منتشر شده در 26 دی 1403 ساعت 18:00
دولت جو بایدن یک قدم به ممنوعیت واردات خودروها و فناوریهای متصل از چین نزدیکتر شد، تصمیمی که البته میتواند چالشی جدی برای خودروسازان داخلی و خارجی باشد.
به گزارش آخرین خودرو، کاخ سفید با انتشار بیانیهای اعلام کرده که بایدن اقدامات «قاطع و مؤثری» برای محافظت از امنیت ملی ایالات متحده در برابر تهدیدهای مرتبط با زنجیره تأمین خودروهای متصل اتخاذ میکند. وزارت بازرگانی آمریکا نیز به تازگی قانونی را نهایی کرده که فروش و واردات سختافزارها و نرمافزارهای خودروهای متصل و همچنین خودروهای کامل متصل از چین و روسیه را ممنوع میکند.
چرا فناوریهای متصل هدف قرار گرفتهاند؟
به گفته کاخ سفید، قابلیتهای ارتباطی مانند بلوتوث، وای فای، ارتباطات ماهوارهای و داده، هرچند که باعث راحتی و ایمنی بیشتر کاربران میشوند، اما «دخالت دشمنان خارجی در زنجیره تأمین» این فناوریها، تهدیدی جدی به شمار میرود. از دید کاخ سفید این نگرانی وجود دارد که بازیگران مخرب با دسترسی نامحدود به این سیستمها و دادههای جمع آوری شده، از آنها سوء استفاده کنند.
دولت آمریکا بهطور خاص به فعالیتهای جاسوسی سایبری چین اشاره کرده و آن را تهدیدی جدی برای زیرساختهای حیاتی و امنیت عمومی کشور دانسته است. مقامات این کشور همچنین به حملات سایبری اخیر که در آنها سیستمهای ارتباطی، انرژی، حمل و نقل و تأمین آب آمریکا مورد هدف قرار گرفتند، اشاره کردهاند.
ممنوعیت شامل چه مواردی میشود؟
بر اساس قانون جدید، واردات و فروش برخی سیستمهای مربوط به خودروهای متصل که توسط شرکتهای وابسته به چین یا روسیه طراحی، تولید یا تأمین میشوند، ممنوع خواهد شد. این محدودیتها شامل سختافزاری مانند ماژولهای بلوتوث، ارتباطات ماهوارهای، وای فای و سیستمهای رانندگی خودکار (ADS) میشود.
علاوهبر این، محدودیتهایی برای واردات و فروش خودروهای متصلِ دارای این فناوریها اعمال خواهد شد. محدودیتهای نرمافزاری از سال ۲۰۲۷ و محدودیتهای سختافزاری از سال ۲۰۳۰ اجرایی میشوند.
شرکتهای تولیدی در آمریکا هم در خطر
نکته جالب توجه این است که این قانون حتی شرکتهایی را که در خاک آمریکا خودرو تولید میکنند، شامل میشود. به گفته کاخ سفید، فروش خودروهای متصل در آمریکا توسط شرکتهایی که تحت مالکیت، کنترل یا دستور مستقیم چین یا روسیه هستند، حتی در صورت تولید در خاک این کشور، از سال ۲۰۲۷ ممنوع خواهد شد.
تأثیر بر بازار خودرو
قانون مورد بحث خودروهای سواری را در بر میگیرد، اما دولت آمریکا میخواهد خودروهای تجاری با وزن بیش از ۴.۵ تن را نیز مشمول این قانون کند. هرچند تأثیر دقیق این قانون هنوز مشخص نیست، اما به نظر میرسد مدلهایی مانند بیوک انویژن و لینکلن ناتیلوس از این ممنوعیت معاف باشند. به گزارش رویترز، نرمافزارهای چینی توسعهیافته پیش از تصویب این قانون، در صورتی که توسط شرکتهای چینی نگهداری نشوند، همچنان قابل استفاده خواهند بود. با این حال، برندهایی مانند پولستار ممکن است نیاز به دریافت مجوزهای ویژه داشته باشند.
source