به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، از عرضه ماشین های ژاپنی پرچمدار نسلهای قدیم در کشورمان دههها میگذرد. بهترین ماشینهای ژاپنی در ایران همیشه به دلیل کیفیت بالا، مصرف سوخت کم و طراحی آیندهنگر محبوب بودهاند.
با کاهش نسبی تعداد و تنوع بهترین ماشین های ژاپنی در بازار ایران و شروع جولان خودروهای وارداتی و مونتاژی چینی، رقابت بین محصولات خاوردور تا حدی بالا گرفت. در این میان، بین خودروبازان و اصحاب رسانه همواره درباره برتری ژاپنیهای کارکرده یا چینیهای صفر خشک، بحث و جدل وجود دارد. البته درباره کیفیت و اصالت محصولات غولهای سرزمین آفتاب تابان شکی وجود ندارد؛ فرزندان برندهایی از جمله نیسان، تویوتا، میتسوبیشی و هوندا به خوبی اثبات کردهاند که بهترین ماشین های ژاپنی در ایران در اکثر مواقع نسبت به اتومبیلهای چینی حرف بیشتری برای گفتن دارند.
به همین بهانه، در این گزارش از پرشین خودرو قصد داریم به معرفی بهترین و خوشنامترین خودروهای ژاپنی در ایران بپردازیم. به خاطر داشته باشید که لیست بررسی خودروهای ژاپنی در ایران صرفاً جنبه معرفی دارد و هدف ما، رده بندی این اتومبیلها نیست.
تاریخچه خودروهای ژاپنی در ایران
حضور خودروهای ژاپنی در ایران به دهه ۱۳۳۰ شمسی بازمیگردد. در این زمان، شرکت «خلیج کو» با سرمایه اولیه ۶۰ هزار تومان، مونتاژ وانتهای سهچرخه مزدا را آغاز کرد. در دهه ۱۳۵۰، شرکت «ایران کالا» واردات خودروهای سواری مزدا را به ایران شروع کرد. شرکت «پارس خودرو» نیز در دهه ۱۳۶۰ مونتاژ محصولات نیسان را آغاز کرد که اولین آنها خودروی پاترول بود.
ورود محصولات تویوتا به جمع بهترین ماشین های ژاپنی در کشور نیز از دهه ۴۰ شمسی کلید خورد. شرکت «موتوکار» نمایندگی محصولات تویوتا را در ایران بر عهده داشت و واردات شاسیبلندهای تویوتا، معروف به «جیپ تویوتا» را آغاز کرد. هرچند استقبال اولیه چندانی از این خودروها نشد، اما بهمرور زمان کیفیت بالای آنها برای مصرفکنندگان ایرانی اثبات شد و به محبوبیت رسیدند. در سال ۱۳۵۴، مدل «کرونا» با نام تجاری «تویوتا تیارا» وارد بازار ایران شد و مورد استقبال خوبی قرار گرفت.
پس از انقلاب اسلامی و توقف تولید خودروهای آمریکایی در ایران، تمایل به همکاری با خودروسازان ژاپنی افزایش یافت. در دهه ۱۳۶۰، خودروهای ژاپنی به دلیل کیفیت ساخت بالا، مصرف سوخت مناسب و دوام بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.
در سالهای اخیر نیز شرکتهایی مانند «معین خودرو ایرانیان» با واردات گسترده خودروهای ژاپنی مانند تویوتا و هوندا، جایگاه ویژهای در بازار خودروهای وارداتی پیدا کردهاند. این شرکت در پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ با واردات بیش از ۴۵۰۰ دستگاه خودرو، در صدر واردکنندگان خودرو به ایران قرار گرفت.
در مقایسه با بسیاری از خودروهای کرهای، چینی و کارکردههای اروپایی، خودروهای ژاپنی در ایران به دلیل هزینههای نگهداری کمتر، سازگاری بیشتر با شرایط جادهای ایران و مصرف سوخت پایینتر، کامنتهای مثبت و بهتری از سوی رانندگان و سرنشینان دریافت کردهاند. این خودروها با ترکیبی از دوام، کیفیت و قیمت مناسب، توانستهاند جایگاه ویژهای در بازار ایران پیدا کنند و به انتخابی محبوب برای مصرفکنندگان ایرانی تبدیل شوند.
تویوتا، سازنده محبوبترین خودروهای ژاپنی در بازار ایران
لیست بهترین خودروهای ژاپنی را با نام آشناترین مگاکمپانی خودروسازی در خاوردور، یعنی تویوتا آغاز میکنیم. تویوتا، یکی از بزرگترین و شناختهشدهترین خودروسازان جهان، در سال ۱۹۳۷ توسط کیشیرو تویودا در ژاپن تأسیس شد. این برند با تولید خودروهای باکیفیت و قابلاعتماد، توانست جایگاه ویژهای در بازارهای جهانی کسب کند.
