نسل اول این سدان بهحدی در بازار کشورمان محبوب است که لقب مرسدسبنز S کلاس کرهای به آن داده شده است.
طراحی لوکس جنسیس
جنسیس برای نخستینبار سال ۲۰۰۸ میلادی بهبازارهای جهانی عرضه شد. در آن زمان برند هیوندای با جنسیس قصد ایجاد جایگاهی خاص را در بازار سدانهای لوکس داشت. جنسیس نسل اول از سال ۲۰۰۸ تا اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی روی خطتولید هیوندای قرار داشت. نسل اول این سدان سایز بزرگ خانوادگی لوکس در بازار ایران بسیار محبوب و شناختهشده است.
طراحی و کیفیت ساخت این خودرو بهحدی نسبت به کلاس خود بالاتر است که آن را بهیک گزینه بسیار مناسب برای خرید یک سدان سایز بزرگ خانوادگی لوکس بدل کرده است. این خودرو در سال ۲۰۱۶ میلادی تحت برند جنسیس و مدل G۸۰ بهبازار جهانی آمد که این روزها نسل دوم آن در بازار جهانی حضور دارد.
جالب است بدانید که در اواخر تولید نسل اول این خودرو، یعنی سال ۲۰۱۴ میلادی، جنسیس در زادگاهش کرهجنوبی ۳۷ هزار و ۴۲ دستگاه، در بازار ایالاتمتحده ۲۹ هزار و ۹۹۲ دستگاه، در کانادا ۳ هزار و ۲۷ دستگاه، در عربستان سعودی یکهزار و ۸۵۸ دستگاه و در کشور ایران یکهزار و ۲ دستگاه فروش داشته است.
این آمار نشان میدهد با یک سدان سایز بزرگ لوکس کرهای نسبتا پرفروش مواجهیم. از نظر طراحی جنسیس در اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی دستخوش تغییرات طراحان کمپانی هیوندای قرار گرفت و نسخه فیسلیفت آن بهبازار جهانی عرضه شد.
بر این اساس نسخه فیسلیفت جنسیس در این مطلب مورد بررسی ما است. با نگاهی بهپروفیل بدنه جنسیس، شاهد استفاده از خطوط نسبتا تیز افقی و مجموعهای از سطوح تخت هستیم.
پوزه نسبتا بلند، پشت کوتاه و رینگهای ۱۸ اینچی سبب خلق کاراکتر جذابی برای این سدان شده است. در نمای جلو، شاهد چراغهایی بهشکل حرف L هستیم که LED هایی بههمان شکل درون کاسهچراغ، خطوط تیز روی کاپوت و جلوپنجره پنج ضلعی، چهرهای زیبا و نسبتا تهاجمی را بهنمایش میگذارند.
در نسخه فیسلیفت شاهد ایجاد تغییراتی در گرافیک چراغهای جلو و عقب هستیم و همچنین بهلطف استفاده از کروم بیشتر روی سپر جلو و عقب و همچنین دستگیرهها، ویژگیهای لوکس این خودرو دو چندان شده است.
در نمای عقب نیز شاهد چراغهای بزرگ هستیم که با LED های درون کاسهچراغ، افزودن کروم روی درِ صندوقعقب و اگزوزهای دوبل مستطیلشکل بزرگ در طرفین سپر، شاهد نمای زیبا و جذابی از این سدان سایز بزرگ خانوادگی لوکس هستیم. کیفیت رنگ بدنه جنسیس بهحدی بالاست که پس از گذشت یک دهه، کیفیت آن بهخوبی حفظ شده است.
کابین شکیل و باکیفیت
در زمان ورود بهکابین جنسیس ۲۰۱۳ با وجود آنکه بیش از یک دهه از عمر مفید آن میگذرد، اما همچنان شاهد کیفیت بالای متریال در داخل کابین این خودرو هستیم.
استفاده از پلاستیک نرم Soft Touch در قسمت بالای داشبورد و روکش چرمی، استفاده از چرم باکیفیت برای داخل و دکوراتیو کروم یا چوب، فضای داخلی بسیار لوکسی را ایجاد میکند.
