پایتخت چین، پکن، روز سهشنبه مقررات جدیدی را برای تشویق فناوری رانندگی خودکار در این شهر تصویب کرد. مقامات پکن قصد دارند به تدریج اجازه دهند اتوبوسها و تاکسیهای عمومی بدون راننده در خیابانها تردد کنند.
به گزارش مجله ماشین، طبق گزارش روزنامه دولتی پکن دیلی، خودروهای خودران که آزمایشات جادهای و ارزیابیهای ایمنی را با موفقیت پشت سر بگذارند، مجاز به درخواست آزمایشهای جادهای خواهند بود. این مقررات جدید از اول آوریل اجرایی خواهند شد.
این شهر از استفاده از خودروهای خودران برای خودروهای شخصی، اتوبوسها، ترامواها و تاکسیها حمایت میکند و اعلام کرده است که میخواهد زیرساختهای هوشمند جادهای برای پشتیبانی از این نوع حمل و نقل ساخته شود.
در اطلاعیهای جداگانه که روز دوشنبه منتشر شد، شهر مرکزی چین، ووهان نیز اعلام کرد که مقرراتی را برای ترویج توسعه خودروهای متصل هوشمند تصویب کرده است.
مقامات چینی بهطور فعال مجوزهای آزمایشی برای فناوری خودروهای خودران را صادر کردهاند و طبق گزارش رویترز در ماه اوت، دستکم ۱۹ شهر در چین آزمایشهای تاکسی رباتیک و اتوبوس رباتیک را انجام دادهاند.
شرکتهایی که ناوگانهای بزرگی از تاکسیهای رباتیک را در چین به کار گرفتهاند شامل آپولو گو، زیرمجموعه غول فناوری بایدو است که قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۴، هزار تاکسی رباتیک را در ووهان مستقر کند.
پونی.آی، که در نوامبر در بازار ایالات متحده عرضه شد، قصد دارد ناوگان تاکسیهای رباتیک خود را تا سال ۲۰۲۶ به بیش از ۱۰۰۰ دستگاه از ۲۵۰ دستگاه در حال حاضر گسترش دهد.
شرکتهای دیگری که به دنبال فرصتهای تاکسی رباتیک در بزرگترین بازار خودروی جهان هستند، شامل ویرید، اتوکس و گروه خودروسازی SAIC هستند.
غول خودروسازی ایالات متحده، تسلا، همچنین قصد دارد تا در سهماهه اول سال ۲۰۲۵ رانندگی خودکار کامل (FSD) را به چین بیاورد و گفته است که تولید تاکسی رباتیک خود را از سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد کرد.
source