قیمت وانت کارون دوکابین در سال 1403

شرکت خودروسازی زامیاد در تاریخ 1403/08/23 ، قیمت جدید وانت زامیاد کارون (پادرا پلاس دوکابین) را مطابق جدول زیر، اعلام کرده است:

جدول تغییرات قیمت زامیاد کارون
زمان قیمت‌گذاری نرخ مصوب فروش
پاییز 1401 499,000,000
تابستان 1402 710,190,000
پاییز 1403 860,000,000

*قیمت‌ها برحسب تومان است.

اولین فروش وانت کارون در ایران

مرداد 1401: همزمان با اعلام شرایط فروش زامیاد ویژه مردادماه، قیمت وانت زامیاد کارون نیز مشخص شده است. براساس اعلام شرکت زامیاد، وانت کارون دوکابین با قیمت قطعی 420 میلیون تومان و از اوایل پاییز 1401 تحویل خریداران می‌شود. نکته جالب اینجاست که قیمت وانت کارون تنها 55 میلیون تومان، از قیمت وانت پادرا پلاس، بیشتر است.

پاسخ زامیاد درباره کیفیت وانت کارون

مرداد 1401: اخیرا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مطلبی را در مورد خودرو جدید شرکت زامیاد مطرح کرده است. این شرکت نیز توضیحات زیر را در این باره ارائه کرد:

شرکت زامیاد سال‌هاست که خودرو کار تولید می‌کند. از ویژگی‌های خودرو کار، استحکام، دوام بالا و قیمت مناسب آن است. خودروهای کار نقش بسیار مهمی در تامین درآمد خانوارها دارند؛ به طوری که گاها تا سه خانواده امکان امرار معاش از خودرو کار زامیاد را داشته‌اند.با توجه به تحقیقات بازار انجام شده و درخواست‌های موجود برای یک خودرو ارزان و با کیفیت بالا که توان حمل بار و مسافر را همزمان داشته باشد، شرکت زامیاد اقدام به طراحی و تولید خودرو کارون کرده که با توجه به عدم آگاهی و اشراف ناکافی برخی از مسئولان نسبت به حوزه خودروهای تجاری، اطلاعات اشتباهی در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها منتشر شده است. در این باره، نکات زیر قابل توجه است:

1. از آنجا که شاسی نیسان زامیاد از فولاد آلیاژی با استحکام بالا ساخته شده، توانایی تحمل بارهای بیش از ظرفیت اسمی خود را دارد و از همین رو شرکت زامیاد تصمیم به استفاده از این شاسی در دیگر خودروهای خود گرفته است؛ زیرا به دلیل وجود قالب‌ها و ابزارهای تولیدی، نیاز به سرمایه‌گذاری نداشته و با توجه به تیراژ بالا، قیمت تمام‌شده آن بسیار رقابتی بوده و خدمات پس از فروش آن نیز به راحتی و با کم‌ترین قیمت، قابل عرضه به مصرف‌کنندگان است.

2. موتور +M24 یکی از قوی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین موتورهای تولیدی کشور است که توانایی ایجاد گشتاور مناسب برای خودروی کار را دارد‌. لازم به توضیح است که در موتورهای تولیدی شرکت‌های خودروساز معمولاً اجزای اصلی موتور شامل سیلندرها، میل لنگ و … جهت صرفه‌جویی در قالب و ابزار عمدتاً طی سالیان متمادی بدون تغییر بوده و اجزای پیرامونی موتور شامل سیستم‌های سوخت‌رسانی و تزریق سوخت، دریچه‌های ورودی هوا و سوخت و سیستم خروجی دود و… دچار تغییرات بسیار زیادی می شوند تا امکان رسیدن به استانداردهای بالاتر را داشته باشند. بنابراین، تخصص نداشتن در این زمینه توسط برخی چهره‌های نامرتبط با این صنعت باعث رفتارها و گفتارهای غیرکارشناسی می‌شود.

3. به منظور سازگاری اتاق با شاسی و قوای محرکه خودرو، باید آزمایشات فنی بسیاری در مراکز آزمایشگاهی مورد تایید موسسه استاندارد ایران و یا شرکت‌های بازرسی و استاندارد خارج از کشور طی شود که خودروی کارون به دلیل انجام تغییرات عمده در سیستم تعلیق، انتقال قدرت، سیستم سرمایش، فرمان‌پذیری و… تمامی این تاییدیه‌ها را اخذ کرده است. بنابراین، برخلاف تصور افراد ناآگاه، امکان تولید و شماره‌گذاری هر خودرویی بدون اخذ تاییدیه‌های تعریف شده وجود ندارد.

4. اتاق سرنشین و اتاق بار خودروی کارون هم اکنون توسط دیگر خودروسازان تولید و به مصرف می‌رسد؛ کما این‌که این مدل اتاق مطابق با مدل‌های خودروسازان بزرگی همچون تویوتا و نیسان تا سال 2016 در حال تولید بوده است. بسیاری از خودروسازان حتی علی‌رغم تولید مدل‌های جدید، نسبت به تولید مدل‌های قدیمی خود برای بازارهای مورد درخواست با قیمت مناسب اقدام می کنند.

5. سیستم انتقال قدرت خودروی کارون به منظور سرعتی‌تر شدن نسبت به خودروی نیسان، چابک‌تر بوده و امکان تامین توامان قدرت و سرعت مناسب را برای خودروی کارون فراهم کرده است. این خودرو برخلاف این‌که انتقال قدرت صرفاً توسط اکسل عقب صورت می‌پذیرد توانایی تردد در جاده‌های صعب‌العبور را به راحتی دارد.