در ایران، شرکت ایرتویا از سال ۱۳۵۲ بهعنوان نماینده رسمی تویوتا فعالیت میکند. بااینحال، بهدلیل تحریمها و محدودیتهای وارداتی، ورود محصولات این برند با چالشهایی مواجه بوده و خواهد بود. اخیراً شرکت نامی خودرو نیز به جمع واردکنندگان این خودروهای ژاپنی در ایران پیوسته است.
تویوتا در تولید خودروهای سدان، شاسیبلند و پیکاپ شهرت دارد و با تأسیس زیرشاخه لوکسکارش یعنی لکسوس نیز از زاویهای دیگر در بازار جهانی نامش را بر سر زبانها انداخته است.
۱. تویوتا کمری
تویوتا کمری اولینبار در سال ۱۹۸۳ بهعنوان جایگزین مدل کرونا معرفی شد. نام «کمری» از واژه ژاپنی «کَموری» بهمعنای تاج الهام گرفته شده است. این خودرو در طول هشت نسل، توانست به یکی از پرفروشترین سدانهای سایز متوسط در جهان تبدیل شود.
در بازار ایران، تویوتا کمری بهعنوان یکی از بهترین ماشینهای ژاپنی در ایران شناخته میشود. دلیل این محبوبیت را میتوان در کیفیت ساخت بالا، دوام فنی و راحتی بینظیر در رانندگی جستجو کرد. همچنین مدلهای هیبریدی این خودرو بهدلیل مصرف سوخت پایین و کارایی فوقالعاده، جایگاه ویژهای در بین علاقهمندان خودروهای ژاپنی در ایران پیدا کردهاند.
حضور تویوتا کمری در ایران از نسل پنجم بهصورت جدی آغاز شد. این خودرو هم از طریق نمایندگی رسمی و هم توسط واردکنندههای متفرقه وارد بازار شد. محبوبیت این مدل تا نسل هفتم ادامه داشت، اما با اعمال تحریمها و ممنوعیت واردات خودرو، عرضه این سدان جذاب ژاپنی متوقف شد. تویوتا کمری بهعنوان یکی از بهترین ماشینهای ژاپنی در کشور، همچنان در بین طرفداران خودروهای ژاپنی جایگاه خاصی دارد و نسلهای قبلی آن همچنان در خیابانهای ایران به چشم میخورند.
۲. تویوتا کرولا
تویوتا کرولا برای اولین بار در سال ۱۹۶۶ معرفی شد و بهسرعت به یکی از پرفروشترین خودروهای جهان تبدیل گردید. این خودرو که در دسته خودروهای کامپکت قرار میگیرد، بهدلیل کیفیت ساخت بالا، دوام بینظیر، مصرف سوخت پایین، و قیمت مناسب شهرت جهانی یافته است. تاکنون ۱۲ نسل از این خودرو تولید شده و بیش از ۵۰ میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رسیده است.
تویوتا کرولا بهعنوان یکی از بهترین ماشینهای ژاپنی در ایران شناخته میشود. این خودرو با ویژگیهایی مانند مصرف سوخت بهینه و هزینههای نگهداری پایین، مورد استقبال گستردهای قرار گرفته است. در بازار ایران، کرولا بهعنوان یک خودروی اقتصادی و کماستهلاک شناخته میشود و گزینهای مناسب برای خانوادهها و جوانان است.
در ایران، نسلهای نهم (E۱۲۰) و دهم (E۱۴۰) تویوتا کرولا حضور چشمگیری داشتهاند. نسل نهم که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ تولید شد، با طراحی بهروز و امکانات مناسب، جایگاه ویژهای در میان خودروهای ژاپنی در ایران به دست آورد. نسل دهم نیز که بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ تولید شد، با طراحی مدرنتر و بهبودهای فنی، توانست محبوبیت نسل قبلی را ادامه دهد و یکی از بهترین ماشینهای ژاپنی در کشور لقب گیرد.
۳. تویوتا لندکروزر
تویوتا لندکروزر یکی از قدیمیترین و پرطرفدارترین شاسیبلندهای جهان است که تولید آن از سال ۱۹۵۱ آغاز شده است. این خودرو بهدلیل دوام بالا، عملکرد قوی، و قابلیتهای بینظیر آفرود، در بسیاری از کشورها از جمله ایران طرفداران زیادی دارد. در دستهبندی بهترین ماشین های ژاپنی در کشور، لندکروزر جایگاه ویژهای دارد.
