در آستانه 새 سال، تغییراتی در نظام سوختگیری کشور در دستور کار قرار دارد. پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا اعلام کرد که اصلاحات جدیدی در آییننامه گواهینامه موتورسیکلت انجام شده و سن دریافت گواهینامه از ۱۸ به ۱۶ سال کاهش یافته است. به گفته سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، گواهینامههای موتورسیکلت به چهار گروه جدید تقسیم شدهاند که هر گروه شرایط و محدودیتهای خاص خود را دارد.
طبق اصلاحات جدید، گواهینامههای موتورسیکلت در چهار گروه الف میم، الف یک، الف دو و الف صادر میشوند:
گروه الف میم: مخصوص موتورسیکلتهای سبک با حجم سیلندر حداکثر ۵۰ سیسی یا توان برقی حداکثر ۴ کیلووات. این موتورسیکلتها نباید سرعتی بیش از ۴۵ کیلومتر در ساعت داشته باشند. حداقل سن متقاضیان ۱۶ سال است.
گروه الف یک: شامل موتورسیکلتهای با حجم بیش از ۱۲۵ سیسی یا توان بیش از ۱۱ کیلووات، اما کمتر از ۳۵ کیلووات. متقاضیان باید حداقل ۱۶ سال سن داشته باشند.
گروه الف دو: مخصوص موتورسیکلتهایی که توان آنها از ۳۵ کیلووات بیشتر نباشد. حداقل سن دریافت گواهینامه در این گروه ۱۸ سال تعیین شده است.
گروه الف: این گروه به موتورسیکلتهای سنگین و خاص اختصاص دارد و متقاضیان باید حداقل ۲۱ سال سن داشته باشند.
رئیس پلیس راهور فراجا با تأکید بر اینکه آموزشگاههای موتورسیکلت در سراسر کشور باید خود را با تغییرات جدید تطبیق دهند، اعلام کرد: آموزشگاهها برای ارائه خدمات به چهار گروه گواهینامه موتورسیکلت باید درخواست خود را به پلیس راهور ارسال کنند. وی افزود: زیرساختهای لازم برای آموزش و آزمونها فراهم شده است و آموزشگاهها موظفاند برای آموزش گروههای اولیه، موتورسیکلتهایی با حجم سیلندر حداکثر ۵۰ سیسی در اختیار داشته باشند.
در پی کاهش سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت از ۱۸ به ۱۶ سال، برخی نگرانیهایی درباره افزایش خطرات و تصادفات موتورسواران مطرح کردهاند. سردار سید تیمور حسینی در این خصوص گفت: موتورسیکلت ذاتاً وسیلهای پرخطر است، اما کنترل دقیقتر، اجرای قوانین و آموزش صحیح میتواند تأثیر زیادی در کاهش حوادث داشته باشد. محدودیتهایی همچون حجم سیلندر پایینتر و سرعت محدودتر برای گروههای سنی پایینتر اعمال شده است، اما همچنان رعایت قوانین و گذراندن دورههای آموزشی معتبر، مهمترین عامل در جلوگیری از تصادفات خواهد بود.
وی افزود: پلیس راهور انتظار دارد متقاضیان، بهویژه افراد کمتجربه، با دقت بیشتری قوانین را رعایت کنند تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود.
سردار حسینی در پایان تأکید کرد: با رتبهبندی جدید گواهینامهها و نظارت دقیقتر بر آموزشها، امکان کنترل بیشتر بر نحوه رانندگی موتورسواران فراهم خواهد شد. وی بر لزوم رعایت قوانین و شرکت در دورههای آموزشی استاندارد تأکید کرد و افزود: کلاسهای آموزشی نقشی کلیدی در بهبود ایمنی رانندگی و کاهش تصادفات دارند.