در مسابقهٔ درگ، شلبی GT350R با پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی و ۵۲۶ اسب بخار قدرت سریعتر خواهد بود یا بامو M3 با موتور توئین توربو و ۴۸۰ اسب بخار؟
![اکستریم VX](/wp-content/uploads/2024/12/xtrim-vx.gif)
![اکستریم VX](/wp-content/uploads/2024/12/xtrim-vx-300.gif)
هرچند گیربکسهای اتوماتیک این روزها بسیار فراگیر شدهاند ولی گیربکسهای دستی هنوز هم در بین علاقهمندان به رانندگی محبوب هستند و در بازار نیز همچنان میتوان خودروهایی را با گیربکس دستی پیدا کرد. بامو M3 و فورد موستانگ ازجمله خودروهایی هستند که هنوز با سه پدال قابل خریداریاند. حال سم کارلیجن در جدیدترین ویدئوی خود، این دو ماشین اسپرت را با گیربکسهای دستی در برابر هم قرار داده است تا ببینیم در مسابقهٔ درگ ۴۰۰ متر کدامیک سریعتر است.
موستانگ حاضر در این ویدئو، از شلبی GT350R نسل قبلی است یعنی مدلی که زیر کاپوت خود یک پیشرانهٔ جذاب ۵.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی میللنگ تخت با ۵۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. در سمت دیگر، نسخهٔ پایهٔ بامو M3 قرار گرفته است. در این نسخه، پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو، ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که اختلافی ۴۶ اسب بخاری و ۳۰ نیوتن متری را با موستانگ نشان میدهد. از لحاظ وزن اما دو خودرو با ۱۶۸۶ کیلوگرم برای موستانگ و ۱۷۲۲ کیلوگرم برای بامو، تقریباً نزدیک به هم هستند.
دو خودرو ابتدا در مسابقات رولینگ به مصاف هم میروند. در رولینگ اول از سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت، دو خودرو تقریباً همزمان به خط پایان میرسند اما در رولینگ دوم از سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت، موستانگ راحتتر برنده میشود. در مسابقات درگ از حالت سکون نیز همین نتیجه تکرار میشود و شلبی قدیمی با اختلاف نسبتاً زیادی سدان باواریایی را مغلوب میکند. در این مسابقات، موستانگ شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۴ ثانیه را ثبت میکند و پس از ۱۲.۲ ثانیه به پایان ۴۰۰ متر میرسد درحالیکه این اعداد برای بامو به ترتیب ۴.۳ ثانیه و ۱۲.۷ ثانیه هستند.
مقایسه مشخصات فنی
بامو M3 | شلبی GT350R | |
پیشرانه | ۳ لیتری I6 توئین توربو | ۵.۲ لیتری V8 |
قدرت | ۴۸۰ اسب بخار | ۵۲۶ اسب بخار |
گشتاور | ۵۵۰ نیوتن متر | ۵۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۷۲۲ کیلوگرم | ۱۶۸۶ کیلوگرم |
قیمت | ۷۷,۱۷۵ دلار | ۷۴,۵۳۰ دلار |