در ایران، این خودرو بهعنوان یک شاسیبلند لوکس و قدرتمند شناخته میشود. نسلهای مختلف لندکروزر طی سالهای گذشته وارد بازار شده و به دلیل امکانات رفاهی و قابلیتهای فنی عالی، استقبال زیادی از سوی علاقهمندان به خودروهای ژاپنی در ایران داشته است.
دو نسل خاص از این خودرو در ایران محبوبیت زیادی داشتهاند:
- سری ۴۰ (J۴۰): این مدل که بین سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۴ تولید میشد، بهدلیل طراحی متمایز و تواناییهای آفرود بینظیر، در ایران با نام “لندکروزر کالسکهای” شناخته میشود.
- سری ۸۰ (J۸۰): این نسل که از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ عرضه شد، با امکانات رفاهی مدرنتر و طراحی بهروز، توجه خریداران ایرانی را به خود جلب کرد.
۴. تویوتا راوفور
تویوتا راو۴ در سال ۱۹۹۴ بهعنوان یکی از اولین کراساوورهای کامپکت جهان معرفی شد. این خودرو با ترکیب ویژگیهای سواری راحت خودروهای سواری و قابلیتهای شاسیبلندها، توانست توجه زیادی را در بازارهای جهانی به خود جلب کند.
در ایران، تویوتا راو۴ بهعنوان یکی از بهترین ماشینهای ژاپنی در ایران شناخته میشود. طراحی مدرن، مصرف سوخت مناسب، و امکانات رفاهی قابلقبول، این خودرو را به گزینهای محبوب در بین خانوادهها و جوانان تبدیل کرده است. همچنین، راو۴ بهدلیل دوام بالا و کیفیت ساخت، جایگاه ویژهای در میان علاقهمندان به خودروهای ژاپنی در ایران دارد.
نسل چهارم این خودرو (XA۴۰) که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ تولید شد، حضور پررنگی در ایران داشت. این نسل با طراحی جذاب، امکانات مدرن، و مصرف سوخت بهینه توانست در دسته بهترین ماشینهای ژاپنی در کشور قرار گیرد و همچنان یکی از گزینههای برتر برای خریداران ایرانی بهشمار میرود.
۵. تویوتا یاریس
تویوتا یاریس اولین بار در سال ۱۹۹۹ بهعنوان یک خودروی کامپکت شهری معرفی شد. این خودرو در سه نسل تولید شده و در بازارهای جهانی در دو مدل هاچبک و سدان عرضه میشود. در ایران، نسل دوم تویوتا یاریس (مدلهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱) توسط شرکت ایرتویا، نماینده رسمی تویوتا، وارد شد. مدل سدان این خودرو به دلیل ابعاد کوچک و مصرف سوخت پایین بهخصوص برای مصارف شهری مورد استقبال قرار گرفت.
این خودرو با موتور ۱.۳ لیتری و گیربکس اتوماتیک وارد بازار شد که برای رانندگی در شهر مناسب بود. با این حال، قدرت پایین موتور در مسیرهای بینشهری و سربالاییها باعث عملکرد ضعیف آن میشود. همچنین، فضای داخلی محدود و امکانات رفاهی پایهای از نقاط ضعف اصلی یاریس به شمار میرود.
در بازار ایران، یاریس بهعنوان یکی از خودروهای اقتصادی شناخته میشود. اگرچه این خودرو بهعنوان یکی از بهترین ماشین های ژاپنی در کشور کیفیت و دوام خوبی دارد، اما به دلیل قیمت نسبتاً بالا در مقایسه با رقبا و امکانات محدود، استقبال متوسطی را تجربه کرده است.
تویوتا یاریس یکی از نمونههای موفق خودروهای ژاپنی در ایران محسوب میشود، اما همچنان رقابت سختی با دیگر خودروها در این بازار دارد. در مجموع، یاریس در میان بهترین ماشین های ژاپنی در ایران قرار دارد، اما با توجه به قیمت و امکانات، ممکن است گزینههای دیگری برای خریداران جذابتر باشد.
نیسان
نیسان نام دیگری است که با ماشینهای ژاپنی باکیفیت در ایران و به خصوص خودروهای آفرودی و SUVهای سنگین مانند پاترول و رونیز به شهرت رسیده. این برند پیشروی ژاپنی در سال ۱۹۳۳ تأسیس شد. این شرکت با تولید خودروهای متنوع از جمله سدان، شاسیبلند و وانت، در سطح جهانی حضوری فعال دارد.
