نسل جدید و بحثبرانگیز بامو M5 با وزن سنگین ۲.۵ تنی و پیشرانهٔ هیبریدی در برابر رقبای مستقیم خود از آئودی و مرسدس چه عملکردی خواهد داشت؟
نسل جدید M5 یکی از جنجالیترین خودروهای بامو طی چند سال اخیر بوده است. این سوپرسدان باواریایی، برای اولین بار در تاریخ خود سراغ قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی رفته و یک موتور الکتریکی را در کنار پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنای بامو قرار داده است. این سیستم مجموعاً ۷۲۷ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که افزایش قابلتوجهی را نسبت به نسل قبلی نشان میدهد ولی مشکل بزرگ M5 جدید، وزن بسیار سنگینی است که به ۲۴۴۵ کیلوگرم رسیده است. بااینحال، سؤال اینجا است که آیا نسل جدید سدان پرفورمنس بامو در برابر رقبای بنزینی مستقیم خود از مرسدس و بامو توان رقابت خواهد داشت؟
برای فهمیدن پاسخ این سؤال، تراتل هاوس M5 جدید را در برابر مرسدس E63 S و آئودی RS7 پرفورمنس قرار دادهاند. هردوی این خودروها از پیشرانههای ۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده میکنند که با استفاده از بنزین خالص و بدون نیروی کمکی هیبریدی، در مرسدس ۶۱۲ اسب بخار و در آئودی ۶۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. هرچند این خودروها هردو از بامو ضعیفتر هستند اما از سوی دیگر، با وزن ۲۲۳۰ کیلوگرم برای آئودی و ۲۰۴۰ کیلوگرم برای مرسدس، سبکترند. بااینوجود، M5 جدید هم در مسابقهٔ رولینگ و هم درگ از حالت سکون، دو رقیب خود را مغلوب کرد هرچند که اختلاف چندان زیاد نبود.
پس از باخت E63 و RS7، یک مرسدس بسیار قویتر یعنی GT63 S E Performance به میدان میآید. این خودرو هم مثل M5 از قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی با پیشرانهٔ V8 توئین توربو استفاده میکند ولی با ۸۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۷۰ نیوتن متر گشتاور، بسیار قویتر از رقیب باواریایی و با وزن ۲۳۸۰ کیلوگرم، اندکی سبکتر است؛ بنابراین، تعجبی نداشت که GT63 توانست بهراحتی M5 را مغلوب کند. پسازاین، یک مسابقهٔ درگ در حالت تمام الکتریکی بین این دو ماشین برگزار شد و این بار M5 توانست برنده شود زیرا حداکثر سرعت این خودرو در حالت تمام الکتریکی ۱۴۰ و حداکثر سرعت مرسدس ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است.
پس از پایان این رقابت، هردو مجری تراتل هاوس مرسدس E63 را بهعنوان بهترین خودروی جمع انتخاب میکنند و RS7 را در جایگاه دوم قرار میدهند. از دید آنها، نسل جدید بامو M5 سدان پرفورمنس چندان مطلوبی نیست و GT63 S E پرفورمنس هم نسبت به چیزی که ارائه میکند بسیار گران است زیرا از لحاظ فنی تفاوت بزرگی با E63 S ندارد.
مشخصات فنی
آئودی RS7 | بامو M5 | مرسدس E63 S | مرسدس GT63 S E | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو هیبرید | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبرید |
قدرت | ۶۳۰ اسب بخار | ۷۲۷ اسب بخار | ۶۱۲ اسب بخار | ۸۴۳ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر | ۱۰۰۰ نیوتن متر | ۸۵۰ نیوتن متر | ۱۴۷۰ کیلوگرم |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۲۳۰ کیلوگرم | ۲۴۴۵ کیلوگرم | ۲۰۴۰ کیلوگرم | ۲۳۸۰ کیلوگرم |
قیمت | ۱۲۸,۶۰۰ دلار | ۱۱۹,۵۰۰ دلار | ۱۱۲,۸۰۰ دلار | ۱۹۴,۹۰۰ دلار |