مقایسه نیسان سیلفی و فولکس واگن ساگیتار

نیسان سیلفی و فولکس واگن ساگیتار دو سدان جذاب وارداتی هستند که یکی از آنها توسط آمیتیس خودرو و دیگری توسط آسیا گستر کارن در ایران عرضه می شود.

بازار سدان‌های خانوادگی در سطح جهانی هنوز نسبتا پررونق است و هجوم همه‌جانبه کراس‌اوورها نتوانسته آن را برای همیشه به خاطره‌ها بسپارد. دلیل این امر حضور سدان‌های تقریباً پرطرفدار از برندهای معتبر جهانی نظیر نیسان سیلفی و فولکس واگن جتا است که از سال‌های طولانی در خط تولید باقی مانده‌ و با توجه به استقبال مناسبی که از آنها به عمل آمده است، شرکت‌ها را وادار به تداوم تولید این‌گونه سدان‌ها کرده‌اند.
ساگیتار در واقع نسخه چینی و لانگ‌ویل‌بیس فولکس واگن جتا است که اکنون توسط شرکت آسیا گستر کارن به بازار ایران رسیده است. نیسان سیلفی نیز توسط شرکت‌های مختلف در ایران عرضه شده که ما در این مطلب به سراغ سیلفی مکس ادیشن وارداتی شرکت نامی خودرو رفته و آن را با فولکس واگن ساگیتار مقایسه کرده‌ایم.

درباره نیسان سیلفی و فولکس واگن ساگیتار

نشان سیلفی یک سدان جمع‌وجور خانوادگی با ابعادی در حد سگمنت C بوده که از سال ۲۰۰۰ میلادی به سبد تولیدات کمپانی نیسان اضافه شده است. این خودرو در ۴ نسل تاکنون به بازار آمده و جدیدترین نسل آن محصول سال ۲۰۱۹ است که حالا با مدل ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ در ایران عرضه می‌شود. این ماشین ژاپنی توسط شرکت‌های مختلفی نظیر آمیتیس و نامی خودرو در ایران عرضه می‌شود که نمونه وارداتی نامی خودرو از نوع هیبرید بوده و از لحاظ آپشن نیز در سطح بالاتر قرار می‌گیرد و با نام مکس ادیشن شناخته می‌شود.

اما ساگیتار در اصل مدل ویژه بازار چین از فولکس واگن جتا بوده که یکی از قدیمی‌ترین و پرفروش‌ترین سدان‌های شرکت آلمانی فولکس واگن به حساب می‌آید. تاکنون هفت نسل از فولکس واگن جتا به بازارهای جهانی راه پیدا کرده که نسل هفتم آن از سال ۲۰۱۸ روی خط تولید قرار داشته است. فولکس واگن ساگیتار نیز نسخه چینی همین محصول است اما فاصله محوری آن مطابق رسم بازار چین حدود ۵ سانتی‌متر افزایش پیدا کرده است. ساگیتار از سال ۲۰۱۹ روی خط تولید شرکت فاو – فولکس واگن در کشور چین حضور دارد و حالا جدیدترین فیس‌لیفت آن به بازار ایران وارد شده است.

ویدیوی معرفی نیسان سیلفی آمیتیس خودرو

ویدیوی معرفی فولکس واگن ساگیتار

مقایسه طراحی ظاهری

نیسان سیلفی شرکت آمیتیس خودرو در حقیقت نسخه فیس‌لیفت است که از سال ۲۰۲۳ در بسیاری از بازارها به فروش می‌رسد. جلوپنجره بزرگ، تزیینات کرومی، چراغ‌های کمی اخم‌آلود و طرح اسپرت سپر جلو، چهره این خودرو را نسبتاً مجلل و تا حدودی تهاجمی در ذهن تداعی می‌کند. نمای کلی بدنه، به‌ویژه در ناحیه جانبی، خوش‌فرم و ورزیده است و با حجم‌پردازی مناسبی همراه شده که استایل این خودرو را جوان‌پسندتر جلوه می‌دهد.

