یکی از مشکلات کلافه کننده ماشین می‌تواند گاز نخوردن و خفگی آن می باشد و اکنون می‌خواهیم علت خفگی و گاز نخوردن ماشین را در جدیدترین مقاله آموزشی پدال بررسی کنیم پس همراه ما باشید.

اکستریم VX اکستریم VX

گاز نخوردن و خفگی ماشین همان حالت واماندگی و عدم شتاب گیری خواهد بود که می‌تواند دلایل متعدد و متنوعی داشته باشد. جدای از حس ناخوشایندی که چنین موضوعی ایجاد می‌کند، گاز نخوردن در برخی موارد همچون زمان سبقت گرفتن می‌تواند خطرات زیادی در برداشته باشد بنابراین مالکان خودروها باید به این موضوع دقت کافی را داشته و به دنبال یافتن ایراد و رفع آن باشند.

همچنین بخوانید:

کارهایی که نباید با اتومبیل خود انجام دهید

رایج‌ترین علل روشن شدن چراغ چک خودرو

مهمترین دلایل خفگی و گاز نخوردن ماشین

گاز نخوردن و خفگی ماشین همان‌طور که گفتیم می‌تواند ناشی از ایرادات گوناگونی باشد. اگر در هنگام رانندگی متوجه کندی خودرو و عدم واکنش مناسب آن به دستورات خود شدید می‌بایست به دنبال ایراد در بخش‌هایی همچون پمپ‌بنزین، استپر، روغن‌موتور، فیلتر هوا، دیسک و صفحه، سیلندر و… باشید.

پمپ‌بنزین وظیفه انتقال بنزین به موتور را بر عهده دارد و اگر خراب شود یا اینکه صافی بنزین کثیف باشد احتمال کاهش بنزین ارسالی وجود دارد که نتیجه آن کندی واکنش خودرو خواهد بود. یکی دیگر از علت‌های گاز نخوردن ماشین می‌تواند ایراد در استپر موتور باشد. یکی از بخش‌هایی که با استپر همکاری می‌کند شمع و وایرها هستند و بنابراین اگر دچار مشکل شوند موتور حالت واماندگی خواهد داشت به همین خاطر بهتر است در صورت خفگی موتور نگاهی به استپر بیندازید.

یکی دیگر از بخش‌های احتمالی که با خرابی خود می‌تواند خفگی موتور را در پی داشته باشد فیلتر هواست. فیلتر هوا باعث ورود هوای تمیز و خنک به موتور می‌شود و اگر خراب شده یا مدت زیادی از زمان تعویض آن گذشته باشد موتور تنفس خوبی نخواهد داشت و متعاقب آن خوب گاز نخواهد خورد. این مشکل در خودروهای انژکتوری به خوبی خودش را نشان می‌دهد.

مورد بعدی اتمام دیسک و صفحه خودروست. احتمالاً با سفت شدن کلاچ و لرزش شدید خودرو در هنگام شروع به حرکت متوجه فرسایش و اتمام این قطعه شده‌اید. یکی دیگر از پیامدهای تمام شدن دیسک و صفحه می‌تواند کاهش سرعت و شتاب خودرو باشد. مورد دیگر روغن‌موتور است که شاید در نگاه اول خیلی مهم به نظر نرسد اما نقش مهمی در کارکرد صحیح موتور ایفا می‌کند و بنابراین باید به‌صورت منظم و دوره‌ای نسبت به تعویض روغن و استفاده از نمونه‌های باکیفیت اقدام کرد. نهایتاً به کمپرس سیلندر می‌رسیم که وجود مشکل در آن باعث گاز نخوردن و خفگی ماشین خواهد شد.

