تویوتا از کانسپت برقی bZ7 در چین رونمایی کرد. این خودرو احتمالاً با زیرساخت بی وای دی چین راهی خط تولید خواهد شد.
ژاپنیها از فرصت برگزاری نمایشگاه خودروی گوانگژو برای رونمایی از یک سدان مفهومی و بدون آلایندگی رونمایی کردهاند تا تعداد خودروهای برقی خود در چین را به عدد پنج برسانند. bZ7 شبیه کانسپت اسپیس است که سال قبل به نمایش درآمد و احتمالاً با زیرساخت شرکت بی وای دی چین تولید خواهد شد. البته باید دانست نسخه نهایی این خودرو در بازارهای غربی عرضه نمیشود. تویوتا یکی از معدود شرکتهایی است که علیرغم حرکت وسیع برندهای مطرح به سمت خودروهای برقی در این مسیر کند عمل کرده است. ژاپنیها هر ساله اعلام میکنند باتریهای حالتجامد خود را آماده تولید کردهاند هرچند فعلی کسی آنها را ندیده است. واقعیت این است که تنها خودروی برقی تویوتا در بازارهای غربی کراس اور bZ4X بوده و سایر محصولات پاک این شرکت تنها مخصوص بازار چین هستند.
البته وضعیت تویوتا در بازار چین هم خیلی متفاوت نیست یعنی جایی که برندهای خارجی با دشواریهای زیادی روبرو هستند. این برند ژاپنی با برندهای محلی همکاری کرده تا خودروهای برقی بیشتری را با استفاده از پلتفرمهای چینی تولید کند و بهترین مثال آن هم سدان برقی bZ3 است که با همکاری بی وای دی توسعه یافته و توسط جوینت ونچر فاو تویوتا تولید میشود. تویوتا از زمان عرضه bZ3 به تدریج سبد محصولات برقی خود در چین را گسترش داده و یک کراس اور دیگر با نام bZ3X را با دیگر جوینت ونچر خود یعنی گک تویوتا تولید میکند.
فاو تویوتا هم شاسیبلند کوپه bZ3C را تولید کرده و هر دو شرکت نسخههای مخصوص خود از bZ4X را نیز تولید میکنند. گک تویوتا همچنین آماده عرضه یک سدان میان سایز در سال آینده میشود و پیشنمایش این خودرو با همین کانسپت bZ7 صورت میپذیرد. این مدل پنجمین خودروی برقی تویوتا در چین خواهد بود هرچند فقط کراس اور bZ4X توسط مهندسان تویوتا ساخته و پرداخته شده و باقی مدلها با همکاری بی وای دی توسعه یافتهاند. با این تفاسیر، تویوتا bZ7 کانسپت نیز از باتریهای تیغهای و موتورهای برقی بی وای دی استفاده خواهد کرد. این سدان ظاهراً نسخه آماده تولید از کانسپت اسپیس رونمایی شده در سال قبل به شمار میرود.
انتظار داریم تویوتا bZ7 از تابستان سال ۲۰۲۵ وارد بازار چین شود. طراحی این خودرو شکلی کوپه مانند به خود گرفته و نمای جلوی آیرودینامیک به همراه چراغهای عقب ادغام شده در بدنه جزو موارد چشمگیر هستند. طراحی bZ7 شباهتهایی به پریوس دارد و احتمالاً برخی ویژگیهای آن در این سدان نیز دیده شوند. هنوز جزئیات فنی خودروی موردبحث منتشر نشده اما احتمالاً توان پیمایش و پرفورمنس آن بهتر از سدان کوچکتر bZ3 خواهد بود. مدل bZ3 با دو باتری ۵۰ و ۶۵ کیلووات ساعتی در دسترس بوده و مدل دوم با یکبار شارژ مسافت ۶۱۵ کیلومتری را طی میکند. انتظار میرود تویوتا bZ7 نهایی رقیبی برای خودروی شیائومی SU7 و بی وای دی هان باشد. همچنین ژاپنیها باید با رقبای هموطن خود از جمله نیسان نیز سرشاخ شوند، برندی که اخیراً سدان برقی N7 را برای بازار چین رونمایی کرده است.