طرح‌پردازی نمای عقب کمی سنتی‌تر بوده و چراغ‌های دوتکه با فرم بسیار دلچسب نقطه قوت اصلی این نما به حساب می‌آید. طرح سپر نیز ساده اما متناسب و زیبا در بخش عقب به نظر می‌رسد.

مقایسه نیسان سیلفی و فولکس واگن ساگیتار

اما فولکس واگن ساگیتار چهره آرام‌تری را از خود به نمایش می‌گذارد و به‌طور کلی استایل آن تا حدودی خانوادگی‌تر به نظر می‌رسد. این سبک طراحی، اگرچه به اندازه نیسان سیلفی جوان‌پسند به نظر نمی‌آید، اما وقار و متانت اروپایی آن می‌تواند بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. بنابراین، به‌طور کلی می‌توان گفت که هر دو سدان موردنظر طراحی زیبا، باوقار و متناسب با معیارهای خانوادگی به نمایش می‌گذارند. اما نیسان سیلفی استایل کمی جوان‌پسندتر دارد و فولکس واگن ساگیتار نیز وقار و متانت متناسب با توقعات خانوادگی را به نحو بیشتری در طراحی بیرونی خود به نمایش می‌گذارد.

مقایسه نیسان سیلفی و فولکس واگن ساگیتار

مقایسه مشخصات فنی نیسان سیلفی و فولکس واگن ساگیتار

نیسان سیلفی وارداتی شرکت آمیتیس خودرو به پیشرانه هیبریدی مجهز است، به نحوی که از یک موتور سه سیلندر ۱.۲ لیتری تنفس طبیعی به‌عنوان منبع تأمین انرژی باتری برای ارائه نیرو به موتور الکتریکی استفاده می‌کند. بنابراین، در واقع تأمین‌کننده اصلی نیروی چرخ‌های این خودرو همان موتور برقی است و موتور بنزینی تنها وظیفه تأمین شارژ باتری را بر عهده دارد. حداکثر قدرت موتور برقی خودرو حدود ۱۳۴ اسب بخار است و بیشترین گشتاور آن به ۳۰۰ نیوتن‌متر می‌رسد که می‌تواند در همان ابتدای حرکت به‌طور کامل به چرخ‌ها منتقل شود.

مقایسه نیسان سیلفی و فولکس واگن ساگیتار

شتاب صفر تا صد این ماشین هیبریدی ژاپنی حدود ۹.۵ ثانیه ارزیابی شده و میانگین مصرف سوخت آن نیز به ۴.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. بنابراین، چه از لحاظ شتاب‌گیری و چه از لحاظ میزان مصرف سوخت، نیسان سیلفی هیبرید کارایی و عملکرد کاملاً مطلوبی از خود ارائه می‌دهد.

اما در طرف دیگر، فولکس واگن ساگیتار با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم و گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه خشک حاضر شده است. بیشترین قدرت این پیشرانه به ۱۵۸ اسب بخار می‌رسد و نهایت گشتاور آن نیز برابر ۲۵۰ نیوتن‌متر است.

مقایسه نیسان سیلفی و فولکس واگن ساگیتار

ترکیب موتور و گیربکس ساگیتار، این سدان آلمانی را قادر می‌سازد تا ظرف مدت ۸.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که برای یک سدان خانوادگی شتاب کاملاً دلچسبی به حساب می‌آید. میزان مصرف سوخت آن نیز برابر ۵.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی اندازه‌گیری شده که اگرچه نسبت به سیلفی هیبرید پرمصرف‌تر است، اما در مقایسه با خودروهای بنزینی هم‌رده نسبتاً کم‌مصرف به حساب می‌آید.

