هیوندای سرانجام از شاسیبلند الکتریکی سه ردیفه آیونیک ۹ رونمایی کرده است. این خودرو همتای کیا EV9 محسوب میشود و روی پلتفرم آشنای E-GMP ساخته شده است.
آیونیک ۹ در سه نسخه عرضه میشود که همگی به یک پکیج باطری عظیم ۱۱۰.۳ کیلووات ساعتی مجهز هستند. نسخهٔ پایه از یک موتور الکتریکی در عقب استفاده میکند که ۲۱۴ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. به گفتهٔ هیوندای، این مدل با رینگهای ۱۹ اینچی طبق معیارهای WLTP میتواند با هر بار شارژ تا ۶۲۰ کیلومتر را طی کند. کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند میتوانند سراغ نسخهٔ چهارچرخ محرک بروند که یک موتور الکتریکی با ۹۴ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور را به محور جلو اضافه میکند.
در صدر این خانواده هم آیونیک ۹ پرفورمنس قرار دارد که به دو موتور ۲۱۴ اسب بخاری در جلو و عقب مجهز است. این نسخه ظرف ۵.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه نسخهٔ چهارچرخ محرک این کار را در ۶.۷ ثانیه و نسخهٔ محرک عقب در ۹.۴ ثانیه انجام میدهد. حداکثر سرعت هر سه نسخه هم ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. این شاسیبلند بزرگ کرهای از قابلیت شارژ سریع تا ۳۵۰ کیلوواتی هم برخوردار است که میتواند از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطریها را در ۲۴ دقیقه شارژ کند.
آیونیک ۹ در طراحی بیرونی اشتراکات زیادی با کانسپت SEVEN دارد که چند سال پیش رونمایی شد. این خودرو همچنین مثل دیگر مدلهای آیونیک از چراغهای پیکسلی استفاده میکند و علیرغم ابعاد بزرگش، با آینههای دیجیتالی سفارشی ضریب درگ تنها ۰.۲۵۹ Cd خواهد داشت. آیونیک ۹ همچنین اولین محصول هیوندای محسوب میشود که آنتن سقفی را حذف کرده و بجای آن از آنتن مخفی داخلی شیشهٔ جلو برای GPS و رادیوی ماهوارهای استفاده میکند. تیپ پرچمدار این ماشین با نام کالیگرافی هم با رینگهای ۲۱ اینچی ارائه میشود.
فاصلهٔ محوری ۳,۱۳۰ میلیمتری کابین بزرگ و جاداری را فراهم کرده که برای سفرهای جادهای طولانی عالی خواهد بود. غربیلک فرمان شبیه جدیدترین نسل سانتافه به نظر میرسد و پشت آن صفحهنمایش منحنی بزرگی جای گرفته که شامل صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲ اینچی و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۲ اینچی میشود. آیونیک ۹ بهصورت استاندارد به هشت بلندگو مجهز است ولی سیستم صوتی Bose با ۱۴ بلندگو هم قابل سفارش خواهد بود. در این شاسیبلند فول سایز چندین پورت USB-C با خروجی بالای ۱۰۰ واتی هم تعبیه شده که برق را مستقیماً از باطری ۱۱۰ کیلووات ساعتی خودرو میگیرد.
در داخل این ماشین بسیاری از سطوح با مواد سازگار با محیطزیست مثل پارچههای پشمی پوشیده شدهاند. آیونیک ۹ با سه ردیف صندلی در نسخههای شش و هفتنفره عرضه میشود و صندلیهای ردیف دوم مثل کیا EV9 از قابلیت چرخش برخوردارند. هیوندای همچنین برای شاسیبلند الکتریکی پرچمدار خود سیستمهای ایمنی فراوانی مثل دستیار پیشگیری از برخورد جلو، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، دستیار جلوگیری از برخورد در نقاط کور و… را همراه با ۱۰ ایربگ در نظر گرفته است. هیوندای آیونیک ۹ در نیمهٔ اول سال ۲۰۲۵ ابتدا در کره جنوبی و آمریکا عرضه میشود و سپس تا اواخر سال به اروپا و سایر بازارها میرسد.