به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اواخر آبان‌ماه ۱۴۰۳ بود که مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت برای محصولات سایپا و ایران‌خودرو صادر شد. پاسخ مقامات وزارت صمت در مقابل گلایه مشتریان، این بود که با این افزایش قیمت، تولید دو خودروساز دولتی به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد و بازار خودرو نیز متعادل‌تر می‌شود.

در جریان این تصمیم، یکی از استدلال‌های اصلی دولت هم برای تعدیل قیمت خودروهای تولید داخل، تاخیر ۱۸ماهه در صدور مجوز افزایش قیمت و مهم‌تر از آن، زیان خالص و زیان انباشته عجیب و غریب خودروسازان بود.

در همان زمان مدیران شرکت‌های خودروسازی نیز در پاسخ به انتقادات مردم، مطرح کردند که با افزایش قیمت کارخانه‌ای، تولید خودرو روند افزایشی به خود می‌گیرد و مدیرعامل ایران‌خودرو نیز از آن به عنوان جهش تولید خودرو در آذرماه نام برد.

 جالب‌تر این که کمتر از دو هفته پس از جواز افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات خودروسازان، فرشاد مقیمی رئیس سازمان گسترش (ایدرو) هم در واکنش به منتقدان، ضمن اشاره به تاثیر این تصمیم بر بهبود تولید روزانه محصولات ایران‌خودرو و سایپا از ۲۳۸۷ به ۴۰۷۱ دستگاه، از افزایش ۷۰ درصدی تیراژ تولید این دو خودروساز در دو هفته نخست آذرماه خبر داد.

اما مدتی پس از انتشار این خبر،‌ گزارشی مبنی بر آمار رسمی تیراژ این دو خودروساز در آذرماه منتشر شد که اظهارات مقیمی را نقض می‌کرد. طبق این گزارش، مجموع تولید این دو خودروساز از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه به طور میانگین، ماهانه ۷۰ هزار دستگاه بوده است و پس از افزایش ۳۰ درصدی از اواخر آبان‌ماه تا پایان آذرماه نیز این دو خودروساز روی هم رفته باز هم حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردند که به کلی صحت ادعای رشد تولید ۷۰ درصدی خودروسازان از سوی مقیمی را رد می‌کرد.

واکنش ایدرو به ادعای افزایش ۷۰ درصدی تولید

البته روز گذشته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به صحت و سقم آمار ارائه شده و ابهامات مطرح شده در خصوص رشد ۷۰ درصدی تولید از سوی رئیس ایدرو واکنش نشان داد و تلاش کرد تا ادعای مقیمی را شفاف‌سازی کند.

طبق اطلاعیه این سازمان، پس از اصلاح قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا، متناسب با تغییر هزینه‌های تولید، قیمت مواد اولیه و مطالبات زنجیره‌های تأمین، آمار خودروسازان در دو هفته اول آذرماه منجر به افزایش ۷۰ درصدی تولید نسبت به روزهای قبل شد، بنابراین از نگاه سازمان ایدرو، ادعای مقیمی عین واقعیت بوده است اما پس از انتشار اظهارات رئیس هیات عامل ایدرو، مشکلات متعددی به سبب قطعی برق و گاز شرکت‌ها و زنجیره‌های تأمین و همچنین نوسانات بازار ارز و … به وجود آمد و تولید را دچار اختلال کرد. از این جهت به‌رغم رشد اولیه تولید در دو هفته اول (در مطابقت با ادعای مقیمی)، از ۱۵ آذرماه به بعد مجددا تیراژ این دو خودروساز پایین آمد و همین موضوع باعث شد تا آمار نهایی تولیدات در آذرماه، حدود ۷۰ هزار دستگاه و مشابه با ماه‌های قبل شود.

در پایان این جوابیه، سازمان ایدرو اعلام کرده است که در حال حاضر و با پیگیری‌ها و اقدامات جبرانی، روند تولید خودروسازان مجددا روی نمودار صعودی رفته و مجموع راندمان روزانه آن‌ها به بالای ۴ هزار دستگاه رسیده است.

