مقایسه دانگ فنگ شاین مکس با فونیکس آریزو ۸ ؛ نبرد سدان‌های لوکس چینی

دانگ فنگ شاین مکس و فونیکس آریزو ۸ دو سدان چینی هستند که یکی از آنها وارداتی و دیگری به صورت مونتاژی در بازار ایران عرضه می شوند.

سدان‌های نیمه‌لوکس خانوادگی و سایز متوسط سگمنت D از سالیان گذشته در ایران پرطرفدار بودند. ویژگی‌هایی مثل جادار بودن، امکانات مناسب و توان حرکتی قابل‌قبول از جمله عواملی هستند که این خودروها را در بازار ایران پرطرفدارتر کرده است.
برای مشتریانی که در بازار امروز ایران علاقه‌ای به خرید نمونه‌های کارکرده کره‌ای نظیر انواع سوناتا و اپتیما ندارند، گزینه‌های چینی جدیدی نظیر دانگ فنگ شاین مکس و فونیکس آریزو ۸ وجود دارد که می‌توانند نیازهای بسیاری از طرفداران سدان‌های خانوادگی سایز متوسط را تا حد زیادی پاسخگو باشند. این دو خودرو در حال حاضر در رده قیمتی تقریباً نزدیک به هم قرار دارند و از همین جهت به مقایسه دانگ فنگ شاین مکس با آریزو ۸ می‌پردازیم تا مزیت‌ها و نکات منفی این دو حریف نسبت به یکدیگر برای مشتریان مشخص شود.

درباره دانگ فنگ شاین مکس و فونیکس آریزو ۸

دانگ فنگ شاین مکس در کشور چین با نام آئولوس ای شوان مکس شناخته می‌شود. نشان آئولوس زیرمجموعه کمپانی دانگ فنگ بوده و در سال ۲۰۰۹ در همکاری با شرکت‌هایی نظیر پژو سیتروئن بنا نهاده شده است. سدان سایز متوسط شاین مکس در سال ۲۰۲۱ توسط این برند رونمایی شد و حالا شرکت ایران خودرو آن را در دو نسخه بنزینی و هیبریدی وارد بازار ایران کرده است. نمونه‌های اولیه این خودرو از سال ۱۴۰۲ در بازار ایران حاضر و به مشتریان تحویل داده شدند.

اما فونیکس آریزو ۸ یکی از محصولات خودروساز معروف چینی یعنی کمپانی چری است که سال‌هاست در ایران با همکاری شرکت مدیران خودرو به عرضه محصولات گوناگون پرداخته است. مدل آریزو ۸ از جمله جدیدترین سدان‌های تولیدی این شرکت چینی بوده که در سال ۲۰۲۲ رونمایی شد و طی سال ۱۴۰۳ به بازار ایران راه پیدا کرد. طراحی ظاهری جذاب، امکانات مناسب و توان فنی بالا از ویژگی‌های مثبت این مدل به شمار می‌رود.

ویدیوی معرفی دانگ فنگ شاین مکس

ویدیوی معرفی فونیکس آریزو ۸

مقایسه طراحی بدنه فونیکس آریزو ۸ و دانگ فنگ شاین مکس

مقایسه دانگ فنگ شاین مکس با فونیکس آریزو ۸ ؛ نبرد سدان‌های لوکس چینی

در مورد طراحی بدنه باید گفت که استایل کشیده و ابعاد نسبتاً پهن اتاق این دو خودرو باعث می‌شود که هیبت و پرستیژ جذابی داشته باشند. در این میان به نظر می‌رسد ریزه‌کاری‌های طراحی بدنه فونیکس آریزو ۸ کمی بیشتر بوده و این خودرو تا حدودی از ظرافت و هنرمندی بالاتری در طراحی بدنه برخوردار است؛ تشابه نمای جانبی به برخی محصولات آئودی از جنبه طراحی ستون‌ها و شیب سقف می‌تواند نکته مثبتی برای این محصول چری به حساب بیاید.

مقایسه دانگ فنگ شاین مکس با فونیکس آریزو ۸ ؛ نبرد سدان‌های لوکس چینی

در طرف دیگر، دانگ فنگ شاین مکس هم ظاهر زیبا و جذابی ارائه می‌دهد اما به نظر می‌رسد که در جزئیات آن کمی زیاده‌روی شده و طرح چهره نیز به اندازه فونیکس آریزو ۸ زیبا و لاکچری به نظر نمی‌رسد. در نتیجه احتمالاً شمار بیشتری از مشتریان و علاقه‌مندان موافقند که در مجموع فونیکس آریزو ۸ مدیران خودرو چه از لحاظ درجه لوکس بودن و چه از لحاظ معیارهای زیبایی‌شناختی، می‌تواند نسبت به دانگ فنگ شاین مکس امتیاز بالاتری به دست آورد و جذابیت بیشتری ارائه دهد.

