منتشر شده در 11 آذر 1403 ساعت 13:00
یاماها NMAX که اولین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، آخرین بار در سال ۲۰۲۱ بهبود یافت و در سال ۲۰۲۴ به عنوان پرفروشترین وسیله نقلیه موتوری در کشور بریتانیا هم شناخته شد؛ ترکیبی از کارایی برای رفت و آمد، طراحی هوشمند و ارزش اقتصادی بالا. برای سال ۲۰۲۵، یاماها NMAX 125 با ظاهری اسپرتتر، سازگاری با استانداردهای جدید یورو ۵+ و قیمتی ارزانتر ارائه میشود، که آن را به انتخابی بینظیر تبدیل کرده است. علاوه بر این، نسخه برتر Tech Max با صفحه نمایش TFT و امکانات بیشتر با قیمت کمی بیشتر، اکنون به این خانواده اضافه شده است.
بررسی کلی
مدل قبلی یاماها NMAX 125 در سال ۲۰۲۴ پرفروشترین وسیله نقلیه موتوری در بسیاری بازارها بود. بنابراین، یاماها تصمیم گرفته تغییرات کلی ایجاد نکند و تنها جزئیاتی را بهبود بخشد و قیمت را کاهش دهد. انجین Blue Core آن همچنان کارآمد و اقتصادی است. این اسکوتر به راحتی کنترل میشود، کاربردی است و ویژگیهایی چون سیستم استاپ-استارت و عملکرد بدون کلید، کیفیت بالای آن را تضمین میکنند.
علاوه بر این، یاماها نسخه جدید Tech Max را معرفی کرده است، مشابه آنچه در مدلهای بزرگتر XMAX 300 و TMAX 560 وجود دارد. این نسخه جدید، یک اسکوتر عالی همهکاره است که حالا جدیدتر، ارزانتر و با امکانات بیشتری عرضه میشود. چه چیزی میتواند بهتر از این باشد؟
موقعیت نشستن
طراحی موقعیت نشستن تغییر زیادی نسبت به نسخه قبلی نکرده است، زیرا مشکلی در آن وجود نداشت. NMAX 125 دارای موقعیت نشستن کلاسیک “صاف و رو به جلو” با پلتفرم زیر پا، دستههای صاف و یک صفحه نمایش کوچک است. برای استفاده در رفتوآمدهای شهری، این طراحی مناسب است، هرچند برای افرادی تقریباً ۱۸۸ سانتیمتر ممکن است کمی کوچک به نظر برسد.
این اسکوتر همچنان راحت، چابک و بسیار سبک است (هرچند ۱ کیلوگرم سنگینتر از قبل شده). ارتفاع صندلی آن به دلیل استفاده از کمک فنرهای بلندتر در عقب کمی افزایش یافته (۷۷۰ میلیمتر)، اما به سختی قابل تشخیص است. همچنین اگر صفحه نمایش کوچک آن کافی نیست، نسخه بزرگتر آن به عنوان آپشن اضافی در دسترس است.
میزان کاربردی بودن
اگر به دنبال یک وسیله نقلیه اقتصادی، آسان برای استفاده و مناسب برای رفتوآمد هستید که با گواهینامه عادی قابل استفاده باشد، اسکوترهای ۱۲۵ سیسی یکی از بهترین گزینهها هستند. به همین دلیل، این دسته و رقبای آن نظیر Honda PCX125 همچنان در بازارهای جهانی محبوب هستند.
محبوبیت بالای مدل قبلی NMAX جای تعجب ندارد؛ زیرا بسیار آسان برای راندن، ارزان برای نگهداری، دارای توان کافی، فضای بار مناسب و به طور کلی وسیلهای اقتصادی برای حملونقل شخصی است.
عملکرد فنی و ترمزها
موتور تک سیلندر، چهارزمانه و مایع خنک NMAX پیش از این کارآمد و اقتصادی بود و این ویژگیها با تغییرات جزئی برای انطباق با استاندارد یورو۵+ و اصلاحاتی در میللنگ و اجزای داخلی برای افزایش عمر، همچنان حفظ شدهاند. توان و گشتاور آن به ترتیب ۱۲ اسب بخار و ۱۱.۲ نیوتن متر است که اگرچه مهیج نیست، اما کافی است.
این اسکوتر به اندازه کافی قدرت دارد تا با ترافیک جادههای دوطرفه همگام شود و در سرعتهای پایین شهری چابک و مؤثر است، هرچند در سربالاییها یا سرعتهای بالای ۹۰ کیلومتر بر ساعت کمی تلاش میکند. سیستم کنترل کشش ابتدایی آن (همراه با سیستم توقف-استارت) بیشتر برای اطمینان در شرایط لغزنده است. ترمزها نیز کافی هستند، اما برای توقفهای ناگهانی نیاز به فشار زیاد بر هر دو ترمز دارید.
نحوه سواری و هندلینگ
از آنجا که نسخه قبلی NMAX مشکل خاصی نداشت، تغییرات زیادی در این بخش ایجاد نشده است. فنرهای جلو بهبود یافتهاند و کمک فنرهای عقب اکنون ۵ میلیمتر بلندتر شدهاند تا سواری نرمتری ارائه دهند. همچنین تنظیم پیش بار کمک فنرها اکنون آسانتر شده است.
در عمل، این تغییرات به سختی محسوس هستند و سواری NMAX همچنان راحت و چابک است، هرچند که خیلی پیشرفته یا اسپرت نیست. اگر بیش از حد سریع برانید، ممکن است محدودیت قطعات اقتصادی سیستم تعلیق و هندلینگ آشکار شود. اما برای استفاده عادی، تنظیمات کاملاً مناسب است.
دوام فنی و قابلیت اطمینان
این بهروزرسانی بیشتر روی طراحی و مشخصات تمرکز دارد تا اجزای مکانیکی. از آنجا که NMAX از سال 2014 معرفی شده و در سال 2021 با موتور Blue Core جدید خود بهروزرسانی شد، سابقه خوبی از نظر قابلیت اطمینان و دوام فنی دارد. بنابراین، نگرانی خاصی از این نظر وجود ندارد.
تجهیزات و امکانات
یاماها NMAX به عنوان یک اسکوتر اسپرت و پریمیوم همچنان یک وسیله نقلیه بسیار اقتصادی است. یاماها امکاناتی نظیر سیستم توقف-استارت و روشن شدن بدون کلید را بدون افزایش زیاد قیمت ارائه کرده است. اگرچه سیستم تعلیق، ترمزها و نمایشگر LCD کمی ابتدایی هستند، اما تجربه کلی را کمرنگ نمیکنند.
اضافه شدن نسخه جدید Tech Max، که شامل صفحه نمایش بزرگتر TFT/LCD، ناوبری داخلی، صندلی با دوخت متضاد و رنگهای جذابتر است، یک مزیت بزرگ محسوب میشود. بر اساس تجربیات مدلهای بزرگتر XMAX و TMAX، انتظار میرود این نسخه پرفروشترین مدل باشد.
جمعبندی
مدل قبلی NMAX 125 به دلیل قیمت مناسب، دسترسی آسان، عملکرد و کاربردی بودن، بسیار محبوب بود. این نسخه جدید تمام این ویژگیها را حفظ کرده و در عین حال زیباتر و ارزانتر است. اگر امکانات بیشتری بخواهید، نسخه جدید Tech Max نیز در بازارهای جهانی موجود است. نکته قابل توجه این است که هوندا نیز مدل PCX125 خود را با تغییراتی مشابه بهروزرسانی کرده است، اما با این شرایط، رقابت با یاماها دشوار به نظر میرسد.
source