در ایران، نیسان بیش از هرچیزی با مدلهایی مانند پاترول و ماکسیما شناخته میشود. شرکت پارسخودرو در دهه ۱۳۶۰ مونتاژ نیسان پاترول را آغاز کرد و بعدها مدل ماکسیما نیز به سبد محصولات این شرکت اضافه شد. در سالهای اخیر، شرکت جهان نوین آریا بهعنوان نماینده رسمی نیسان در ایران فعالیت میکند.
۶. نیسان ماکسیما
نیسان ماکسیما از سال ۱۹۸۱ بهعنوان یک سدان سایز متوسط وارد بازار جهانی شد و نسل پنجم آن (۱۹۹۹-۲۰۰۳) با کد A۳۳ توسط شرکت پارس خودرو در ایران مونتاژ و عرضه شد. این خودرو که بهعنوان یکی از بهترین ماشینهای ژاپنی در کشور شناخته میشود، با موتور ۳.۰ لیتری V۶ عرضه شد. این موتور توانایی تولید ۲۲۷ اسب بخار قدرت را داشت و در زمان خود عملکردی چشمگیر ارائه میداد.
یکی از نقاط قوت ماکسیما، کیفیت ساخت بالا و دوام فنی آن است که باعث شده این خودرو در بازار دستدوم ایران همچنان محبوب بماند. بااینحال، مصرف سوخت بالا، بهویژه با توجه به افزایش قیمت سوخت در شرایط فعلی، یکی از معایب اصلی آن به شمار میرود.
طراحی داخلی و خارجی نیسان ماکسیما با گذشت زمان قدیمی شده و در مقایسه با خودروهای مدرن، از نظر امکانات رفاهی و ایمنی حرف زیادی برای گفتن ندارد. با اینوجود، ماکسیما بهعنوان یکی از خودروهای ژاپنی در ایران، همچنان بهدلیل کیفیت بالا و قدرت فنی مورد علاقه بسیاری از خریداران است.
۷. نیسان قشقایی
نیسان قشقایی، یکی از بهترین ماشینهای ژاپنی در ایران، در سال ۲۰۰۶ بهعنوان یک کراساوور کامپکت معرفی شد. این خودرو در ایران توسط شرکت پارس خودرو و در دو تیپ LE و SE مونتاژ و عرضه گردیده است. قشقایی با موتور ۲.۰ لیتری و گیربکس اتوماتیک طراحی شده که آن را برای استفاده در مسیرهای شهری و جادهای مناسب میسازد. با این حال، عملکرد آن در مسیرهای آفرود متوسط بوده و سیستم تعلیق خودرو به اندازهای نرم نیست که برای رانندگی در جادههای ناهموار ایدهآل باشد.
فضای داخلی نیسان قشقایی در مقایسه با رقبا کمی محدود است. این مسئله میتواند در سفرهای طولانی موجب کاهش راحتی سرنشینان شود. از سوی دیگر، برخی مالکان این خودرو از هزینههای بالای نگهداری و قیمت قطعات یدکی آن گلایه دارند.
در بازار ایران، قشقایی بهدلیل برخورداری از یک برند معتبر ژاپنی و طراحی جذاب، توجه بسیاری از علاقهمندان به خودروهای وارداتی ژاپنی در ایران را جلب کرده است. با این حال، بهدلیل قیمت بالای خرید و هزینههای نگهداری، استقبال عمومی از آن در حد متوسط باقی مانده است.
نیسان قشقایی همچنان در بین بهترین ماشینهای ژاپنی در کشور شناخته میشود و بهعنوان گزینهای محبوب برای علاقهمندان به کراساوورهای ژاپنی مطرح است.
۸. نیسان سرانزا
نیسان سرانزا یک خودروی شاسیبلند متوسط است که در دهه ۱۳۸۰ توسط شرکت پارسخودرو مونتاژ و به بازار عرضه شد. این خودرو در واقع نسخهای از نیسان Xterra است که در ایران با نام سرانزا شناخته میشود. جالب است بدانید که نام سرانزا از یک روستا در استان خراسان الهیه گرفته شده است.
نیسان سرانزا با ساختاری مشابه نیسان پیکاپ و رونیز، از جمله خودروهای ژاپنی در ایران محسوب میشود که به دلیل قابلیتهای آفرود مناسب خود مورد توجه بسیاری قرار گرفت. در آن زمان، این خودرو بهعنوان یکی از بهترین ماشینهای ژاپنی در کشور، مورد استفاده سازمانها و ارگانهای دولتی قرار میگرفت. حتی نسخههایی از سرانزا بهصورت آمبولانس یا خودروهای حمل پول توسط بانکها تولید و بهرهبرداری میشد.
