با وجود آنکه هنوز شورای رقابت با افزایش ۳۰درصدی قیمت خودرو موافقت نکرده و به طور رسمی قیمت‌ها نباید افزایش پیدا می‌کرد، اما همین که اعلام شد قیمت‌ها قرار است، بالا برود، این موضوع در بازار خودرو تاثیرش را گذاشت.

البته درحال‌حاضر بازار در رکود به سر می‌برد و خریدوفروشی انــــجام نمی‌شود. قیمت خودروهای داخلی حدود ۳۰میلیون تومان افزایش یافته و خودروهای خارجی معمولی نیز بین ۵۰ تا ۱۰۰میلیون تومان گران شده است. بازار به نوعی به هم ریخته و معامله‌گران سرگردان هستند.

البته به‌طورمثال خودرو آئودی که خودرویی کمیاب محسوب می‌شود از حدود ۴ میلیارد تومان به ۷.۵میلیارد تومان رسیده، اما خودروهای معمولی رشد قیمت چندانی نداشته است.

فروشندگان منتظر بالا رفتن قیمت هستند، خریداران هم احتمال می‌دهند که مصوبه افزایش قیمت لغو شود. به همین دلیل معاملات صورت نمی‌گیرد. البته بعید می‌دانم شاهد لغو مصوبه باشیم. این درحالی است که به اعتقاد من، راهکار کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو افزایش عرضه به حساب می‌آید. در این راستا، خودروسازان داخلی باید تولید را افزایش دهند.

اگر مثل سال‌های گذشته خودرو بدون قرعه‌کشی به دست مصرف‌کننده برسد و مردم بتوانند به‌راحتی از کارخانجات خرید کنند قطعا بازار خودرو به ثبات می‌رسد. از طرف دیگر نباید در واردات خودروهای کارکرده اختلالی ایجاد شود.

درحال‌حاضر واردات صورت می‌گیرد و حواله‌های جانبازی نیز خریدوفروش می‌شود. در شرایط فعلی بسیاری از متقاضیان، خودرو خارجی خریداری می‌کنند و به یک رضایت نسبی در این زمینه دست یافته‌ایم که این مساله نباید خدشه‌دار شود.

اگر قرار است کارخانجات، قیمت خودرو را افزایش دهند باید به همان نسبت عرضه را نیز بالا ببرند و جوابگوی تقاضا باشند. این موضوع باعث می‌شود تا بازار از تشنگی در بیاید.

همچنین این مساله به شفافیت و کنترل قیمت‌ها در یک حد معمول نیز کمک می‌کند.

حال باید دید که در عمل با این افزایش نرخی که شرکت‌های جاده مخصوص دریافت کرده‌اند، آیا می‌توانند، تولید خود را افزایش دهند، یا اینکه اتفاق دیگری در این حوزه رخ خواهد داد.

source

توسط autokhabari.ir