همه ما شنیده‌ایم که توان پیمایش خودروهای برقی در زمستان کاهش می‌یابد اما می‌خواهیم به یکی از مزیت های این خودروها نسبت به مدل‌های بنزینی اشاره کنیم.


احتمالاً شما نیز این جمله را شنیده‌اید: “شما نمی‌توانید در زمستان خودروی برقی را برانید” و متأسفانه باید گفت هرچه دمای هوا سردتر باشد توان پیمایش خودروهای برقی کاهش می‌یابد چراکه انرژی اضافی برای راه‌اندازی سیستم‌هایی همچون بخاری کابین لازم است. همچنین هوای سرد باعث می‌شود واکنش شیمیایی باتری‌های لیتیوم یونی به کندی پیش رود. برخی خودروهای برقی از نظر توان پیمایش در زمستان عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های دیگر دارند اما در کل باید گفت هرچه دمای هوا کاهش یابد از شعاع حرکتی خودروهای بدون آلایندگی نیز کاسته شده و زمان شارژ آن‌ها افزایش می‌یابد.

اکستریم VX اکستریم VX

همچنین بخوانید: ۵ بخشی که خودروهای برقی به مدل‌های بنزینی می‌بازند!

اما یکی از مزایای خودروهای برقی در زمستان نسبت به خودروهای بنزینی به کشش آن‌ها مربوط می‌شود. به‌طورکلی، این خودروها در جاده‌های برفی و یخی کشش بهتری دارند و چرخ‌های آن‌ها هرزگردی کمتری را تجربه می‌کند. به عبارت دیگر شاید توان پیمایش خودروی برقی در زمستان کاهش یابد اما در عوض راننده از چسبندگی و کشش بهتر خودرو در شرایط بد آب و هوایی بهره می‌برد. ما اخیراً تجربه رانندگی با هوندا پرولوگ در هوای برقی نیویورک را داشتیم. این خودرو از لاستیک‌های چهارفصل بریجستون آلنزا استفاده می‌کند. به نظر ما لاستیک‌های چهارفصل که این روزها در خودروهای سواری زیادی عرضه می‌شوند حین بارش برف زیاد خیلی کاربردی نیستند.

حتی زمانی که لاستیک‌های خودروی شما نتوانند چسبندگی موردنیاز را پیدا کنند، سیستم چهار چرخ محرک به کار می‌آید. به همین خاطر است که ما در فصل زمستان لاستیک‌های خودروی خود را با نمونه‌های زمستانی تعویض می‌کنیم. با این تفاسیر انتظار نداشتیم که پرولوگ در یک موقعیت اضطراری خارج از خانه عملکرد برجسته‌ای نشان دهد اما تحت تأثیر عملکرد این شاسی‌بلند برقی در جاده‌ها و خیابان‌های برفی نیویورک قرار گرفتیم. پرولوگ دو موتوره حتی در زمانی که خودروهای بنزینی مجبور شده بودند کنار جاده پارک کرده و چراغ‌های خطر خود را روشن کنند پایداری قابل‌توجهی داشت. ما به آرامی حرکت می‌کردیم و پدال گاز را به نرمی فشار می‌دادیم اما هر زمان که چرخ‌های خودرو کمی هرزگردی داشتند سیستم کنترل کشش پرولوگ وارد مدار می‌شد. پرولوگ سریعاً مقدار مناسبی از قدرت و کشش را به هر چرخ ارسال می‌کرد تا لغزش خودرو سریع‌تر از تمامی خودروهای بنزینی‌ای که قبلاً بررسی کرده‌ایم برطرف شود. در واقع ما به ندرت متوجه این قضیه می‌شدیم.