با وجود ویژگیهای مثبت، نیسان سرانزا معایبی هم داشت. کیفیت پایین مواد داخلی کابین و ارگونومی نامناسب کلیدهای داشبورد، از جمله نقاط ضعف این خودرو بود. علاوه بر این، مصرف سوخت بالا و عدم وجود امکانات ایمنی پیشرفته، سرانزا را از رقابت با خودروهای مدرنتر بازمیداشت.
نیسان سرانزا در زمان خود به دلیل قابلیتهای آفرود و فضای داخلی مناسب، یکی از بهترین ماشینهای ژاپنی در ایران بهشمار میرفت و توانست نظر علاقهمندان به خودروهای شاسیبلند را جلب کند. با این حال، با ورود خودروهای جدیدتر با امکانات و تکنولوژیهای بهروزتر، محبوبیت سرانزا کاهش یافت. امروزه این خودرو بیشتر در بازار خودروهای دستدوم یافت میشود و همچنان برای کسانی که به دنبال خودرویی با قیمت مناسب و قابلیتهای آفرود هستند، گزینهای قابلتوجه است.
۹. نیسان ایکس تریل
نیسان ایکستریل یک کراساوور کامپکت ژاپنی است که نخستین بار در سال ۲۰۰۰ معرفی شد و تاکنون چهار نسل از آن به بازار جهانی عرضه شده است. این خودرو بر روی پلتفرم CMF-CD توسعه یافته که با مدلهایی مانند رنو کولیوس و میتسوبیشی پاجرو اشتراک دارد.
در ایران، نیسان ایکستریل توسط شرکتهایی مانند جهان نوین آریا و نامی خودرو به بازار عرضه شده است. این خودرو با موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر و گیربکس CVT وارد بازار ایران شده و به دلیل طراحی جذاب و امکانات مناسب، مورد استقبال خریداران قرار گرفته است. ایکستریل یکی از گزینههای محبوب برای علاقهمندان به خودروهای ژاپنی در ایران محسوب میشود.
ایکستریل به دلیل طراحی زیبا و امکانات متنوع، جایگاه خوبی در میان بهترین ماشین های ژاپنی در کشور پیدا کرده است. البته مشکلاتی از جمله سروکله زدن با گیربکس، تعلیق نه چندان راحت در مسافرتهای طولانی مدت و دردسرهای دسترسی به خدمات پس از فروش، مکانیکی و قطعات یدکی اصل، مالکیت و نگهداری از این خودرو را با چالشهایی مواجه میکنند.
در بازار ایران، ایکستریل با رقبایی مانند میتسوبیشی اوتلندر رقابت میکند. با اینکه از نظر طراحی و امکانات در سطح قابل قبولی قرار دارد، اما قیمت بالای آن ممکن است نسبت به سایر بهترین ماشین های ژاپنی در ایران برای برخی خریداران توجیه اقتصادی نداشته باشد.
۱۰. نیسان جوک
نیسان جوک یکی از خودروهای ژاپنی در ایران است که در سال ۲۰۱۰ بهعنوان یک کراساوور کامپکت با طراحی متفاوت و غیرمتعارف معرفی شد. این خودرو با هدف جلب توجه جوانان، ویژگیهای یک هاچبک و شاسیبلند را در طراحی خود ترکیب کرده است. در سال ۲۰۱۶، شرکت جهان نوین آریا نیسان جوک را به بازار ایران وارد کرد. این خودرو در سه تیپ اسکایپک، پلاتینیوم و اسپورت عرضه شد. تیپ اسپورت با داشتن پیشرانه توربوشارژ ۱.۶ لیتری و قدرت ۱۹۰ اسب بخار، عملکردی بهتر نسبت به سایر تیپها ارائه میدهد.
با وجود استقبال اولیه، طراحی نامتعارف نیسان جوک برای برخی افراد چندان جذاب نبود. فضای داخلی محدود، بهویژه در صندلیهای عقب و صندوقعقب کوچک، از نقاط ضعف این خودرو بهشمار میآید. علاوه بر این، سیستم تعلیق نسبتاً سفت آن در جادههای ناهموار ایران ممکن است راحتی سرنشینان را کاهش دهد. بااینحال، مصرف سوخت اقتصادی و امکانات رفاهی مناسب از جمله مزایای نیسان جوک محسوب میشود.
