سعود واریوا، نوجوان 19 ساله آفریقای جنوبی، روز سه‌شنبه به جوان‌ترین راننده کلاس برتر تبدیل شد که در مرحله‌ای از رالی داکار پیروز می‌شود.

به گزارش مجله ماشین، رکورد قبلی ۲۲ سال بود که شنبه گذشته توسط ست کوینترو از آمریکا ثبت شد. هر دو راننده برای دومین بار در دسته خودروهای نهایی رقابت می‌کنند.

واریوا و کوینترو با هم‌تیمی تویوتا، لوکاس مورا از برزیل، در رقابت برای صدرنشینی در مرحله سوم رالی داکار به مسافت ۳۲۷ کیلومتر (۲۰۳ مایل) از بیشه به شمال تا الهنکیه در صحرای عربستان سعودی به مبارزه پرداختند. این سه راننده حداقل ۲۰۰ کیلومتر از یکدیگر فاصله‌ای کمتر از یک دقیقه داشتند.

مورا از ابتدا پیشتاز بود، اما کوینترو در نیمه دوم رهبری را به دست گرفت و واریوا در آخرین ۶۰ کیلومتر پیشی گرفت و علیرغم پنچری دیرهنگام به پیروزی رسید

واریوا گفت: من قطعاً می‌دانستم که سرعت بالایی داریم. در بسیاری از جاها امکان داشت که اشتباه کنید و رقابت‌تان تمام شود. ما در بخش‌های خیلی دشوار واقعاً با احتیاط رانندگی کردیم. فرانسوا (کازله، کمک‌راننده) در جهت‌یابی عالی بود و ما در هر نقطه دقیق بودیم.”

واریوا پس از مرحله اول که کوینترو برنده شد، در رتبه سوم قرار داشت، اما برخورد با هم‌وطنش جینیل د ویلیه در روز دوشنبه باعث از دست دادن هشت ساعت شد.

واریوا افزود: این یک بازگشت خوب است.

کوینترو در نهایت در رتبه سوم این مرحله قرار گرفت و مورا در جایگاه نهم ایستاد.

هنک لاتگان دیگر راننده آفریقای جنوبی در رتبه دوازدهم قرار داشت و همچنان صدرنشین کلی بود.

اما ناصر العطیه، قهرمان پنج‌باره، چهار دقیقه از دست داده و به فاصله هفت دقیقه‌ای رسید، و متیاس اکرسترم نیز فاصله خود را کاهش داده و در جایگاه سوم با ۹.۵ دقیقه اختلاف قرار گرفت. یزید الراجحی راننده محلی از جایگاه دوم به چهارم سقوط کرد که بخشی از آن به دلیل جریمه چهار دقیقه‌ای بود.

بیشتر بخوانید: گزارش تصویری رالی داکار ۲۰۲۵ در عربستان سعودی

کارلوس سائینس، قهرمان مدافع، مجبور به کناره‌گیری در صبح روز سه‌شنبه شد. او روز یکشنبه به پشت فرود آمد و مرحله روز دوشنبه را به پایان رساند، اما آسیب به رول‌کیج او اجازه ادامه رقابت را نمی‌داد. سائینس یک سال پیش چهارمین عنوان داکار خود را کسب کرده بود و در ۶۲ سالگی در هجدهمین رالی داکار خود شرکت می‌کرد.

سباستین لوپ دیگر قهرمان چندباره جهانی رالی و مدعی عنوان، به سختی در رقابت باقی ماند.

او روز سه‌شنبه در اوایل مسیر به یک شکاف برخورد کرد و داکیای خود را واژگون کرد، اما در عرض پنج دقیقه به مسیر بازگشت. سپس یک میله فرمان او شکست و از یک رقیب قطعه یدکی دریافت کرد و سپس فن موتور او از کار افتاد که مجبور شد با سرعت کمتری رانندگی کند. او یک ساعت از دست داد و در رتبه ۱۶ کلی قرار گرفت.

لوپ گفت: برنده شدن در رالی حالا به نظر پیچیده می‌آید.

کاهش فاصله صدرنشینی سندرز در موتور سیکلت‌ها

فاصله صدرنشینی دانیل سندرز در رقابت موتور سیکلت‌ها نیز کاهش یافت، اما نه به اندازه‌ای که ابتدا به نظر می‌رسید.

پس از مرحله، به او تقریباً پنج دقیقه به دلیل خطای برنامه ناوبری بازگشت داده شد. به جای رتبه ۲۲، او در رتبه ۱۷ قرار گرفت و به جای اینکه فاصله‌اش به حدود ۱۵ دقیقه برسد، اکنون کمتر از ۱۰ دقیقه عقب است.

فاصله کلی او که بیش از ۱۲ دقیقه بود، به کمتر از ۷ دقیقه کاهش یافت. اسکایر هاوز با هفت دقیقه فاصله در رتبه دوم قرار دارد و ریکی برابک، قهرمان عنوان، بیش از ۹ دقیقه عقب است.

لورنتزو سانتولینو از اسپانیا برنده مرحله شد که اولین پیروزی برند فرانسوی شرکو در شش سال اخیر بود. سانتولینو بیشتر از برادلی کاکس از آفریقای جنوبی عقب بود، پدر کاکس، آلفی، ۸ مرحله از رالی داکار را بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ بر موتور سیکلت برده بود.

اما سانتولینو در آخرین ۵۰ کیلومتر پیشی گرفت، زمانی که کاکس از مسیر اشتباه رفت. کاکس همچنین به دلیل تخلف سرعتی شش دقیقه جریمه شد و از جایگاه دوم به چهاردم سقوط کرد.

برابک و هاوز به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

 

source

توسط autokhabari.ir