنا می‌شویم:

خاموش شدن خودرو به طور ناگهانی

گاهی اوقات ممکن است حین رانندگی، خودرو ناگهان خاموش شود و یا پس از خاموش کردن، خودرو دیگر به راحتی روشن نشود. در چنین شرایطی سنسور دریچه گاز خراب شده است و سیگنال‌ها به درستی ارسال نمی‌شود. همین موضوع باعث می‌شود خودرو ناگهان خاموش شود.

بالا ماندن دور موتور در خودرو

وقتی سنسور دریچه گاز خراب می‌شود، خودرو در حالت خلاص گاز می‌خورد. این موضوع موجب بالا رفتن دور موتور می‌شود. برخی از تعمیرکاران ممکن است به طور اشتباه مشکل پیش آمده را ناشی از استپر خودرو تشخیص دهند و آن را تعویض کنند. در حالی که با بالا ماندن دور موتور ابتدا باید سنسور دریچه گاز را بررسی کرد.

کپ کردن در دور موتور ۳۰۰۰

یکی از علائم خرابی سنسور دریچه گاز، کپ کردن خودرو در دور موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ است. اگر هنگام گاز دادن، خودرو کامل گاز نخورد و خفه کند، سنسور دریچه گاز خراب شده است. معمولا این مشکل در دور موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ بیشتر دیده می‌شود.

گاز خوردن خودرو با تاخیر

در بیشتر مواقع اگر سنسور دریچه گاز خراب باشد، خودرو با تاخیر گاز می‌خورد. در چنین حالتی، ولتاژ سنسور کمتر از حد استاندارد است. بنابراین برای اینکه این ولتاژ به حد استاندارد خودش برسد، چند ثانیه طول می‌کشد. همین مدت زمان موجب تاخیر در گاز خوردن خودرو می‌شود.

بروز مشکل هنگام شتاب‌گیری

در اثر خرابی سنسور دریچه گاز، شتاب‌گیری خودرو با مشکل مواجه می‌شود. با بروز این مشکل، در صورتی که پای خود را روی پدال گاز فشار دهید، متوجه می‌شوید که شتاب خودرو ضعیف است و یا به صورت نامنظم شتاب می‌گیرد.

بالا رفتن مصرف سوخت

همان‌طور که قبلا اشاره شد، وقتی سنسور دریچه گاز خراب می‌شود، خودرو گاز می‌خورد و در برگشت دور موتور به حالت عادی دچار تاخیر می‌شود. با بروز این اتفاق، کامپیوتر خودرو، دریچه گاز را به صورت باز تشخیص می‌دهد.

وقتی دریچه گاز، باز تشخیص داده شود، پاشش سوخت همچنان ادامه پیدا کرده و قطع نمی‌شود. این مشکل، باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. بنابراین اگر شاهد افزایش مصرف سوخت در خودروی خود هستید، بهتر است سنسور دریچه گاز را بررسی کنید.

روشن شدن چراغ هشدار دهنده موتور

وقتی چراغ هشدار دهنده یا چراغ چک موتور روشن می‌شود، نشان‌دهنده بروز یک مشکل در اجزای مدیریت موتور یا سنسور است. بنابراین در صورتی که چراغ هشدار دهنده موتور را به صورت روشن دیدید، بهتر است آن را جزو علائم خرابی سنسور دریچه گاز در نظر بگیرید و سنسور را بررسی کنید.

چگونه می‌توان سنسور دریچه گاز را عیب‌یابی کرد؟

علائم خرابی سنسور دریچه گاز و نحوه عیب‌یابی آن

عیب‌یابی سنسور دریچه گاز نیاز به اقدامات اولیه دارد. ابتدا باید سوکت‌های سنسور جدا شود. سپس به وسیله یک لامپ تست، باید پین‌های سوکت به دقت بررسی شود.  برای بررسی دقیق‌تر باید از دستگاه دیاگ استفاده شود و سالم بودن یا قطع بودن پین سیگنال تشخیص داده شود. شما میتوانید برای شناخت بهتر و مشاهده کارای و مشخصات دستگاه دیاگ بر روی لینک زیر کلیک فرمایید:

https://carmachine.ir/diag-device-buy/

برای استفاده از دیاگ باید وارد بخش خواندن کد خطا شوید و کد خطا را پاک کنید. خطای موقت به سادگی پاک می‌شود اما خطای دائمی، پاک نمی ‌شود. اگر کد خطا نمایش داد نمی‌شود، باید در بخش پارامترهای دستگاه، در جستجوی عیب سنسور دریچه گاز باشید. پس از بررسی این موارد می‌توانید وارد مراحل عیب‌یابی شوید. لطفا مراحل ذکر شده در ادامه را به دقت انجام دهید:

  1. وضعیت دریچه گاز را به دقت بررسی کنید. اگر در وضعیت باز باشد، سنسور دریچه گاز، خراب است اما اگر در وضعیت بسته باشد، مشکلی در سنسور وجود ندارد.
  2. زاویه صحیح دریچه گاز باید صفر درجه باشد. اگر زاویه از صفر درجه بیشتر باشد، ابتدا باید از سالم بودن سیم گاز اطمینان حاصل کرد. اگر سیم سالم باشد اما زاویه همچنان بیش از صفر درجه باشد، سنسور خراب است و باید تعویض شود.
  3. پس از مراحل فوق باید میزان ولتاژ دریچه گاز را مورد بررسی قرار داد. یک ولتاژ استاندارد عددی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ است. ولتاژ کمتر از ۴۰۰ موجب دیر گاز خوردن یک خودرو می‌شود. در صورتی که ولتاژ عدد ۴۹۰۰ را نشان دهد یعنی یکی از سیم‌های سوکت قطع شده است. اگر پس بررسی‌ها مشخص شد که سیم قطع نبوده است، باید سنسور عوض شود. ولتاژ بین ۱۰۰۰ الی ۱۳۰۰ نیز حاکی از علائم خرابی سنسور دریچه گاز است.

برای جلوگیری از بروز علائم خرابی سنسور دریچه گاز چه اقداماتی موثر است؟ 

هر یک از قطعات خود، عمر مفید مخصوص به خود را دارند. اما با برخی از اقدامات می‌توان این عمر مفید را تا حدی افزایش داد و از خراب شدن دریچه گاز جلوگیری کرد. برخی از اقدامات موثر برای پیشگیری از خرابی سنسور در ادامه آورده شده است:

  • به سرویس دوره‌ای و منظم خودروی خود توجه داشته باشید. در سرویس‌های دوره‌ای، مشکلات خودرو به دقت بررسی می‌شود و قبل از اینکه خودرو در وضعیت بحرانی قرار بگیرد، اقدامات لازم برای آن انجام می‌شود.
  • در صورت مشاهده جرم یا آلودگی بر روی دریچه گاز سعی کنید آلودگی را برطرف کنید. وجود آلودگی در این قطعه، اجازه بسته شدن پولکی را نمی‌دهد. در نتیجه به مرور زمان سنسور دریچه گاز دچار آسیب می‌شود.
  • از گاز دادن به طور متوالی و گاز دادن بیش از حد، پرهیز کنید. این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف بر موتور و اجزای مربوط به آن می‌شود. در نتیجه این فشار مستقیما بر سنسور اثر می‌گذارد و موجب آسیب به آن می‌شود.
  • در صورتی که قصد شستشوی قطعات داخل موتور را دارید، این کار را با دقت انجام دهید و اجازه ورود آب به سنسور را ندهید. ورود آب به سنسور موجب آسیب به آن می‌شود.
  • تا جای ممکن از رانندگی در شرایط دشوار پرهیز کنید. شرایط نامساعد جاده و رانندگی در آب یا گرد و غبار می‌تواند به سنسور خودردو آسیب وارد کند.
  • همواره از قطعات باکیفیت و اصل استفاده کنید. قطعات بی‌کیفیت دیر یا زود شما را متحمل پرداخت هزینه بیشتر می‌کنند. بنابراین هیچ‌گاه کیفیت قطعات خودرو را فدای قیمت نکنید.
  • در صورتی که علائم خرابی سنسور دریچه گاز را مشاهده کردید و نیاز به تعویض سنسور دریچه گاز داشتید، بهتر است سنسور مورد نیاز خود را از برندهای باکیفیت و مرغوب خریداری کنید.

جمع بندی

در این مطلب با وظایف و نحوه عملکرد سنسور دریچه گاز آشنا شدیم. نشانه‌های خرابی سنسور را مورد بررسی قرار دادیم و نحوه عیب‌یابی سنسور دریچه گاز را بیان کردیم. در صورتی که خودروی شما هر یک از نشانه‌های خرابی سنسور دریچه گاز را داشت، بهتر است هر چه سریع‌تر به تعمیرکار مراجعه کنید و اقدامات لازم برای تعمیر یا تعویض این قطعه را انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است خودرو دچار آسیب‌های جدی شود و محبور به پرداخت هزینه‌هایی بیشتری برای تعمیر آن شوید. 

source

توسط autokhabari.ir