شاسی بلند دو دیفرانسیل تویوتا با دو نوع پیشرانه تنفس طبیعی و هیبرید تولید شده است. راسا موتور به تازگی فهرست مشخصات این خودرو را اعلام کرده و برای پیش‌فروش آماده می‌شود.

اکستریم VX اکستریم VX

قدمت تویوتا در حدود ۸۰ سال است و امروزه به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز دنیا از نظر تعداد تولید شناخته می‌شود. این گروه عظیم صنعتی، ظرفیت عرضه‌ای نزدیک به ۱۷ میلیون دستگاه در سال دارد و تقریبا در هر کلاس بدنه، محصولی مطرح در سطح جهانی تولید می‌کند. آمار خیره‌کننده‌ی تویوتا، جای شکی باقی نمی‌گذارد که هر مدلی از این برند، شایسته‌ی بررسی است و باید به‌عنوان رقیبی برای دیگر خودروهای دنیا، مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

بدون شک، تویوتا راو۴ یکی از موفق‌ترین شاسی‌بلندهای تاریخ خودروسازی دنیا است. نسل پنجم این کراس‌اور که از سال ۲۰۱۸ تا امروز تولید می‌شود،  هم‌اکنون در چهار کشور، شامل ژاپن و امریکا و کانادا و چین، خط مونتاژ دارد. سوزوکی اکراس (Across)  و تویوتا وایلدندر هم براساس راو۴ ساخته می‌شوند.

غالب محصولات تویوتا مثل کرولا و کمری، تقریبا در تمام کشورهای دنیا عرضه می‌شوند؛ اما بعضی خودروها مخصوص مناطق ویژه‌ای از جهان هستند.  تویوتا وایلدلندر از نظر فنی، مشابه راو۴ است؛ اما فقط در چین تولید می‌شود و به مردم شرق آسیا اختصاص دارد. طبیعتا فناوری‌ها پلاگین هیبرید ساخت چین، روی وایلدلندر  ارایه می‌شود و این خودرو را متفاوت از راو۴ بازار جهانی نشان می‌دهد.  از سویی دیگر، مدل ۲ لیتر تنفس طبیعی وایلدلندر  مونتاژ چین نیز، به دلیل پیشرانه کم‌توان، مناسب حضور در بازارهای خارج آسیا نیست. موارد فوق، دلیل تولید وایلدلندر  با نام و چهره  متفاوت از راو۴ هستند.

وایلدلندر از سال ۲۰۱۸ سابقه تولید دارد و توسط گک GAC مونتاژ می‌شود. در کاتالوگ راسا موتور، فعلا فقط مدل ۲ لیتر تنفس طبیعی آگهی شده؛ اما این خودرو با موتور ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی و پلاگین هیبرید هم ممکن است در آینده وارد کشور شود.

طراحی ظاهری تویوتا وایلدلندر راسا موتور

در مقایسه با راو۴، حس اسپرت و تهاجمی تویوتا وایلدلندر  متفاوت است. خودروی مونتاژ چین، در بخش‌هایی از نمای روبرو، الهام‌گرفته از لکسوس دیده می‌شود و عملا جلوپنجره فلزی ارایه نمی‌کند تا قیمت خود را پایین نگه‌دارد.

حجم‌دهی عضلانی و چراغ‌های باریک، نکات مثبت تویوتا وایلدلندر  هستند؛ اما دیده شدن خط برش کاپوت، اتفاقی ناخوشایند است که در راو۴ هم وجود دارد. دیگر نکته‌ی منفی، حجم زیاد مواد پلاستیکی به کار رفته در سپر و جلو پنجره است. حتی حفره‌های طرفین سپر هم مه‌شکن کوچک با قاب پلاستیک سیاه دارند.

نمای جانبی تویوتا وایلدلندر مشابه راو۴، برجستگی‌های واضح دارد و حالت شکسته داخل گلگیرها ارایه می‌کند. رکاب و فضای پیرامون چرخ‌ها، تماما پلاستیکی است؛ ضمن اینکه لبه‌ی سیاه‌رنگ سپر عقب هم از دید بغل، دیده می‌شود. این کراس‌اور نسبت به غالب شاسی‌بلندها، کم‌ارتفاع‌تر است و به همین دلیل، حالت اسپرت و آیرودینامیک را، بیشتر القا می‌کند. از نکات جالب در تویوتا وایلدلندر، رینگ‌ اسپرت ۱۸ اینچ با طرح‌های متنوع است.

در نمای پشت هم سپر پلاستیکی و ادوات سیاه‌رنگ، به وفور استفاده شده‌اند که البته این مورد، برای راو۴ هم وجود دارد. از سویی دیگر، طراحی چراغ‌های عقب تویوتا وایلدلندر، چندان جالب نیست و حس یک خودروی چینی را القا می‌کند. شیب شیشه‌ی پشت و بال انتهای سقف، نکات مثبت در طراحی راو ۴ هستند. حجم‌دهی بدنه و محل نصب پلاک روی درپوش صندوق برای این خودرو، قابل قبول است.

تویوتا وایلدلندر طول ۴,۵۷۰ و عرض ۱,۸۵۵  و ارتفاع ۱,۶۶۰  و فاصله محوری ۲,۶۹۰  میلی‌متر دارد. با این شرایط، تفاوت اندازه بین این خودرو و تویوتا راو۴ مدل ۲۰۱۷ موجود در ایران، دیده نمی‌شود.