مقایسه مشخصات فنی دانگ فنگ شاین مکس و فونیکس آریزو ۸

مقایسه آریزو ۸ با شاین مکس ایران خودرو از نظر فنی، به ویژه در بحث شتاب و چابکی می‌تواند یک برنده قاطع داشته باشد و آن هم محصول مدیران خودرو است؛ چرا که فونیکس آریزو ۸ به موتور ۲ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم با قدرت ۲۵۴ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است. این میزان نیرو از طریق یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا بتواند به‌طور تقریبی شتابی در حدود ۸ ثانیه برای فرایند صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت را تحت شرایط استاندارد برای این سدان چینی به وجود بیاورد.

مقایسه دانگ فنگ شاین مکس با فونیکس آریزو ۸ ؛ نبرد سدان‌های لوکس چینی

اما دانگ فنگ شاین مکس بنزینی با موتور کوچکتر ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر به همراه گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه‌ تر به میدان آمده و با وجود آنکه قابلیت حرکتی مناسبی دارد و می‌تواند تقریباً شتاب صفر تا صد بیش از ۹ ثانیه را به ثبت برساند، اما به هر حال نسبت به حریف توانایی کمتری از خود نشان می‌دهد. بنابراین نمی‌تواند خیلی از لحاظ قابلیت‌های دینامیکی و پویایی نسبت به آریزو ۸ حرفی برای گفتن داشته باشد.

مقایسه دانگ فنگ شاین مکس با فونیکس آریزو ۸ ؛ نبرد سدان‌های لوکس چینی

البته میزان مصرف سوخت دانگ فنگ شاین مکس بنزینی نسبت به آریزو ۸ پایین‌تر است که می‌تواند آن را مدیون موتور کوچکتر خود باشد. میزان مصرف سوخت این خودرو حدود ۶.۲ لیتر است اما میانگین مصرف آریزو ۸ به ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی تحت شرایط استاندارد می‌رسد که به میزان قابل توجهی نسبت به شاین مکس بالاتر است.

خوشبختانه سیستم تعلیق عقب هر دو خودرو از نوع مولتی‌لینک مستقل است که در بهبود پایداری و افزایش هندلینگ عملکرد بهتری نسبت به نمونه‌های نیمه‌مستقل خواهد داشت. در این بین، دانگ فنگ شاین مکس از رینگ ۱۷ اینچی استفاده می‌کند که احتمالاً نرمی سواری را در مقایسه با رینگ‌های ۱۸ اینچی آریزو ۸ کمی بهبود می‌بخشد.

خودرو آریزو ۸ دانگ فنگ شاین مکس
موتور ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوTGDi ۴بنزینی- سیلندر- ۱۶سوپاپ توربوTGDi
حجم موتور ۲ لیتر ۱.۵ لیتر
توان خروجی ۲۵۴ اسب بخار – ۳۹۰ نیوتن متر ۱۹۰ اسب بخار – ۳۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
شتاب ۰-۱۰۰ ۷.۷ ثانیه – ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۸ لیتر در۱۰۰کیلومتر ۶.۲  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۲۱۰ کیلومتربرساعت ۲۱۰ کیلومتربرساعت
وزن ۱۴۷۰ کیلوگرم ۱۴۸۶ کیلوگرم
حجم باک ۵۵ لیتر ۵۲ لیتر
ابعاد بدنه ۱۴۶۹-۱۸۴۳-۴۷۸۰ میلیمتر ۱۴۷۵-۱۸۷۰-۴۷۹۷ میلیمتر
فاصله محوری ۲۷۹۰ میلیمتر ۲۷۷۰ میلیمتر
حجم صندوق ۴۵۵ لیتر ۴۲۰ لیتر

مقایسه طراحی کابین و میزان فضای داخلی

با وجود آنکه نمای بیرونی آریزو ۸ کمی لوکس و جسورانه‌تر به نظر می‌رسد، اما وقتی داخل کابین آن می‌شوید، با طراحی محافظه‌کارانه‌تری روبرو خواهید شد. این سبک طراحی مطابق با سلیقه افرادی است که اصطلاحاً مدیریتی پسند هستند و به طور کلی یادآور خودروهای لوکس است که در عین سادگی، ویژگی‌های مجلل خود را به نمایش می‌گذارند.

مقایسه دانگ فنگ شاین مکس با فونیکس آریزو ۸ ؛ نبرد سدان‌های لوکس چینی

اما درون کابین شاین مکس خلاقیت بیشتری به کار رفته و طراحان سعی داشته‌اند تا محیط متفاوت‌تری خلق کنند. در مواردی مثل فرم دوشاخه غربیلک فرمان، به‌کارگیری رنگ‌بندی جذاب، استفاده از خطوط تزیینی قرمزرنگ، نمایشگر ذوزنقه‌شکل همراه با دکمه‌های لمسی، طرح جذاب اهرم تعویض دنده و سایر ویژگی‌های درون کابین این خودرو، باعث می‌شود تا نسبت به آریزو ۸ هیجان بیشتری به شما منتقل کند و جذابیت کمی بالاتری نسبت به طرح داشبورد محصول مدیران خودرو داشته باشد.