اما سیستم کنترل کشش خودروی برقی چگونه کار می‌کند و چرا اهمیت دارد؟ ما قبلاً مالک سوبارو WRX بودیم و چیزهای زیادی درباره سیستم چهار چرخ محرک می‌دانستیم. و این در حالی بود که هوندا پرولوگ به مدت یک هفته در طول بارش‌های زمستانی در اختیار ما بود. چندین دلیل وجود دارد که چرا خودروهای برقی از کشش بهتری نسبت به خودروهای بنزینی برخوردار هستند. یکی از مثال‌ها به مسابقه درگ لوسید ایر سافایر و دوج دیمن ۱۷۰ مربوط می‌شود. حتی با وجود استفاده دوج از لاستیک‌های مخصوص درگ رادیال، لوسید ۱۲۳۴ اسب بخاری همیشه پیروز درگ بوده زیرا قدرت را سریع‌تر و بهتر به چرخ‌ها می‌رساند. مجری این درگ گفته است که کنترل کشش لوسید به قدری سریع کار می‌کند که شما حتی نمی‌دانید فعال است. این سیستم می‌تواند قدرت تولیدی را هزاران بار در ثانیه و روی هر چرخ تنظیم کند و سپس سریع‌تر از دوج ظاهر شود.

این مثالی بارز از دو خودروی بسیار پرقدرت بود اما اکثر رانندگان پشت فرمان خودروهای ۱۰۰۰ اسب بخاری قرار نمی‌گیرند اما احتمالاً زمستان‌های برفی را تجربه می‌کنند و اینجاست که توانایی خودروی برقی در دخالت هوشمندانه‌تر و سریع‌تر سیستم کنترل کشش نسبت به خودروی بنزینی می‌تواند یک مزیت بزرگ باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مهندس توسعه ارشد جنرال موتورز داگ کانز هم‌صحبت شدیم. او روی پروژه شورولت اکوئینکس برقی حضور داشته و هوندا پرولوگ نیز از همان پلتفرم برقی اولتیوم جنرال موتورز استفاده می‌کند. با اینکه او نمی‌تواند به جزئیات چگونگی تنظیمات پرولوگ وارد شود اما قطعاً می‌داند که این معماری چه ویژگی‌هایی دارد. کانز همان اصول موردبحث درباره خودروهای برقی در زمستان و درگ یاد شده را تائید می‌کند. یک خودروی برقی قدرت خود را سریع‌تر از پیشرانه درون‌سوز راهی چرخ‌ها می‌کند و کامپیوترهای آن نیز کارایی بالاتری دارند. او می‌گوید:

مزیت خودروهای برقی این است که ما می‌توانیم گشتاور تقریباً آنی تولید کنیم. ما نیازی نداریم که اجازه دهیم پیشرانه برای تولید گشتاور مطلوب دور بگیرد و در دنده مناسب باشد. چنین چیزی در خودروهای برقی باعث یکپارچگی مداوم سیستم‌هایی همچون کنترل کشش می‌شود.

خودروهای برقی مزایای دیگری هم دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به توزیع وزن اشاره کرد. سنگین‌ترین قطعه یک خودروی برقی باتری است که در ارتفاعی کم و در کف خودرو قرار می‌گیرد. این امر باعث می‌شود مرکز ثقل خودرو پایین باشد و کنترل خودرو بهبود یابد. کانز می‌گوید:

در خودروهای درون‌سوز پیشرانه معمولاً در بخش جلو قرار دارد که این به معنی حضور بخش بزرگی از وزن خودرو در جلوست و همیشه هم ارتفاع پیشرانه نسبت به زمین کم نیست.

به این ترتیب وزن خودرو به‌صورت بهینه توزیع نمی‌شود و زمانی که می‌خواهید در جاده‌ای برفی دور بزنید شرایط ایده آلی نخواهید داشت. یکی دیگر از مزایایی که هنگام رانندگی با پرولوگ در برف پیدا کردیم رانندگی تک پدال بود. با برداشتن پا از روی پدال گاز در خودروی برقی می‌توانید ترمز احیا شونده داشته باشد که انرژی را به باتری بازمی‌گرداند و به شما اجازه می‌دهد از پدال ترمز کمتر استفاده کنید. این امر باعث نرمی کنترل خودرو می‌شود و بنابراین به راحتی می‌توان با پدال گاز بازی کرد. جالب اینکه پرولوگ برخلاف اکوئینکس و بلیزر برفی فاقد ویژگی رانندگی در برف است. این ویژگی باعث می‌شود شتاب گیری کندتر صورت بگیرد تا چرخ‌ها به هرزگردی نیفتند هرچند هوندا کار خود را بدون وجود این حالت نیز به خوبی انجام می‌دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۶ رای

source

توسط autokhabari.ir