به گزارش مجله ماشین، در هفته گذشته، که یکی از آخرین هفته‌های سال ۲۰۲۴ بود، شاهد معرفی مدل‌های جدید خودرو چندان برجسته‌ای نبودیم. در واقع، اگر هوندا و اعلام بازگشت یکی از مدل‌های قدیمی‌اش، یعنی پریلود، نبود، این هفته کاملاً بی‌روح به نظر می‌رسید. برای طرفداران برند ژاپنی هوندا، نام پریلود یادآور یک خودروی اسپرت است که در پنج نسل از سال ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۱ تولید می‌شد. بازگشت این مدل، با پشتوانه پیشرفت‌های فناوری پیشرانه در سال‌های اخیر، به‌منظور جلب رضایت طرفداران مدل و جذب مشتریان جدید طراحی شده است.

پریلود بازطراحی‌شده، از پایان سال ۲۰۲۳ توسط هوندا معرفی شد، زمانی که یک کانسپت با همین نام در نمایشگاه خودروی توکیو ارائه شد. هفته گذشته، تایید رسمی دریافت کردیم که این مدل به نسخه تولیدی تبدیل خواهد شد و احتمالاً تا پایان سال آینده وارد بازار خواهد شد.

در حالی که ظاهر نسخه تولیدی پریلود تقریباً مشابه کانسپت آن خواهد بود، همانطور که در تصاویر جاسوسی از خودرو در حال آزمایش در آلمان مشخص شده است، پیشرانه این خودرو یک فناوری کاملاً جدید است.

می‌دانیم که این خودرو از نسخه تکامل‌یافته سیستم e:HEV استفاده خواهد کرد که در حال حاضر در برخی از خودروهای هوندا به کار گرفته شده است. این فناوری به طور معمول یک موتور احتراق طبیعی را با سیستم دو موتوره ترکیب کرده و بین موتورها و موتور احتراق تغییر می‌کند تا “مصرف سوخت بالایی” را به دست آورد.

نسخه تکامل‌یافته e:HEV برای پریلود به این معنی است که سیستم از اجزای جدیدی برای موتورهای ۱.۵ لیتری و ۲.۰ لیتری با سیستم تزریق مستقیم و سیکل اتکینسون استفاده خواهد کرد که نسبت به نسخه اول، ده درصد بهبود مصرف سوخت را ارائه خواهند داد.

هوندا S+ شیفت چیست؟
هوندا پریلود

آنچه که واقعاً توجه من را جلب کرد، فناوری جدید هوندا به نام S+ شیفت است. این تکنولوژی هنوز به طور کامل توضیح داده نشده است، اما به نظر می‌رسد که ترکیبی از ویژگی‌های کاربردی و سرگرمی در یک بسته است.

به طور فنی، S+ شیفت مجموعه‌ای از ویژگی‌های حالت رانندگی است که راننده هوندا پریلود را فریب می‌دهد تا احساس کند که در حال رانندگی با خودرویی متفاوت است. این سیستم با اجازه دادن به راننده برای تعویض دنده‌ها در یک گیربکس که عملاً وجود ندارد و پخش صدای موتور از طریق بلندگوهای خودرو، این حس را ایجاد می‌کند.

اولین نکته این است که S+ شیفت تنها در کنار سیستم e:HEV جدید کار می‌کند و از سال ۲۰۲۵ در تمامی خودروهای هیبریدی هوندا موجود خواهد بود، که اولین بار در پریلود به کار خواهد رفت. این سیستم از فناوری‌های بهینه‌شده Linear Shift Control و Active Sound Control (ASC) استفاده می‌کند تا سرعت خودرو را با صدای موتور هماهنگ کند. این ویژگی از گذشته در خودروهایی مانند هوندا فیت از دهه ۲۰۲۰ به صورت ابتدایی موجود بوده است.

این بدان معناست که هنگام رانندگی با قدرت الکتریکی، هیبریدهای هوندا صدای موتور را از طریق سیستم بلندگو پخش می‌کنند که با دور موتور هماهنگ است. علاوه بر این، صدای موتور به صورت بصری نیز روی صفحه‌نمایش متر نشان داده می‌شود.

S+ شیفت بیشتر از فقط ایجاد سرگرمی از طریق دور موتور عمل می‌کند. این سیستم در واقع دور موتور را هنگام شتاب‌گیری و کاهش سرعت کنترل کرده تا امکان تغییرات تیز دنده را فراهم آورد. تعویض دنده‌ها طبق شرایط رانندگی و محیط‌های مختلف در تمامی سرعت‌ها انجام می‌شود.

هوندا پریلود
هوندا پریلود

هنگام چرخش خودرو، سیستم به ورودی فرمان پاسخ داده و چیزی به نام “حالت نگهداری دنده” را فعال می‌کند تا به خودرو اجازه دهد “خط رانندگی مطلوب را طبق خواسته راننده دنبال کند.”

چون S+ شیفت برای هماهنگ کردن دور موتور با شرایط رانندگی خاص طراحی شده است، از توان تولیدی مجدد در هنگام شتاب‌گیری برای بهبود زمان پاسخ‌گویی موتور استفاده می‌کند.

همانطور که ممکن است بدانید، سیستم e:HEV هوندا فاقد مکانیزم گیربکس مکانیکی است، اما این موضوع در خودروهای مجهز به S+ شیفت تأثیری نخواهد داشت. زیرا رانندگان هنوز دسترسی به پدل شیفتر خواهند داشت که می‌توانند برای ایجاد حس وجود یک سیستم گیربکس، آن را فعال کنند.

تمامی این ویژگی‌ها فعلاً جزئیات موجود از S+ شیفت هستند که هوندا تا کنون منتشر کرده است. احتمالاً این توضیحات برای درک کامل آنچه این فناوری به دنبال دستیابی به آن است کافی نباشد، اما به نظر می‌رسد که همین اطلاعات تا زمانی که پریلود به بازار بیاید و ما فرصت آزمایش آن را داشته باشیم، برای حفظ علاقه ما کافی باشد.

 

لینک کوتاه نوشته

هوندا S+ شیفت چیست؟