6. از آن‌جا که تحریم‌ها سبب فشار اقتصادی مضاعفی بر قشر زحمتکش جامعه شده است، شرکت زامیاد در جهت مسئولیت اجتماعی خود اقدام به معرفی خودروی کارون با کاربری همزمان باری و مسافری با تقریباً 40 درصد ارزان‌تر از قیمت خودروی مشابه موجود در بازار (با مشخصات فنی تقریبی) کرده است.

رونمایی پادرا پلاس دوکابین با نام جدید کارون

تیر 1401: بعد از عرضه وانت پادرا پلاس، شرکت خودروسازی زامیاد قرار است از نیمه دوم سال 1401، نسخه دوکابین این وانت را هم به بازار کشورمان بفرستد؛ خودرویی که دیگر نامش پادرا پلاس نیست و باید آنرا وانت زامیاد کارون صدا بزنیم! تولید آزمایشی زامیاد کارون (با نام کارخانه‌ای P2i) از سال 1400 شروع شده بود و حتی قرار بود در ایام دهه فجر 1400 رونمایی شود اما این اتفاق نیفتاد و اولین رونمایی آن در تاریخ 30 تیرماه 1401 اتفاق افتاد.

مراسم رونمایی زامیاد کارون

آقای محسن مرتضوی، مدیرعامل زامیاد، در مراسم رونمایی از وانت کارون، گفته که این محصول جدید بر پلتفرم نیسان آبی ساخته شده اما شاسی و موتور آن، بهبودیافته است. سیستم تعلیق کارون نیز نرم‌تر شده و فرمان‌پذیری و مانورپذیری آن نیز بهتر از قبل شده. البته وانت کارون، هنوز آماده ورود به بازار کشورمان نیست چراکه طبق اعلام مدیرعامل زامیاد، طی شش ماه آینده، باید بهبودهای دیگری روی این خودرو انجام پذیرد. بنابراین این احتمال وجود دارد که از اواخر امسال، شاهد عرضه آن برای مشتریان باشیم.


مشخصات فنی وانت کارون

تصور نکنید که زامیاد کارون، یک وانت تماما ایرانی است؛ بلکه نامی ایرانی برای یک وانت چینی با پلتفرم قدیمی ژاپنی است!

سازنده این خودرو همان شرکتی است که سال‌هاست با گروه سایپا همکاری می‌کند اما نامش تا مدت‌ها مخفی بود. سازنده این وانت، شرکت خودروسازی فودای (Foday) است و در بازار چین، آنرا با نام Lion F16 می‌شناسند. به عبارت بهتر، فودای F16 را باید برادر ارزان‌تر و کوچک‌تر فودای اف 22 (بررسی خودرو زامیاد زاگرس) بدانیم.

به غیر از اضافه‌شدن ردیف دوم صندلی‌ها، که آن هم بدون تغییر در طول خودرو یا فاصله محوری انجام شده است، وانت زامیاد کارون تفاوتی با زامیاد پادرا پلاس ندارد؛ از سیستم ترمزش بگیرید که از نوع هیدرولیکی بوستردار با ABS و EBD است و ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب دارد، تا سیستم تعلیقش که در جلو از نوع کمک‌فنر هیدرولیکی با میل موجگیر و در عقب از نوع کمک‌فنر هیدرولیکی با فنر تخت است.

مشخصات کارون پادرا پلاس
طول 5185 میلیمتر 5185 میلیمتر
عرض 1740 میلیمتر 1690 میلیمتر
ارتفاع 1780 میلیمتر 1725 میلیمتر
فاصله محوری 3030 میلیمتر 3030 میلیمتر
وزن خالص 1891 کیلوگرم 1710 کیلوگرم
وزن ناخالص 3510 کیلوگرم 3800 کیلوگرم
ظرفیت بار 1319 کیلوگرم 2090 کیلوگرم

*اطلاعات جدول فوق، توسط خودروسازی زامیاد منتشر شده است.

اما شباهت‌های پادرا پلاس با زامیاد کارون، صرفا در ابعاد و اندازه‌ها نیست بلکه در قوای فنی نیز این موضوع به چشم می‌خورد. زامیاد برای وانت کارون از همان موتور و گیربکسی استفاده کرده که قبلا در پادرا پلاس دیده بودیم. البته برای طرفداران محیط زیست باید این نکته را هم بگوییم که وانت پادرا پلاس از مدل 1400 به بعد، بهبودهایی را تجربه کرده و با استاندارد آلایندگی یورو 5 به تولید رسیده است.

مشخصات کارون پادرا پلاس
کد موتور M24
سوخترسانی انژکتوری با کنترل الکترونیکی
آلایندگی یورو 5
حجم موتور 2.4 لیتری 4G69
قدرت 94 اسب بخار در دور موتور 4500
گشتاور 187 نیوتن متر در دور موتور 2500
گیربکس 5 دنده دستی
مصرف شهری 16.1 لیتر 14.48 لیتر
مصرف جاده‌ای 9.27 لیتر 8.64 لیتر
مصرف ترکیبی 11.89 لیتر 10.9 لیتر

*اطلاعات جدول فوق، توسط خودروسازی زامیاد منتشر شده است.


شرایط فروش کارون زامیاد

برای اطلاع از آخرین اخبار شرکت زامیاد و همچنین جهت آگاهی از نحوه فروش خودرو زامیاد کارون، شامل پیش فروش وانت کارون و فروش فوق العاده وانت زامیاد پادرا پلاس دوکابین (کارون)، مقاله شرایط ثبت نام زامیاد را مطالعه کنید.

source

توسط autokhabari.ir