در هر حال، صحت آمار اخیر ایدرو در خصوص روند صعودی تولید ناظر به انتشار آمار تولید دی ماه خودروسازان است که در روزهای آینده منتشر خواهد شد که تاکنون و بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط سامانه کدال حکایت از روند نزولی آمار تجمیعی تولید خودروسازان در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

مقایسه آمار پاییزی تولید خودروسازان

البته در مهرماه سال ۱۴۰۳، سه خودروساز بزرگ کشور، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو بر خلاف ماه‌های گذشته افزایش قابل‌توجهی در تولید محصولات سواری خود داشتند. این خودروسازان با تولید حدود ۸۴ هزار و ۲۴۶ دستگاه خودرو سواری در مهرماه، رشدی ۱۷ درصدی نسبت به شهریور را ثبت کردند. با این حال، تولید کلی این خودروسازان در هفت ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود پنج درصد کاهش یافته است.

بر اساس آمار، تولید خودرو سواری در سه شرکت بزرگ خودروساز روند نزولی داشته است به طوری که در آبان ماه نسبت به مهرماه تولید با کاهش قابل توجه ۲۴.۲ درصدی همراه بوده است.

مطابق این آمار سه تولیدکننده بزرگ خودرو در آبان ماه امسال ۶۳ هزار و ۸۶۳ دستگاه تولید کردند که نسبت به مهر کاهش ۲۰ هزار و ۳۸۳ دستگاهی معادل ۲۴.۲ درصد را نشان می‌دهد. حتی در آبان نیز تولید خودروی سواری کمتر از شهریور ماه هم بوده است.

اما آمار رسمی تولید سه خودروساز بزرگ کشور در آذرماه، این روزها مورد تحلیل و نقدهای زیادی قرار گرفته است. آمار منتشر شده در سامانه کدال نشان می‌دهد به‌رغم این که تولید خودروسازان بزرگ کشور در آذرماه به رقم ۷۸ هزار و ۸۰۴ دستگاه رسیده و نسبت به آبان ماه با رشد ۱۴ درصدی همراه بوده است اما نسبت به تولید ۸۴ هزار و ۲۴۶ دستگاه خودرو سواری در مهرماه امسال و آذرماه سال گذشته با بیش از ۹۱ هزار دستگاه نیز کاهشی بوده است.

علت عدم‌تاثیر اصلاح قیمت بر رشد تولید خودروسازان

بنابراین ادعای افزایش ۷۰ درصدی تولید خودروسازان در دو هفته ابتدایی آذرماه از سوی رئیس ایدرو به نظر می‌رسد صرفا برای اثبات تصمیم افزایش ۳۰ درصدی قیمت در برابر نقدها بوده است. مقایسه آمار تولید در ماه‌های اخیر و بررسی جوابیه ایدرو به خوبی ثابت می‌کند این افزایش قیمت، هیج تاثیری بر افزایش تولید خودروسازان بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا نداشته است.

در این خصوص یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که انتظار افزایش تولید خودروسازان آن هم تنها چند روز پس از اصلاح قیمت کارخانه‌ای دو خودروساز، ادعایی بسیار خوشبینانه و حتی دور از واقعیت است. به گفته وی، تداوم چالش انرژی (قطعی برق و گاز)، جهش نرخ ارز و ادامه زیان‌دهی خودروسازان و بدهکاری آن‌ها به نظام بانکی و قطعه‌سازان، تردیدها در مورد اثر افزایش نرخ‌ها روی افزایش تولید را دوچندان می‌کند.

با این حال روز گذشته سازمان گسترش ( ایدرو ) اعلام کرد: با پیگیری‌ها و اقدامات جبرانی، روند تولید در ۲ خودروساز بزرگ کشور مجددا به بالای ۴ هزار دستگاه در روز رسیده است اما آمارهای منتشر شده از جریان تولید نشان می‌دهد که وضعیت خودروسازی در سال جاری تعریفی ندارد چرا که نه آمار تولید، نه وضعیت کیفیت تولیدات و نه شرایط مالی خودروسازان قابل قبول و دفاع نیست. «افزایش نارضایتی از قیمت و کیفیت خودرو»، «کاهش تولید خودرو و افزایش تولید خودرو ناقص» و «افزایش زیان انباشته» همگی حکایت از آن دارد که حال خودروسازی ایران اصلا خوب نیست.

source

توسط autokhabari.ir