البته گاز نخوردن ماشین فقط منحصر به دلایل بالا نیست و برای یافتن علت دقیق مشکل باید بخش‌های زیر را نیز بررسی کنید:

  • سنسورهای مختلف از جمله سنسور دور موتور و سنسور گاز
  • واحد کنترل الکترونیک یا ECU
  • انژکتور خودرو

علت گاز نخوردن ماشین در سربالایی

گاها مشاهده می‌شود که خودرو در حالت عادی مشکلی نداشته اما هنگام عبور از سربالایی توان کافی را ندارد و حالت خفگی پیدا می‌کند. در این حالت نیز احتمال دارد پمپ‌بنزین با مشکل مواجه شده باشد چراکه این قطعه در سربالایی باید با شدت بیشتری سوخت را به سمت پیشرانه هدایت کند و وجود هرگونه مشکل در آن فرایند انتقال سوخت را با مشکل مواجه خواهد کرد. یکی دیگر از دلایل گاز نخوردن ماشین در سربالایی به گرفتگی فیلتر یا صافی بنزین نیز مربوط می‌شود. اگر این فیلتر گرفته و مسدود باشد جریان سوخت به خوبی برقرار نخواهد شد و خودرو در سربالایی توان کافی نخواهد داشت. همین موضوع درباره کاتالیزور نیز صدق می‌کند به‌طوری‌که اگر کاتالیزور معیوب بوده و مسدود شده باشد گازهای حاصل از احتراق را به خوبی منتقل نکرده و شاید در سربالایی مسیر آن مجدداً به سمت پیشرانه بازگردد که روی عملکرد خودرو تأثیر منفی دارد.

علت گاز نخوردن ماشین در دور موتور بالا

ممکن است خودروی شما در حالت عادی و دورهای میانی عملکرد مناسبی داشته باشد اما هرچقدر دور موتور بالا برود خودرو شتاب کافی نداشته باشد و به اصطلاح گاز نخورد. یکی از دلایل گاز نخوردن ماشین در دور موتور بالا می‌تواند ناشی از نیم‌سوز شدن و خرابی پمپ سوخت یا بنزین باشد. هنگامی که دور موتور افزایش می‌یابد دمای پیشرانه نیز بالا می‌رود و طبیعی است که پمپ سوخت تحت‌فشار بیشتری قرار گیرد. در این حالت پمپ‌بنزین داغ شده و کارایی خود را از دست می‌دهد. دلیل دیگر گاز نخوردن خودرو در دور موتور بالا وجود ایراد در سنسور دور موتور است که باعث می‌شود داده‌های اشتباهی به ECU ارسال شود و فرایند جرقه‌زنی و احتراق در دورهای بالاتر مختل گردد.

علت گاز نخوردن ماشین در حرکت اولیه

 

اگر خودروی شما در لحظه حرکت اولیه به‌درستی گاز نمی‌خورد و با تأخیر یا افت قدرت مواجه می‌شود، ممکن است این مشکل به عوامل مختلفی وابسته باشد. از رایج‌ترین دلایل آن میتوان به، مستهلک شدن دیسک و صفحه و یا خرابی سنسور دریچه گاز اشاره کرد. این سنسور وظیفه تنظیم میزان هوای ورودی به موتور را دارد و در صورت عملکرد نادرست، سوخت و هوای لازم برای احتراق تأمین نمی‌شود.

دلیل دیگر می‌تواند مربوط به کیفیت پایین سوخت یا گرفتگی فیلتر سوخت باشد که مانع از رسیدن سوخت کافی به موتور می‌شود. همچنین، کثیف بودن دریچه گاز یا استپر موتور می‌تواند در تنظیم درست دور موتور اختلال ایجاد کرده و خودرو را در حرکت اولیه با مشکل روبه‌رو کند. در مواردی نیز ضعیف بودن پمپ بنزین یا خرابی شمع‌ها و کوئل‌ها موجب احتراق ناقص شده و از شتاب‌گیری به‌موقع جلوگیری می‌کند.