با توجه به کیفیت ساخت و فناوریهای پیشرفته، نیسان جوک در کنار دیگر بهترین ماشینهای ژاپنی در کشور قرار میگیرد. این خودرو برای افرادی که به دنبال ترکیبی از طراحی خاص، عملکرد قابلقبول و مصرف سوخت مناسب هستند، میتواند یک انتخاب جذاب در میان بهترین ماشینهای ژاپنی در ایران باشد.
میتسوبیشی
میتسوبیشی در سال ۱۹۱۷ در ژاپن تأسیس شد و در ابتدا بهعنوان کارخانهای برای تولید تسلیحات و ماشینآلات نظامی فعالیت میکرد. با گذشت زمان، این شرکت وارد صنعت ساخت اتومبیلهای شهری شد و امروزه بهعنوان یکی از قدیمیترین و معتبرترین خودروسازان ژاپنی شناخته میشود. میتسوبیشی با تولید خودروهای متنوع، از سدان گرفته تا SUV و وانت، در بازارهای جهانی جایگاه ویژهای دارد.
در ایران، میتسوبیشی با مدلهایی مانند گالانت و لنسر شهرت پیدا کرد. واردات این برند به ایران از دهه ۱۳۵۰ آغاز شد و در ادامه، شرکت آرین موتور بهعنوان نماینده رسمی آن فعالیت کرد. میتسوبیشی به تولید خودروهای شاسیبلند و کراساوور معروف است و مدلهایی مانند لنسر و اوتلندر از بهترین ماشین های ژاپنی در ایران محسوب میشوند.
۱۱. میتسوبیشی گالانت
میتسوبیشی گالانت یک سدان متوسط است که از سال ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۲ در ۹ نسل تولید شد. این خودرو در دهههای ۷۰ و ۸۰ میلادی بهعنوان یکی از محصولات اصلی میتسوبیشی شناخته میشد و در بازارهای مختلف، از جمله ایران، حضور داشت. در ایران، گالانت بهدلیل طراحی ساده، موتورهای قابلاعتماد و فضای داخلی مناسب، مورد استقبال قرار گرفت و حتی به عنوان یکی از محبوبترین ماشینهای کلاسیک ایران هم شناخته شد. بااینحال، مصرف سوخت نسبتاً بالا و کمبود قطعات یدکی در سالهای اخیر، از نقاط ضعف این خودرو محسوب میشود.
نسل ششم گالانت (۱۹۸۷-۱۹۹۳)، معروف به گالانت سوسماری، با طراحی بهروزتر و امکانات بیشتر در بازار ایران عرضه شد. این نسل با موتورهای ۱.۸ و ۲.۰ لیتری ارائه میشد که عملکرد مناسبی داشتند. بااینوجود، سیستم تعلیق نسبتاً خشک و عایقبندی نامناسب کابین در برابر صداهای خارجی، از معایب این مدل بود.
نسل هشتم گالانت (۱۹۹۶-۲۰۰۶) با طراحی مدرنتر و امکانات بهبودیافته معرفی شد. این نسل که در بین ماشین بازها به گالانت عینکی شهره بود، در دو مدل سدان چهار درب و استیشن پنج درب عرضه گردید و از موتورهای ۱.۸ تا ۳.۰ لیتری بهره میبرد. این نسل موفق به دریافت چهار ستاره ایمنی از مؤسسه NHTSA شد. با توقف تولید گالانت در سال ۲۰۱۲، این خودرو جای خود را به رقبای جدیدتر در بازار جهانی و ایران داد. بااینحال، همچنان در میان علاقهمندان به خودروهای کلاسیک، طرفداران خاص خود را دارد.
گالانت بهعنوان یکی از خودروهای ژاپنی در ایران، در دورهای جزو بهترین ماشینهای ژاپنی در کشور محسوب میشد و همچنان در فهرست بهترین ماشینهای ژاپنی در ایران قرار دارد.
۱۲. میتسوبیشی پاجرو
میتسوبیشی پاجرو یکی از بهترین ماشینهای ژاپنی در ایران است که از سال ۱۹۸۱ تولید میشود و تاکنون چهار نسل از آن به بازار عرضه شده است. این خودرو به دلیل قابلیتهای آفرود قوی و دوام بالا، در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.
در بازار ایران، میتسوبیشی پاجرو توسط شرکت آرین موتور عرضه شده و با موتورهای ۳.۰ و ۳.۸ لیتری V۶ و گیربکسهای اتوماتیک و دستی در دسترس خریداران بوده است. خودروهای ژاپنی در ایران به دوام و کیفیت بالای خود شناخته میشوند و پاجرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو به دلیل فضای داخلی جادار و تواناییهای بالای آفرود، یکی از گزینههای مورد توجه خریداران ایرانی محسوب میشود.