خودرو نیسان سیلفی هیبرید فولکس واگن ساگیتار
موتور ۳سیلندر- ۱۲سوپاپ – اتمسفریک + موتور برقی بنزینی – ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ TGDi
حجم موتور ۱.۲ لیتر ۱.۵ لیتر
توان خروجی ۱۳۴ اسب بخار – ۳۰۰ نیوتن متر ۱۵۸ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
شتاب ۰-۱۰۰ ۹.۵ ثانیه ۸.۸ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۴.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر ۵.۷  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۱۷۵ کیلومتربرساعت ۲۱۰ کیلومتربرساعت
وزن ۱۴۸۰ کیلوگرم ۱۴۱۸ کیلوگرم
حجم باک ۴۱ لیتر ۵۰ لیتر
ابعاد بدنه ۱۴۴۵-۱۸۱۵-۴۶۴۹ میلیمتر ۱۴۶۵-۱۸۰۱-۴۷۹۱ میلیمتر
فاصله محوری ۲۷۱۲ میلیمتر ۲۷۳۱ میلیمتر
حجم صندوق ۵۶۰ لیتر ۵۳۳ لیتر

فولکس واگن ساگیتار برخلاف نسخه‌های استاندارد جتا دارای سیستم تعلیق مستقل مولتی‌لینک برای قسمت عقب است که موجب ارتقای هندلینگ و پایداری آن خواهد شد. اما سیستم تعلیق عقب در نیسان سیلفی از نوع یکپارچه محور پیچشی بوده و نمی‌تواند به اندازه انواع مستقل مولتی‌لینک در زمینه ارتقای هندلینگ مؤثر عمل کند.

مقایسه کابین و فضای داخلی

خودروهای چند سال اخیر فولکس واگن، به‌ویژه طیف محصولات اقتصادی این شرکت، اصولاً از لحاظ طراحی داخلی خیلی پیچیده و همراه با عناصر مدرن ظاهر نشده‌اند. ساگیتار نیز از همین رویه پیروی می‌کند و طراحی داشبورد یا پنل رودری‌های آن طراحی فوق‌العاده و حیرت‌انگیزی را به نمایش نمی‌گذارد. صرفاً یک طرح متعادل است که خلاقیت نسبتاً کمی در طراحی آن صورت گرفته است. اگر نمایشگرهای مالتی‌مدیا و کیلومترشمار پشت آمپر را کنار بگذاریم، نکته فناورانه و فوق مدرن خاصی در آن به چشم نمی‌آید. با این حال، این سبک طراحی ارگونومی مناسبی داشته و تجربه کار با آن می‌تواند برای راننده دلچسب و قابل‌قبول باشد.

مقایسه نیسان سیلفی و فولکس واگن ساگیتار

اما در طرف دیگر، نمای داخلی نیسان سیلفی بسیار مهیج‌تر احساس می‌شود. دریچه‌های تهویه سه‌تایی در وسط، فرم اسپرت غربیلک فرمان، و فضای هیجان‌انگیز نمای داخلی این خودرو باعث می‌شود تا در مقایسه با حریف آلمانی، کابین به‌مراتب مهیج و جذاب‌تر پیش روی شما قرار بگیرد. به نحوی که قطعاً مشتریان جوان‌تر نمای داخلی ماشین ژاپنی را به حریف آن ترجیح خواهند داد.

اما کیفیت متریال استفاده‌شده و پلاستیک‌های به‌کاررفته در کابین فولکس ساگیتار در سطح بالایی قرار دارد و از این نظر می‌تواند رضایت مشتریان را به نحو مطلوبی جلب کند. متریال استفاده‌شده در کابین نیسان سیلفی نیز تقریباً باکیفیت است و امتیاز نسبتاً بالایی به دست می‌آورد.

مقایسه نیسان سیلفی و فولکس واگن ساگیتار

میزان فضای موجود در اتاق نیسان سیلفی تقریباً جادار است، اما نسبت به فولکس واگن ساگیتار کمی محدودتر به نظر می‌رسد.
در مورد صندوق عقب هم باید بدانید که حجم صندوق نیسان سیلفی حدود ۵۶۰ لیتر است، اما فولکس واگن ساگیتار ۵۳۳ لیتر گنجایش صندوق عقب دارد که در عمل اختلاف میان آنها خیلی چشمگیر نیست و می‌توان گفت هر دو سدان دارای صندوق عقب‌های نسبتاً بزرگ هستند که نیازمندی‌های خانوادگی را به‌طور کامل پوشش می‌دهند.

