بنتلی فلاینگ اسپور اسپید و رولزرویس گوست II بلک بج که هردو به‌تازگی مورد به‌روزرسانی قرار گرفته‌اند، تجمل را با حال و هوای اسپرت ارائه می‌کنند.

اکستریم VX اکستریم VX

هرچند بازار سدان‌های فوق لوکس خیلی شلوغ نیست ولی بااین‌حال، در این بخش رقابت با بنتلی و رولزرویس به‌نوعی غیرممکن است و حالا تقریباً هم‌زمان، این دو برند اصیل بریتانیایی نسخهٔ جدید سدان‌های مجلل خود را معرفی کرده‌اند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه بنتلی فلاینگ اسپور اسپید و رولزرویس گوست II بلک بج را باهم مقایسه کنیم که هردو تجمل را با سرعت و حال و هوای اسپرتی ترکیب کرده‌اند.

طراحی

بنتلی فلاینگ اسپور اسپید و رولزرویس گوست II بلک بج نسخه‌های اسپرت و پرفورمنس از این سدان‌های لوکس هستند و درنتیجه، هردو از تغییرات بیرونی جزئی بهره می‌برند تا شخصیت اسپرت آن‌ها را نشان دهد. در بنتلی، شاهد جلوپنجره‌ای منحصربه‌فرد با رنگ تیره هستیم که همین رنگ در چراغ‌های جلو و عقب، ورودی هوای روی سپر جلو و دیگر تزئینات کرومی خودرو هم دیده می‌شود تا نمای اسپرت‌تری به فلاینگ اسپور ببخشد. اسپید همچنین با رینگ‌های اختصاصی ارائه می‌شود که از رینگ‌های فلاینگ اسپور معمولی اسپرت‌تر هستند. رولزرویس هم در نسخهٔ بلک بج با تیره کردن تزئینات کرومی ازجمله مجسمه روح خلسهٔ روی کاپوت و دستگیرهٔ درها، رویکردی مشابه بنتلی را دنبال کرده است.

پیشرانه

برخلاف ویژگی‌های بیرونی، در قسمت پیشرانه دو شرکت در مسیرهای متفاوتی حرکت کرده‌اند. بنتلی در نسخهٔ جدید فلاینگ اسپور اسپید، پیشرانهٔ W12 نمادین خود را کنار گذاشته و بجای آن یک قوای محرکهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی هیبریدی را ارائه کرده است که مجموعاً ۷۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین به لطف نیروی کمکی الکتریکی، این قوای محرکه ۸۰۰ نیوتن متر از گشتاور خود را در دور تنها هزار rpm تولید می‌کند و درنتیجه، فلاینگ اسپور اسپید جدید ظرف تنها ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. از سوی دیگر، رولزرویس همچنان به همان پیشرانهٔ ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربو وفادار مانده است که ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند این پیشرانه بسیار قدرتمند است ولی بااین‌حال، توان رقابت با خروجی عظیم موتور بنتلی که از طریق سیستم هیبریدی حاصل می‌شود را ندارد. البته گوست هم مثل فلاینگ اسپور به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است و از بابت کشش مشکلی نخواهد داشت.

رانندگی

ازآنجایی‌که هردوی این سدان‌ها برای ارائهٔ لذت رانندگی بیشتر از نسخه‌های معمولی خود طراحی شده‌اند، از ویژگی‌های خاصی بهره می‌برند. فلاینگ اسپور اسپید به سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب مجهز است که چابکی بیشتری را در پیچ‌ها به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، سیستم تعلیق پویا هنگام رانندگی‌های تهاجمی، واکنش خودرو را سریع‌تر می‌کند و سیستم کنترل گشتاور بُرداری هم همیشه چسبندگی بهینه را برای هر چرخ فراهم خواهد کرد. در رولزرویس هم دکمه‌ای بنام Low تعبیه شده که در اصل حالت اسپرت است. این حالت، سرعت تعویض دنده‌ها را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد و صدای اگزوز را بیشتر می‌کند. از لحاظ مصرف سوخت اما همان‌طور که انتظار می‌رود برتری با بنتلی است زیرا مصرف فلاینگ اسپور اسپید به لطف پیشرانهٔ V8 هیبریدی به ۹ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است درحالی‌که موتور V12 گوست بلک بج در هر صد کیلومتر ۱۶.۸ لیتر بنزین نوش جان می‌کند.

داخل

در هردو خودرو تلاش شده با ویژگی‌هایی مثل تزئینات تیره، حال و هوای اسپرت به داخل کابین هم تزریق شود. در بنتلی، گرافیک صفحه آمپر دیجیتالی خودرو فونت اسپرت‌تری دارد و نوشتهٔ Speed هم روی صندلی‌ها دوخته شده است. علاوه بر این، خریداران می‌توانند تمام تزئینات کرومی داخلی را به شکل تیره سفارش دهند. تکمیل‌کنندهٔ ویژگی‌های داخلی این ماشین هم پدال‌های اسپرت و طراحی متفاوت دوخت صندلی‌ها است. رولزرویس نیز تمام کروم‌های داخلی گوست بلک بج را تیره کرده تا فضای اسپرت‌تری را ایجاد کند.

قیمت

ازآنجایی‌که بنتلی و رولزرویس لوکس‌ترین خودروهای جهان را می‌سازند، قطعاً فلاینگ اسپور و گوست هرگز ارزان نخواهند بود. بااین‌حال، فلاینگ اسپور اسپید با قیمت ۲۸۰ هزار دلار، بسیار از گوست بلک بج با قیمت ۴۴۰ هزار دلاری ارزان‌تر است. به‌طورکلی، هرچند برای هر عشق ماشینی نادیده گرفتن رولزرویس دشوار است و ظاهر نمادین و میراث طولانی ساخته‌های این برند رقابت با آن‌ها را برای هر خودرویی بسیار سخت خواهد کرد ولی در قیاس این نسخه‌ها که برای تمرکز روی پرفورمنس طراحی شده‌اند، بنتلی بسیار تأثیرگذارتر و موفق‌تر عمل کرده است. این ماشین نه‌تنها بسیار قوی‌تر و سریع‌تر است بلکه با برخورداری از سیستم‌هایی مثل کنترل گشتاور بُرداری که در رولزرویس وجود ندارد، چابکی بسیار بیشتری را به نمایش می‌گذارد. همهٔ این‌ها در کنار قیمتی که بیش از ۱۰۰ هزار دلار ارزان‌تر است، باعث می‌شود بنتلی فلاینگ اسپور اسپید را به‌عنوان برندهٔ این مقایسه انتخاب کنیم.

مقایسهٔ مشخصات فنی

بنتلی فلاینگ اسپور اسپید رولزرویس گوست II بلک بج
پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبرید ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربو
قدرت ۷۸۰ اسب بخار ۶۰۰ اسب بخار
گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متر ۹۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۳ ثانیه ۴.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۹.۰ لیتر ترکیبی ۱۶.۸ لیتر ترکیبی
قیمت ۲۸۰ هزار دلار ۴۴۰ هزار دلار
Loading ... Loading …

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵۴ رای

source

توسط autokhabari.ir