منتشر شده در 06 دی 1403 ساعت 16:00
با وجود کاهش نرخ رانندگی در میان نسلهای جوانتر همچون نسل هزاره (متولدین ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶) و نسل زد (متولدین ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲)، عشق وافر به خودرو همچنان زنده است و با شکل و شمایلی تازهتر به مسیر خود ادامه میدهد. یک مطالعه جدید نشان میدهد نسل جوان امروزی، به جای خودروهای کلاسیک دهه ۶۰ و ۷۰، به مدلهای دهه ۹۰ و ۲۰۰۰ علاقه پیدا کرده است. ترکیب دنیای آنالوگ با دنیای دیجیتال یکی از دلایل اصلی این موضوع میباشد.
محبوبیت خودروهای نوستالژیک دهه ۹۰
به گزارش آخرین خودرو، خودروهایی مانند مزدا MX-5 و نیسان اسکای لاین R32 GT-R که در بازیهای ویدیویی و فیلمهایی همچون سریع و خشن یا پستهای شبکههای اجتماعی برجسته شدهاند، اکنون خیلی مورد توجه قرار میگیرند. قانون واردات ۲۵ ساله آمریکا نیز باعث شده تا خودروهای مخصوص بازار داخلی ژاپن (JDM) مانند تویوتا سوپرا و میتسوبیشی اوولوشن به طور گسترده وارد این کشور شوند. طبق آمار، تنها در سال ۲۰۲۴ بیش از ۲۰,۰۰۰ خودرو تحت این قانون وارد آمریکا شده است.
جذابیت گیربکس دستی؛ شورشی در برابر تکنولوژی
برخلاف روند رو به رشد خودروهای الکتریکی و سیستمهای خودران، گروهی از جوانان عاشق گیربکس دستی شدهاند. این علاقه نه تنها به عنوان مهارتی خاص، بلکه به عنوان نماد تجربه رانندگی واقعی و فاصله گرفتن از دنیای اتوماتیک امروز شناخته میشود.
از سوی دیگر هرچند اکثر مالکان خودروهای کلاسیک (۵۵ درصد) ترجیح میدهند تعمیرات خودروهای خود را به تعمیرگاهها بسپارند، اما همچنان ۲۷ درصد از آنان از انجام کارهای مکانیکی روی خودروهایشان لذت میبرند. این روحیه همچنان در میان طرفداران واقعی خودروها زنده است.
رسانههای اجتماعی و احیای خودروهای دهه ۹۰
شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک تاک نقشی پررنگ در احیای علاقه به خودروهای قدیمی دارند. این خودروها با زیباییهای نوستالژیک و تطابق با معیارهای دنیای دیجیتال، بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفتهاند. علاقه نسلهای جدید به خودرو، اگرچه متفاوت از گذشته است، اما نشان از زنده بودن و تحول فرهنگ خودرویی دارد. این نسل به دنبال ترکیبی از نوستالژی، عملکرد و سرمایهگذاری هستند، چیزی که ظاهراً در خودروهای دهه ۹۰ بیشتر پیدا میشود.
source