با وجود ویژگیهای مثبت، پاجرو نیز مانند سایر خودروها نقاط ضعفی دارد. مصرف سوخت بالای این خودرو، بهویژه در مدلهای با موتور ۳.۸ لیتری، یکی از چالشهای آن است. همچنین، سیستم تعلیق پاجرو در جادههای شهری، سواری نسبتاً خشکی ارائه میدهد که ممکن است برای برخی رانندگان ناخوشایند باشد. علاوه بر این، طراحی داخلی پاجرو در مقایسه با بهترین ماشینهای ژاپنی در کشور، کمی قدیمی به نظر میرسد و امکانات رفاهی کمتری دارد.
در بازار ایران، پاجرو با رقبایی همچون تویوتا لندکروزر و نیسان پاترول رقابت میکند. هرچند که پاجرو به دلیل قابلیتهای آفرود و دوام بالا همچنان طرفداران خود را دارد، اما قیمت بالای این خودرو و هزینههای نگهداری آن، ممکن است برای برخی خریداران محدودیتهایی ایجاد کند. با این حال، این خودرو همچنان در میان علاقهمندان به خودروهای ژاپنی در ایران جایگاه ویژهای دارد.
۱۳. میتسوبیشی لنسر
میتسوبیشی لنسر، یکی از قدیمیترین خودروهای ژاپنی در بازار جهانی، از سال ۱۹۷۳ تاکنون تولید شده است. نسل پنجم این خودرو در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت آرین موتور به بازار ایران راه یافت. لنسر با پیشرانه ۱.۸ لیتری و توان ۱۴۰ اسب بخار، عملکردی متوسط در میان بهترین ماشینهای ژاپنی در ایران و رقبایی مانند مزدا ۳ و هیوندای النترا ارائه میدهد.
لنسر در مقایسه با رقبای هم وطن و چینی، از طراحی محافظه کارانه و سادهتری بهره میبرد و هیجان زیادی در چهره آن مشاهده نمیشود. امکانات رفاهی محدود و نبود برخی آپشنهای مدرن، از جمله نقاط ضعفی هستند که این خودرو را از رقابت با بهترین ماشینهای ژاپنی در کشور دور میکند.
بااینحال، کیفیت ساخت بالا و دوام فنی این خودرو، از نقاط قوت مهمی است که توجه برخی خریداران ایرانی را به خود جلب کرده است. میتسوبیشی لنسر همچنان بهعنوان یکی از خودروهای قابلاعتماد در میان خودروهای ژاپنی در ایران شناخته میشود.
مزدا
مزدا در سال ۱۹۲۰ در ژاپن تأسیس شد و بهعنوان یکی از خودروسازان نوآور ژاپنی شناخته میشود. شاید جالب باشد بدانید که پراید وطنی بر اساس پلتفرم مزدا ۲ (و با الهام از فورد فستیوا) ساخته شده است. این کمپانی نیز مانند همتای خود یعنی میتسوبیشی، در ابتدای فعالیتش به تولید تسلیحات و ماشینآلات ارتشی اشتغال داشت.
مدلهای این برند در ایران عمدتاً شامل مزدا ۳ (کلاسیک و نیو) و وانت مزدا میشوند. تعداد محدودی از مدلهای CX نیز در خیابانهای کشور رخ نمودند. گروه بهمن از دهه ۱۳۷۰ مونتاژ و واردات خودروهای این برند را آغاز کرد و مدل مزدا ۳ نیو به یکی از بهترین ماشین های ژاپنی در کشور تبدیل شد. مزدا به تولید خودروهای سدان و اسپرت شهرت دارد و مدلهایی مانند مزدا ۳ در ایران از محبوبیت بالایی برخوردارند.
بااینحال، شرایط تحریم و رقابت با برندهای دیگر باعث کاهش سهم بازار مزدا در ایران شده است. با وجود این چالشها، خودروهای مزدا بهعنوان بخشی از خودروهای ژاپنی در ایران، همچنان طرفداران وفادار خود را حفظ کردهاند.
۱۴. مزدا ۳ نیو
مزدا ۳ نیو، نسل دوم از سری مزدا ۳، در سال ۲۰۱۰ معرفی و توسط گروه بهمن در ایران مونتاژ شد. این خودرو به دلیل طراحی زیبا و ویژگیهای اسپرت، توانسته است جایگاه ویژهای در میان علاقهمندان به خودروهای ژاپنی در ایران پیدا کند. مزدا ۳ نیو به پیشرانهای ۲ لیتری با قدرت ۱۴۷ اسب بخار مجهز است که عملکردی مطلوب و لذتبخش در رانندگی ارائه میدهد.