طراحی داخلی و کابین تویوتا وایلدلندر راسا موتور

ورود به اتاق وایلدلندر مشابه راو ۴، حس یک شاسی‌بلند مدرن را القا نمی‌کند. فرمان ساده، داشبورد پلاستیک خشک و کلیدهای گردان دوگانه، این مدل از کراس‌اور تویوتا را نسبت به رقبا، شامل نیسان X تریل و هوندا H-RV و هیوندای سانتافه ۲۰۲۵، قدیمی جلوه می‌دهد.

وایلدلندر وارداتی پنل دیجیتال پشت فرمان و نمایشگر لمسی ۱۰/۲۵ اینچ دارد. دسته‌دنده، بسیار ساده است و در حالت‌های مختلف مثل R و P و D و N، چند سانتی‌متر جابه‌جا می‌شود. بسیاری از خودروهای مدرن، شامل کراس‌اورهای چینی موجود در ایران، دسته‌دنده‌ی الکترونیک دارند و راننده برای تغییر عملکرد گیربکس اتوماتیک، راحت‌تر است.

صندلی‌های چرم با طراحی اسپرت در ردیف جلوی وایلدلندر نصب شده‌اند. در عقب، صندلی‌های ساده و تخت وجود دارند اما راحتی مورد انتظار از یک خودروی امروزی را فراهم می‌کنند. کنسول، بخش میانی داشبورد و تودری‌ها، از پوشش چرم با مواد نرم تشکیل شده‌اند.

وایلدلندر برای چهار سرنشین بلندقد، کاملا راحت و جادار است. در صندوق عقب هم، ۵۴۷ لیتر فضای قابل استفاده برای حمل بار فراهم می‌کند که برای کراس‌اور اندازه متوسط، بسیار خوب به نظر می‌رسد. با جمع‌کردن صندلی‌های عقب، ۱۷۳۵ لیتر برای جاسازی وسایل، وجود دارد.

پیشرانه و تجهیزات فنی تویوتا وایلدلندر راسا موتور

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت وارد کننده، وایلدلندر  در ایران از موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی استفاده می‌کند. این مدل همراه گیربکس CVT با قابلیت تعویض دستی ۱۰ سرعته، ۱۷۱ اسب بخار قدرت و ۲۰۶ نیوتن‌متر گشتاور دارد. میانگین مصرف سوخت و شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت وایلدلندر  وارداتی اعلام نشده اما با توجه به وزن خالص ۱۶۴۰ کیلوگرم، می‌توان انتظار داشت در زمان ۱۲ ثانیه از سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و حدود ۱۰ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف کند. همچنین، ظاهرا مدل دو دیفرانسیل وایلدلندر وارد ایران خواهد شد.

در کاتالوگ راسا موتور، امکانات ذیل برای تویوتا وایلدندر وارداتی ذکر شده است:

  •  کیسه هوای دو مرحله‌ای ردیف جلو
  • ایربگ SRS زانوی راننده
  • مانیتورینگ فشار تایر TPMS
  • ترمز ضد قفل ABS
  • کنترل پایداری خودرو VSC
  • کنترل کشش TRC
  • کنترل کمکی شروع به حرکت HAC
  • چراغهای جلو هوشمند حسگر نور
  • تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه
  • خروجی هوای عقب تهویه مطبوع
  • رابط برق ۱۲ ولت جلو ٫ عقب
  • درگاه های USB جلو ٫ عقب
  • صفحه کیلومتر دیجیتال
  • صفحه نمایش لمسی کنترل مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی با کیفیت بالا
  •  سیستم صوتی با ۶ بلندگو
  • دوربین دنده عقب
  • زیر دستی صندلی های ردیف دوم
  • جنس صندلی چرم اصل + چرم مصنوعی
  • فضای دردار کنسول میانی
  • فرمان چرمی اهرم دنده چرمی
  • چراغ های مه شکن جلو
  • چراغ های عقب ترکیبی
  • آینه های بیرونی تاشو خودکار
  • سیستم مانیتورینگ پانورامیک
  • تنظیم حالت رانندگی
  • تشخیص گفتار

باتوجه به تخفیف‌های مالیاتی برای مدل‌های برقی و پلاگین هیبرید، احتمال ورود نسخه‌ی PHEV وایلدلندر برای بازار ایران وجود دارد. این مدل با موتور ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی و محرک برقی، مجموعا ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور، در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. با شارژ باتری‌ها از طریق برق شهری، وایلدلندر پلاگین هیبرید حدود ۵ لیتر در صد کیلومتر،  مصرف بنزین دارد. همچنین می‌تواند مسافت ۹۰ کیلومتر را، تمام برقی حرکت کند. این ارقام، تفاوت مهم با راو۴ پلاگین هیبرید را نشان می‌دهد که ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

پیش‌بینی قیمت تویوتا وایلدلندر راسا موتور در ایران

مدل ۲ لیتر تنفس طبیعی، نسخه پایه از وایلدلندر محسوب می‌شود و در چین، ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار قیمت دارد. این شرایط، ضمن توجه به دلار ۸۰ هزار تومانی و اضافه پرداخت‌های اجباری برای مدل‌های وارداتی، هزینه خرید وایلدلندر دو دیفرانسیل راسا موتور را به ۳ میلیارد تومان می‌رساند.

راو۴ دست دوم مدل ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۷ با کارکرد ۳۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر، هم‌اکنون به قیمت ۶/۵ تا ۷  میلیارد تومان در بازار آزاد ایران، معامله می‌شود. در میان خودروهای چینی، فونیکس تیگو ۸ دو دیفرانسیل و اکستریم TXL مدیران خودرو با هزینه خرید ۳/۲ میلیارد تومان، همراه پیشرانه‌ی قدرتمند‌تر و امکانات لوکس بیشتر، رقیب تویوتا وایلدلندر راسا موتور خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۶۰ رای

source

توسط autokhabari.ir