در کشور سالانه 20 هزار نفر جان خود را در تصادفات جادهای از دست میدهند و در سال گذشته، 20 هزار و 45 نفر قربانی این حوادث بودند. همچنین، 391 هزار نفر نیز مجروح شدهاند. قانون بیمه شخص ثالث تاکید میکند که تمام وسایل نقلیه موتوری زمینی باید دارای بیمه نامه باشند. برای تشویق افراد به تهیه بیمه نامه، قانونگذار مواد مختلفی را تعیین کرده است اما هنوز بسیاری از افراد اقدام به خرید بیمه نامه نمیکنند.
بر اساس آمار، از 13 میلیون موتورسیکلت فعال در کشور، حدود 11 میلیون موتورسیکلت فاقد بیمهنامه شخص ثالث هستند. در صورت بروز حوادث رانندگی، خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی برای دارندگان این وسایل به وجود میآید. همچنین، یک میلیون خودرو فاقد بیمه نامه شخص ثالث در کشور وجود دارد که حدود 30 هزار دستگاه آن به تاکسیها تعلق دارد.
قانونگذار پیش بینیهایی را برای الزام صاحبان وسایل نقلیه انجام داده است. در ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث آمده است: «ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص اولیه سهمیه یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه خودداری کند.»
تاکنون، به زودی کارت سوخت پلاکهای فاقد بیمه نامه بسته خواهد شد. مهدی قمصریان مدیرعامل صندوق تامین خسارتهای بدنی گفت: قانونی در سال 1395 تصویب شد که بر اساس آن، دولت مکلف است «سامانه جامع حوادث رانندگی» را ایجاد کند. با این سامانه، میتوان تمام اطلاعات مربوط به حوادث رانندگی را در یک جا گردآوری کرد. اما هنوز این سامانه با وجود گذشت 8 سال از زمان تصویب قانون، راه اندازی نشده است.
در کشور، 13 میلیون موتورسیکلت فعال وجود دارد و از این تعداد، حدود 11 میلیون موتورسیکلت فاقد بیمهنامه شخص ثالث هستند. همچنین، یک میلیون خودرو فاقد بیمه نامه شخص ثالث در کشور وجود دارد که حدود 30 هزار دستگاه آن به تاکسیها تعلق دارد.
لذا، برای الزام صاحبان وسایل نقلیه، قانونگذار پیش بینیهایی را انجام داده است. بر اساس این قانون، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص اولیه سهمیه یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه خودداری کند.
اما برای اجرای این بخش از قانون، نیاز به زیرساختهای مناسب است. مهدی قمصریان مدیرعامل صندوق تامین خسارتهای بدنی گفت: برای اتصال سامانههای مختلف، باید زیرساختهای مناسب را ایجاد کرد. اگر این کار انجام شود، میتوان از کارت سوخت وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه در آینده بسیار نزدیک استفاده کرد.
اما در حال حاضر، زمان برای اجرای این قانون همچنان نامشخص است. توجه دارد که فقط پس از اتمام زیرساختهای فنی و اطلاعاتی و اتصال دادهها بین دستگاههای مرتبط، میتوان انتظار اجرای دقیق این بخش از قانون را داشت.