مقایسه دانگ فنگ شاین مکس با فونیکس آریزو ۸ ؛ نبرد سدان‌های لوکس چینی

خوشبختانه با توجه به آنکه با دو خودروی تقریباً لوکس اما نه خیلی گران‌قیمت روبرو هستیم، کیفیت مواد و درجه مونتاژ در سطح بالایی قرار می‌گیرد که باعث می‌شود رضایت مطلوبی در کاربر پدید آید. از لحاظ میزان گنجایش داخل کابین نیز باید گفت که چه صندلی‌های ردیف جلو و چه صندلی‌های ردیف دوم، فضای کافی برای حضور سرنشینان بلندقد را فراهم می‌کنند و از این جهت محدودیت خاصی به کاربران تحمیل نخواهند کرد.

میزان فضای صندوق عقب در فونیکس آریزو ۸ حدود ۴۵۵ لیتر است که در حد متوسط بوده و کمی نسبت به صندوق عقب شاین مکس به ظرفیت ۴۲۰ لیتر می‌تواند شرایط بهتری را به منظور جا دادن لوازم به وجود آورد.

مقایسه امکانات و تجهیزات دانگ فنگ شاین مکس و فونیکس آریزو ۸

خوشبختانه هر دو خودرو تجهیزات به‌روز و سطح بالایی ارائه می‌دهند، به نحوی که می‌توانند ایمنی و آسایش کاربران خود را تا حد زیادی فراهم کنند. در این میان تفاوت‌هایی هم وجود دارد؛ از جمله باید گفت که دانگ فنگ شاین مکس فاقد گرمکن و سردکن صندلی سرنشین جلو و شیفتر دنده پشت فرمان است که در آریزو ۸ موجود هستند. اما در عوض، این خودرو دارای ماساژور صندلی راننده است که آریزو ۸ از آن بهره‌ای نمی‌برد.

جدول زیر می‌تواند جزئیات بیشتری در رابطه با نوع تجهیزات این دو خودرو به اطلاع شما برساند.

خودرو آریزو ۸ شاین مکس
کروز کنترل دارد (تطبیقی) دارد (تطبیقی)
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
هشدار نقطه کور دارد دارد
رادار خط خوان دارد دارد
سیستم کمکی رانندگی بین خطوط دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
نوربالا اتوماتیک دارد ندارد
سنسور باد تایرها دارد دارد
ترمز پارک برقی و اتوهلد دارد دارد
ترمز اضطراری اتوماتیک دارد دارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد دارد
کیسه هوا دارد (۶ عدد) دارد (۶ عدد)
تهویه اتوماتیک دارد دارد
تنظیم برقی صندلی راننده دارد دارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو دارد دارد
سردکن صندلی جلو دارد دارد(فقط راننده)
گرمکن صندلی جلو دارد دارد(فقط راننده)
شارژر وایرلس دارد دارد
دنده پشت فرمان دارد ندارد
اتوپارک ندارد ندارد
آینه‌های تاشو برقی دارد دارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبی دارد دارد
سانروف دارد دارد
سقف پانوراما دارد دارد

نتیجه‌گیری: آریزو ۸ ارزنده‌تر است یا دانگ فنگ شاین مکس؟

با توجه به نکاتی که در رابطه با مقایسه دانگ فنگ شاین مکس با فونیکس آریزو ۸ بیان کردیم، باید گفت که هر دو خودرو جزو انتخاب‌های مطلوب بازار در شرایط فعلی هستند، به ویژه برای کسانی که قصد خرید خودروهای کره‌ای چند سال کارکرده را ندارند.

در این میان باید گفت افرادی که به شتاب و چابکی بالاتر، امکانات کمی متنوع‌تر، طراحی ظاهری جذاب‌تر، کابین کمی لوکس‌تر و احتمالاً خدمات پس از فروش گسترده‌تر و سهولت یافتن قطعات یدکی اهمیت می‌دهند، بهتر است به سراغ آریزو ۸ بروند. به دلیل اشتراک فنی این خودرو به ویژه در بخش پیشرانه و گیربکس با دیگر محصولات فونیکس نظیر تیگو ۸ پرو مکس، می‌توان به سهولت یافتن قطعات یدکی خودرو در نمایندگی و بازار تا حد زیادی امیدوارتر بود.

اما دانگ فنگ شاین مکس به صورت محدودتر وارد بازار شده و همین مورد شاید دریافت خدمات و یافتن قطعات یدکی آن را کمی با دردسر بیشتری همراه سازد. اما اگر خدمات پس از فروش ایران خودرو روی شاین مکس به صورت گسترده انجام شود، آن وقت این مورد می‌تواند به نقطه قوت این سدان چینی وارداتی تبدیل شود. کابین جادار به همراه قیمت مصوب پایین‌تر، طراحی داخلی مهیج و مصرف سوخت کمتر از ویژگی‌های مثبت شاین مکس به شمار می‌روند که باید هنگام انتخاب یکی از این دو خودرو به آنها نیز توجه کنید.

source

توسط autokhabari.ir