در بازار کشورمان اگر به دنبال خودروی کوپهٔ مدرنی هستید، ارزانترین انتخاب هیوندای کوپه مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ با قیمت زیر یک میلیارد تومان است.
خودروهای کوپه در کشورمان هیچگاه حضور پررنگی نداشتهاند و غیر از مدلهای گرانقیمت مرسدس بنز و بامو که صرفاً در دسترس قشر خاصی از جامعه بودهاند، تعداد کوپههای برندهای اقتصادی در بازار ایران به انگشتان دو دست هم نمیرسد. اولین کوپهٔ اقتصادی که راهی بازار کشورمان شد، هیوندای کوپه بود که در مدلهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ وارد شد و در بازار تشنه ایران، بسیار موردتوجه قرار گرفت. البته وقتی میگوییم اقتصادی، طبق معیارهای جهانی است زیرا در کشورمان همین کوپهٔ ارزانقیمت کرهای با قیمتی عرضه شد که در دسترس قشر عمدهای از جامعه نبود. در حال حاضر اما هیوندای کوپه ارزانترین کوپهای است که در بازار خودروهای کارکرده کشور میتوان خرید و به همین دلیل قصد داریم نگاه دقیقتری به آن داشته باشیم.
کوپه یا تیبورون، خودروی اسپرت فراموششدهٔ هیوندای
خودرویی که با نام هیوندای کوپه به ایران آمد، درواقع تیبورون نام داشت که در برخی بازارهای اروپایی با نام کوپه عرضه میشد. نسل اول این خودرو در اواخر سال ۱۹۹۶ معرفی شد و با مدل ۱۹۹۸ به بازار آمریکا رسید. در اواخر دههٔ ۹۰، هیوندای برندی نوظهور در بازارهای جهانی محسوب میشد که میخواست خود را به شهرت برساند و عرضهٔ تیبورون گامی در همین مسیر محسوب میشد. تولید این خودرو برای هیوندای حرکتی جسورانه بهحساب میآمد زیرا باعث شد این برند از خودروهای ارزانقیمت و کسلکنندهای که ابتدا به بازارهای جهانی فرستاده بود فاصله بگیرد. نسل اول کوپه فقط با پیشرانههای چهار سیلندر تولید شد ولی در نسل دوم که در سال ۲۰۰۲ به بازار آمد، هیوندای یک پیشرانهٔ V6 را هم ارائه کرد و تیبورون حالا از یک کوپهٔ ارزانقیمت به خودروی اسپرت قابلتوجهی تبدیل شد.
نسل دوم کوپه علاوه بر پیشرانهٔ V6 قویتر، از صندلیهای اسپرت نیمهچرمی و گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم برخوردار بود که فقط برای نسخهٔ V6 ارائه میشد. بااینوجود، فرمول کوپه در نسل دوم تغییر خاصی نکرد و بهجز بازطراحی کامل بدنه که باعث افزایش جذابیت خودرو شد، همچنان شاهد یک کوپهٔ اقتصادی و جمعوجور بودیم. کوپه یا تیبورون یک بار در سال ۲۰۰۴ و یک بار در اواخر سال ۲۰۰۶ فیسلیفت شد که دومی تغییرات بیشتری را به همراه داشت و نمونههای وارداتی به ایران هم از همین فیسلیفت دوم بودند. نهایتاً در سال ۲۰۰۸ هیوندای به تولید این خودرو پایان داد و یک سال بعد، مدل قویتر و دیفرانسیل عقب جنسیس کوپه را به بازار فرستاد. البته کرهایها تأکید داشتند این خودرو جایگزین تیبورون نیست و وظیفهٔ جانشینی کوپهٔ ارزانقیمت خود را بر عهدهٔ مدل ولوستر گذاشتند که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد.
زیر کاپوت هیوندای کوپه
هرچند این روزها هیوندای مدلهای اسپرت زیادی را به بازار عرضه میکند و حتی بخش اختصاصی N را برای این خودروها ایجاد کرده است ولی در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ این برند کاملاً با پرفورمنس بیگانه بود و به همین دلیل، در آن سالها یک هیوندای کوپه با پیشرانهٔ V6 زیر کاپوت مطمئناً برای بسیاری از عشق ماشینها عجیب به نظر میرسید. این یک موتور ۲.۷ لیتری بود که حدود ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور داشت. البته کوپه با این قدرت و شتاب صفرتاصد حدود ۷ ثانیه، طبق استانداردهای خودروهای اسپرت دههٔ ۲۰۰۰ خیلی سریع نبود ولی بااینوجود، پیشرانهٔ V6 با صدای جذاب در کنار گیربکس دستی، رانندگی لذتبخشی را فراهم میکرد. البته اکثر نمونههای وارداتی این خودرو به ایران به گیربکس چهار سرعته اتوماتیک مجهز بودند و نمونههای دستی خیلی کم وارد شدند.
کوپه اسپرت دیفرانسیل جلو
هرچند قدرت پیشرانهٔ V6 هیوندای کوپه در قیاس با خودروهای اسپرت امروزی خندهدار به نظر میرسد ولی اگر بتوانید نسخهٔ گیربکس دستی آن را پیدا کنید، خواهید توانست حداکثر استفاده را از نیروی نهچندان زیاد موتور ببرید. این گیربکس خوبی است که از تعویض دنده با آن لذت خواهید برد. البته مشکل اصلی کوپه که لذت رانندگی را کاهش میدهد، انتقال نیرو به چرخهای جلو است ولی بااینوجود، کوپهٔ هیوندای هندلینگی در حد گلف GTI زمان خود داشت و هرچند شاید روی کاغذ به نظر نرسد ولی پشت فرمان که بنشینید از رانندگی لذت خواهید برد. اما با وجود پیشرانهٔ V6 و گیربکس دستی که بهنوعی برای کوپه معجزه کردند، در بازارهای جهانی، این خودرو چندان نتوانست نظر علاقهمندان به رانندگی را جلب کند و علیرغم صدای جذاب پیشرانه و گیربکس دستی لذتبخش، انتقال نیرو به چرخهای جلو و قدرت پایین، تیبورون را از نظر علاقهمندان به رانندگی هیجانانگیز دور نگه داشت.
قیمت هیوندای کوپه در ایران
در حال حاضر، ارزانترین کوپهٔ مدرن در بازار کشورمان، هیوندای کوپه است و خودروهایی مثل کیا سراتو کوپ، تویوتا GT86 و جنسیس کوپه همگی قیمتهای بسیار بالاتری دارند. هماکنون با قیمت زیر یک میلیارد تومان میتوان نمونههای زیادی از این خودرو را پیدا کرد ولی ازآنجاییکه هیوندای کوپه خودرویی اسپرت بوده و بیشتر توسط جوانها مورداستفاده قرار گرفته است، بسیاری از نمونههای آن دستخوش تغییراتی شده یا آسیب دیدهاند؛ بنابراین، در هنگام خرید باید دقت کنید و نمونههای تمیزتر و کمکارتر را پیدا کنید تا بعداً درگیر مشکلات و خرابیهای متعدد نشوید.