همچنین بهلطف استفاده از یک کلاستر باکیفیت، یک نمایشگر ۴.۸ اینچی و طراحی یک نمایشگر ۸ اینچی لمسی در بالاترین بخش داشبورد شاهد کابین جذابی هستیم. از طرفی طراحی دکمههای فیزیکی در زیر نمایشگر سبب شده است فضای کاملا مدرن و هوشمندی در اختیار سرنشینان باشد.
نامتقارن بودن دریچههای سیستم تهویهمطبوع (که در طرفین ذوزنقهایشکل و در بخش میانی بهصورت عمودی طراحی شده) سبب جذابیت دوچندان کابین این خودرو میشود.
طراحی غربیلکفرمان چهارشاخه، دستهدنده کوچک، موس وسط و همچنین طراحی صندلیهای راحت، حس و حال سوار شدن بهسدانهای سایز بزرگ آلمانی را برای سرنشینان ایجاد میکند.
با در نظر گرفتن کارکرد جنسیس ۲۰۱۳ همچنان قطعات داخلی کیفیت خود را حفظ کرده و شاهد فضای کاملا آرام و بدون صدایی در حین حرکت هستیم. همچنین طراحی ستون A با زاویه بیشتر و سقف سانروف سبب شده است نورپردازی داخلی، فضای دلنشینی ایجاد کند. بهلطف فاصله محوری ۲۹۳۵ میلیمتری، طول ۴۹۸۵ میلیمتری، عرض ۱۸۹۰ میلیمتری و ارتفاع ۱۴۷۵ میلیمتری، فضای بسیار جادار و راحتی در اختیار سرنشینان قرار دارد.
قلبی که پرتوان و حجیم است
آنچه جنسیس را بهیک سدان با ابهت بدل میسازد، قلب تپنده قدرتمند آن است. یک موتور ۶ سیلندر با آرایش وی-شکل، بهحجم ۳۷۷۸ سیسی اتمسفریک زیر کاپوت این سدان سایز بزرگ لوکس جا خوش کرده است.
این موتور با نام لامبدا ۲ شناخته میشود که در نسخههای فیسلیفت با سیستم پاشش سوخت مستقیم GDI همراه است. لامبدا ۲ جزو موتورهای پرتوان هیوندای بهحساب میآید که تنها روی سدانهای فولسایز و سایز بزرگ این کمپانی نصب میشود.
بر این اساس و با در نظر گرفتن سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپها VVT-i، قرارگیری ۶۰ درجهای پیستونها نسبت بهیکدیگر، نسبت تراکم ۱۳ بهیک و سیستم پاشش سوخت مستقیم انژکتورها داخل سیلندر، توان و گشتاور بالایی توسط این پیشرانه فراهم میشود. این پیشرانه میتواند حداکثر ۳۳۳ اسببخار قدرت را در ۶۴۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر ۳۹۵ نیوتونمتر گشتاور را در ۵۱۰۰ آرپیام بهارمغان آورد.
ناگفته نماند که جنسیسهای واردشده بهکشورمان دارای پیشرانه ۶ سیلندر وی-شکل ۳.۸ لیتری تنفسطبیعی هستند و همگی آنها از کمترین میزان حساسیت نسبت به سوخت عرضهشده در کشور برخوردارند. البته باید در نظر داشته باشید که پیشرانه لامبدا ۲ از نظر روانکاری کمی با ایراد مواجه بوده و نیاز است که روغنموتور مناسب و باکیفیتی برای این پیشرانه استفاده شود.
بهعبارت دیگر لازم است پیش از رسیدن کارکرد خودرو به ۶ هزار کیلومتر، روغنموتور آن بههمراه فیلتر روغنموتور تعویض شود. این امر سبب میشود این پیشرانه حداکثر تا ۲۵۰ هزار کیلومتر کماستهلاک باشد. از سوی دیگر اگر کارکرد سالانه ۲۰ هزار کیلومتر برای این خودرو رعایت شود، این پیشرانه میتواند کمترین استهلاک را تا ۲۵۰ هزار کیلومتر داشته باشد.