مقایسه تجهیزات و امکانات نیسان سیلفی و فولکس واگن ساگیتار

سطح امکانات این دو خودرو تقریباً در یک ردیف قرار می‌گیرد و می‌شود گفت هر دوی آنها امکانات نسبتاً مدرن و کاملی را برای کاربران خود تدارک دیده‌اند. اما در این بین، اختلافاتی هم مشاهده می‌شود، از جمله اینکه نیسان سیلفی در نسخه مکس ادیشن دارای سیستم هشدار نقطه کور، هشدار برخورد از جلو، و شارژر بی‌سیم است که در ساگیتار دیده نمی‌شود. در عوض، محصول فولکس واگن سقف پانورامای برقی و یک کیسه هوای بیشتر نسبت به حریف ژاپنی ارائه می‌دهد.

لیست تجهیزات فولکس واگن ساگیتار:

هفت کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار خط خوان – ترمز اضطراری اتوماتیک– صندلی برقی راننده – سقف پانورامای برقی – تهویه اتوماتیک دو کاناله – رینگ آلومینیومی – ترمز پارک برقی – اتوهلد – نمایشگر لمسی – سنسور پارک جلو و عقب – دوربین عقب – کیلومترشمار دیجیتال – کروز کنترل تطبیقی – محدودکننده سرعت – نور بالای اتوماتیک – رادار تابلوخوان – تنظیم حالت رانندگی – استارت دکمه ای – استارت استاپ اتوماتیک – فناوری LED چراغ ها – فرمان کمکی برقی و…

فهرست امکانات نیسان سیلفی آمیتیس خودرو:

شش کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – تریم داخلی چرم – نور پردازی کابین – استارت دکمه ای – سانروف برقی – فرمان کمکی برقی – جلو آمپر دیجیتال و آنالوگ – نمایشگر لمسی – تهویه اتوماتیک دو کاناله- صندلی برقی راننده – ترمز پارک برقی – اتوهلد – فناوری LED چراغ ها – دوربین ثبت وقایع – دوربین دنده عقب – شارژر بی سیم و…

نتیجه‌گیری: نیسان سیلفی هیبرید ارزنده‌تر است یا فولکس واگن ساگیتار؟

به‌طور کلی می‌توان گفت که هر دو خودرو، با توجه به برند معتبر، کیفیت ساخت بالا، توان حرکتی مناسب، امکانات متنوع و مدرن بعلاوه کابین باکیفیت و جادار، می‌توانند جزو گزینه‌های مطلوب در رده سدان‌های خانوادگی وارداتی محسوب شوند.

اما در این میان، اگر به طراحی ظاهری اسپرت‌تر، کابین جذاب‌تر، امکانات کمی متنوع‌تر، استهلاک کمتر بخش فنی به دلیل استفاده از موتور برقی و پیشرانه بنزینی تنفس طبیعی سه سیلندر علاقه‌مند هستید، نیسان سیلفی هیبرید خودرو بهتری برای شما خواهد بود.

اما در طرف دیگر، فولکس واگن ساگیتار کابین بزرگ‌تری دارد، طراحی کمی خانوادگی‌تری ارائه می‌دهد، شتاب صفر تا صد بیشتری نسبت به حریف ارائه می‌دهد و پیچیدگی بخش فنی آن به اندازه قوای هیبریدی نیسان سیلفی نخواهد بود و تعمیرات و نگهداری آن به نحو ساده‌تری صورت خواهد پذیرفت. ضمن آنکه نیسان سیلفی بعد از چند سال احتیاج به تعویض پکیج باتری گران‌قیمت سیستم برقی دارد، اما ساگیتار به‌عنوان یک خودروی بنزینی از چنین هزینه‌ای به دور خواهد ماند.

source

توسط autokhabari.ir