برای بررسی این مشکل می‌بایست اکثر بخش‌های مستعد ایراد را بررسی کنید اما مستهلک شدن دیسک و صفحه، وجود ایراد در پمپ‌بنزین و صافی آن جزو محتمل‌ترین گزینه‌ها برای خفگی ماشین در حرکت اولیه خواهد بود.

علت گاز نخوردن ماشین در حال حرکت

گاز نخوردن خودرو در حین حرکت می‌تواند خطرات زیادی در پی داشته باشد؛ مثلاً اگر در حال سبقت از یک خودرو باشید و خودرو به فشار پدال گاز توسط شما پاسخی ندهد وضعیت خطرناکی پیش خواهد آمد. علت گاز نخوردن ماشین در حال حرکت می‌تواند از مشکلات سنسورهای گوناگون از جمله سنسور موقعیت دریچه گاز و سنسور اکسیژن، خرابی و استهلاک دیسک و صفحه، کثیفی شمع‌ها، وجود مشکل در کمپرسور سیلندر، مسدود شدن و گرفتگی فیلتر سوخت و… باشد.

علت گاز نخوردن ماشین در حالت درجا

گاز نخوردن خودرو در حالت درجا معمولاً به مشکلاتی در سیستم سوخت‌رسانی یا هوارسانی مربوط می‌شود. یکی از دلایل رایج این مشکل، کثیف شدن دریچه گاز یا استپر موتور است. دریچه گاز وظیفه تنظیم هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد و در صورت گرفتگی یا خرابی، هوای کافی به موتور نمی‌رسد و واکنش گاز دادن با تأخیر یا اختلال انجام می‌شود.

همچنین خرابی سنسور مپ (MAP) یا سنسور دریچه گاز می‌تواند منجر به ارسال اطلاعات اشتباه به ECU شود، در نتیجه مقدار مناسب سوخت و هوا به موتور نمی‌رسد. در برخی موارد، گرفتگی انژکتورها یا فیلتر سوخت نیز جریان سوخت را محدود کرده و مانع از عملکرد روان موتور می‌شود. بررسی و تمیز کردن دریچه گاز، استپر موتور، و انژکتورها می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

علت گاز نخوردن ماشین اتومات در حال حرکت

از نظر مشکلات مربوط به خفگی ماشین تفاوت زیادی بین نوع گیربکس نخواهد بود و به همین خاطر باید به دنبال یافتن ایرادات در بخش‌هایی همچون ECU، سنسورهای مختلف همچون سنسور اکسیژن، سنسور دور موتور، خود گیربکس و پمپ‌بنزین باشید.

علت گاز نخوردن ماشین در دنده یک

اگر خودرو در دنده یک به‌درستی گاز نمی‌خورد، ممکن است به دلایلی مانند کثیف بودن دریچه گاز یا خرابی سنسورهای مرتبط با گاز باشد که مانع از ورود هوای کافی به موتور می‌شوند. همچنین، دیسک و صفحه کلاچ فرسوده می‌توانند در انتقال قدرت به چرخ‌ها اختلال ایجاد کنند. از طرف دیگر، گرفتگی فیلتر سوخت یا ضعیف بودن پمپ بنزین ممکن است مانع از رسیدن سوخت کافی به موتور شده و عملکرد خودرو را در شروع حرکت مختل کند. بررسی این موارد می‌تواند به تشخیص و رفع مشکل کمک کند.

