به گزارش بازار، برای مثال، دناپلاس دستی با موتور EF7P در کارخانه ۷۲.۷ میلیون تومان و در بازار ۸۷۳ میلیون تومان عرضه میشود که اختلافی ۱۲۳ میلیون تومانی دارد.
عوامل اصلی این اختلاف شامل تقاضای بالا، محدودیت عرضه و واسطهگری است.
افزایش نظارت و شفافیت در طرحهای فروش میتواند این فاصله قیمتی را کاهش دهد.
نفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد
تحلیل قیمت محصولات ایرانخودرو نشان میدهد که برخی مدلهای این شرکت با اختلافی قابلتوجه میان قیمت کارخانه و بازار آزاد عرضه میشوند.
بهعنوان نمونه، دناپلاس دستی با موتور EF7P که در کارخانه با قیمت ۷۲.۷ میلیون تومان عرضه میشود، در بازار آزاد به ۸۷۳ میلیون تومان رسیده و اختلافی ۱۲۳ میلیون تومانی دارد.
همچنین، دناپلاس دستی با موتور EF7 با قیمت کارخانهای ۷۳.۷ میلیون تومان در بازار به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است که این اختلاف حدود ۱۲۹ میلیون تومان برآورد میشود.
خودروهای با کمترین و بیشترین اختلاف قیمت
در میان محصولات بررسیشده، سورن پلاس با موتور XU7P کمترین اختلاف قیمت را دارد.
این خودرو با قیمت کارخانهای ۶۵.۶ میلیون تومان در بازار ۶۶۷ میلیون تومان عرضه میشود که تفاوتی ۵۱ میلیون تومانی دارد.
در مقابل، سورن پلاس دوگانهسوز بیشترین اختلاف را نشان میدهد.
این مدل با قیمت کارخانهای ۶۵.۳ میلیون تومان، در بازار آزاد به ۸۴۶ میلیون تومان رسیده است که اختلافی ۱۸۱ میلیون تومانی دارد.
وضعیت قیمت تارا دستی و تارا اتوماتیک
تارا دستی با قیمت کارخانهای ۸۷.۵ میلیون تومان در بازار آزاد حدود ۹۸۰ میلیون تومان معامله میشود که اختلاف قیمتی نزدیک به ۹۸ میلیون تومان دارد.
همچنین، تارا اتوماتیک با قیمت کارخانهای ۹۰.۷ میلیون تومان در بازار آزاد ۱ میلیارد و ۵۶ میلیون تومان معامله میشود که اختلافی ۱۵۴ میلیون تومانی ایجاد کرده است.
عوامل اصلی اختلاف قیمت
این اختلاف قیمتها، بهویژه در خودروهای پرتقاضا، نگرانیهایی را در زمینه مدیریت بازار ایجاد کرده است.
تقاضای بالا در بازار آزاد، عرضه محدود کارخانه، و حضور واسطهها از جمله دلایل اصلی این اختلافها هستند.