همچنین قدرت و گشتاور تولیدی از موتور بهکمک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ-ترونیک ساخت کمپانی ZF آلمان بهچرخهای عقب منتقل میشود. همین مهم سبب شده است جنسیس بهیکی از سدانهای جذاب بازار بدل شود؛ چراکه چرخهای عقب آن محرک بوده و با توجه به دیفرانسیلعقب بودن و ساختار RWD این خودرو، شاهد یک هندلینگ خوب هستیم.
جنسیسهای وارداتی بهکشورمان دارای گیربکسهای ۶ سرعته اتوماتیک تیپ-ترونیک ZF هستند.
تعویض دندهها در این گیربکس بهلطف ساختار بهروز و جدید در پروگرامینگ و بخش قطعات هیدرومکانیکی، بهموقع انجام میشود و اصطلاحا این خودرو گیربکس گوش بهفرمانی دارد. همین موضوع سبب شتاب بهتر جنسیس میشود. گیربکس ۶ سرعته تیپ-ترونیک ZF جنسیس با توجه بهتعویض روغن و صافی آن در هر ۱۰۰ هزار کیلومتر، میتواند حداکثر تا ۲۵۰ هزار کیلومتر کمدردسر باشد.
هندلینگ مطمئن و کیفیت سواری عالی
سیستم تعلیق در جنسیسهای واردشده به کشورمان در محور جلو مجهز بهساختار دابل ویشبون بوده و در محور عقب نیز دو جناغی است. اما نکته بسیار مهم درباره جنسیسهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ نصب و قرارگیری دامپر (کمکفنر) پنوماتیکی یا بادی است. این مهم سبب شده است این خودروها سواری بسیار باکیفیت و نرمی را در اختیار سرنشینان قرار بدهند. البته این خودروها بهدلیل عدمجانمایی صحیح پمپ باد دامپرهای پنوماتیکی، استهلاک بسیار بالایی دارند.
همچنین در بخش سیستم تعلیق، اگر روی دستاندازها با سرعت کمتر از ۸۰ کیلومتر برساعت حرکت کرده و ضربات زیادی بهخودرو وارد نشود، سیستم تعلیق این خودرو حداکثر تا ۱۵۰ هزار کیلومتر کماستهلاک خواهد بود.
همچنین تایرهایی با سایز ۵۰/۲۳۵ با رینگهای ۱۸ اینچی برای جنسیس در نظر گرفته شده که در ارتقای کیفیت سواری این خودرو بسیار موثر است.
از طرفی بهلطف دیفرانسیلعقب بودن این خودرو و توزیع وزن ۵۲ در بخش عقب و ۴۸ در محور جلو، شاهد هندلینگ و فرمانپذیری بسیار خوبی در این خودرو هستیم.
سطح امکانات رفاهی و ایمنی دردانه هیوندای
از نظر امکانات رفاهی و ایمنی جنسیسهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ هیچچیز کم ندارند؛ این خودروها از امکانات رفاهی و ایمنی مانند ۷ ایربگ (ایربگ زانویی راننده، پردهای، جانبی، سرنشین جلو و راننده)، کروزکنترل تطبیقی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، سیستم ترمز ABS، EBD، سیستم کنترل حرکت در سرپایینی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، دوربین جلو و عقب، سیستم تهویهمطبوع دومنطقهای و با کانالهای مجزا برای سرنشینان عقب، قابلیت تنظیم فرمان در ۶ جهت، تنظیم برقی صندلی راننده در ۸ جهت (دارای حافظه)، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو در ۶ جهت، سیستم صوتی با ۱۷ بلندگو از برند Lexicon، چراغهای جلو تطبیقی با قابلیت گردش با فرمان، پرده برقی عقب، سیستم ورود بدون کلید (کیلس)، سانروف برقی، روکش چرمی صندلی و فرمان، استارت دکمهای، ترمز پارک برقی، سنسور پارک، سنسور باران، سنسور نور، آینه فوتوکرومیک، درِ صندوقعقب برقی، آینه جانبی برقی با قابلیت تاشوندگی، سیستم ضدبخار شیشههای جلو و عقب و پشت سریهای فعال برخوردارند.