بهترین راه‌های تشخیص خفگی گاز خودرو

درصورتی‌که خودروی شما گاز نمی‌خورد و شتاب کافی ندارد روش‌هایی برای تشخیص آن وجود خواهد داشت. اولین و بهترین راه استفاده از دستگاه دیاگ است که کدهای خطای مختلف خودرو را تشخیص داده و به تکنسین متخصص مشکل اصلی خودرو را نشان می‌دهد. برای مثال اگر مشکل خفگی گاز خودرو از سنسورها باشد، با دستگاه دیاگ می‌توان آن را تشخیص داد. روش بعدی توجه به رفتار خودروست. به عنوان مالک خودرو باید به هرگونه تغییر در رفتار و صدای پیشرانه حساس باشید. درصورتی‌که عملکرد خودرو در چند هفته اخیر دچار مشکل شده باشد، بررسی قطعاتی همچون شمع‌ها، فیلتر هوا و سوخت، اگزوز و… در تشخیص خفگی گاز خودرو مفید خواهد بود. همچنین باید دانست خفگی و گاز نخوردن خودرو در حالت‌های مختلف از جمله در اول صبح، در حالت کارکرد درجا، در حین حرکت و… رخ می‌دهد و بنابراین برای تشخیص این وضعیت باید تست‌های عملی انجام داده و شرایط خودرو را به مکانیک توضیح دهید تا تشخیص ریشه دقیق آن راحت‌تر شود.

راه‌های رفع مشکل خفگی ماشین

مهم‌ترین موضوع در رفع این مشکل یافتن ریشه دقیق آن است. به همین منظور توصیه می‌شود ابتدا به یک کارشناس و مکانیک خبره مراجعه نمایید تا علت اصلی خفگی ماشین مشخص شود. خود شما نیز می‌توانید اقداماتی از جمله تعویض فیلتر سوخت یا هوا، بررسی شمع‌ها و تعویض آن‌ها در صورت خرابی، تعویض قطعات معیوب سیستم سوخت‌رسانی از جمله فیلتر سوخت و… را انجام دهید تا مشکلات مربوط به خفگی ماشین و گاز نخوردن آن رفع شوند. درصورتی‌که این مشکل با روشن شدن چراغ چک همراه است بنابراین استفاده از دستگاه دیاگ برای یافتن ریشه مشکل نیز مفید خواهد بود.

مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از خفگی و گاز نخوردن ماشین

برای اینکه خودروی شما در حالت ایده آل خود قرار داشته باشد باید تمامی سرویس‌های ادواری آن در موعد مقرر انجام شوند. تعویض به موقع روغن و فیلترها از جمله فیلتر هوا و سوخت، استفاده از بنزین باکیفیت، تعویض شمع، دیسک و صفحه مستهلک، بررسی سیستم سوخت‌رسانی و تعویض قطعات معیوب، رفع مشکلات سیستم اگزوز و… می‌تواند در پیشگیری از خفگی و گاز نخوردن ماشین مؤثر باشند.

علت گاز نخوردن ماشین پژو ۴۰۵

برای بررسی علت گاز نخوردن و خفگی ماشین پژو ۴۰۵ باید بخش‌هایی همچون تایمینگ سوپاپ‌ها، درست بودن میزان لقی سوپاپ‌های دو و هوا (فیلرگیری) و نسبت درست مخلوط شدن بنزین و هوا را در نظر بگیرید. همچنین وجود مشکل در قطعاتی همچون استپر موتور، دریچه گاز، پمپ‌بنزین و… نیز باعث خفگی موتور ۴۰۵ خواهد شد. در نهایت باید به سوزن‌های انژکتور نیز نگاه کرد تا در صورت وجود ایراد آن‌ها را رفع کرد. برای این کار می‌توانید از دستگاه دیاگ استفاده کنید.

علت گاز نخوردن ماشین پراید یورو ۴

احتمالاً مالکان پراید یورو ۴ با مشکل خفگی موتور و گاز نخوردن آن مواجه شده‌اند. برای رفع مشکل این خودرو می‌بایست بخش‌هایی همچون سوزن‌های انژکتور، پمپ و صافی بنزین، رگلاتور سوخت، شمع و وایر، سنسور مپ و… را بررسی کنید. ضعف دیسک و صفحه، وجود ایراد در ECU و سایر بخش‌های یاد شده در این مقاله نیز تأثیر منفی روی شتاب و سرعت پراید خواهند گذاشت.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۱۵۶ رای

source

توسط autokhabari.ir