از ویژگیهای مثبت این خودرو میتوان به طراحی جذاب، هندلینگ مناسب و احساس اسپرت در رانندگی اشاره کرد. این موارد باعث شدهاند که مزدا ۳ نیو در لیست بهترین ماشین های ژاپنی در کشور قرار بگیرد. با تمام مزایای آن، مزدا ۳ نیو نقاط ضعفی نیز دارد. فضای داخلی محدود، بهویژه در صندلیهای عقب، ممکن است برای خانوادهها مشکلساز باشد. سواری نسبتاً خشک این خودرو برای برخی از خریداران جذابیت کمتری دارد. علاوه بر این، هزینههای نگهداری و قطعات یدکی بالا از مواردی است که باید قبل از خرید در نظر گرفته شود.
باوجود این معایب، مزدا ۳ نیو همچنان بهعنوان یکی از برترین خودروهای ژاپنی ۲۰۲۴ در ایران شناخته میشود. طراحی اسپرت و پرفورمنس قابلقبول آن، این خودرو را به گزینهای محبوب در میان علاقهمندان به خودروهای ژاپنی تبدیل کرده است.
۱۵. مزدا CX-۵
مزدا CX-۵ که بهعنوان یک کراساوور کامپکت در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، به دلیل طراحی مدرن و ویژگیهای فنی پیشرفته، جایگاه ویژهای در میان بهترین ماشین های ژاپنی در ایران پیدا کرده است. این خودرو با پیشرانه ۲.۵ لیتری و توان ۱۸۴ اسب بخار، تجربه رانندگی پرقدرت و روانی را ارائه میدهد.
یکی از ویژگیهای برجسته این مدل، استفاده از سیستم اسکایاکتیو مزدا است که با بهبود مصرف سوخت و عملکرد دینامیکی، آن را به گزینهای مناسب برای علاقهمندان به خودروهای ژاپنی تبدیل میکند. در میان خودروهای ژاپنی در ایران، CX-۵ بهدلیل کیفیت ساخت بالا و امکانات رفاهی مناسب، محبوبیت زیادی دارد.
با وجود نقاط قوت متعدد، مزدا CX-۵ با چالشهایی نیز مواجه است. قیمت بالای CX-۵ در بازار ایران و هزینههای نگهداری آن، از جمله مواردی هستند که ممکن است برخی خریداران را مردد کند. علاوه بر این، عرضه محدود و خدمات پس از فروش نهچندان گسترده در ایران، از معایب این خودرو محسوب میشود. با این اوصاف، کیفیت ساخت بالا، امکانات رفاهی متنوع، و طراحی جذاب، مزدا CX-۵ را به یکی از بهترین ماشین های ژاپنی در کشور تبدیل کرده است و میتواند انتخابی مناسب برای علاقهمندان به کراساوورهای ژاپنی باشد.
سخن آخر
خودروهای ژاپنی در ایران همواره به دلیل کیفیت بالا، دوام بینظیر و عملکرد فنی برجسته، جایگاه ویژهای در میان مشتریان داشتهاند. این خودروها، در مقایسه با سایر محصولات آسیایی و بهویژه خودروهای چینی، همچنان برتری محسوسی از نظر کیفیت و اعتمادپذیری دارند.
بااینحال، مشکلاتی مانند تحریمهای بینالمللی، کمبود قطعات یدکی و ممانعت از همکاری گسترده خودروسازان ژاپنی با تولیدکنندگان داخلی، شرایط را برای ورود و استفاده از بهترین ماشین های ژاپنی در کشور دشوار کرده است. به همین دلیل، بیشتر خریداران به گزینههای کارکرده این خودروها روی آوردهاند که همچنان از ارزش و کیفیت قابلتوجهی برخوردارند.
در نهایت، اگرچه شرایط اقتصادی و محدودیتهای موجود انتخاب را محدود کرده است، اما بهترین ماشین های ژاپنی در ایران همچنان یکی از محبوبترین گزینهها برای افرادی خواهند بود که به دنبال خودرویی بادوام، بااصالت و خوش چهره (در سبک کلاسیک) هستند. انتخاب این خودروها، هرچند با چالشهایی همراه است، اما ارزش تجربه رانندگی با آنها را همچنان حفظ میکند.
به نظر شما جای کدام خودروها در لیست امروز خالیست؟ فکر میکنید کدام ماشینهای ژاپنی لیاقت حضور در لیست بهترینها در ایران را دارند؟ منتظر کامنتهای جذاب شما هستیم!