بر اساس آخرین آمار تولید صنعتی، رشد تورم در بخش خودرو در سه آیتم فصلی، نقطه به نقطه و سالانه نسبت به پارسال افزایش داشته است. با این حال، شورای رقابت تاکنون قیمت محصولات داخلی را به دستکاری نرسانده و تأیید کرده است که هیچ قصدی برای اصلاح قیمت ها تا پایان سال جاری ندارد. این شورا در اواخر فروردین سال جاری با افزایش قیمت خودروهای داخلی به طور میانگین 40 درصد عجله کرد و به این ترتیب قیمت خودروهای داخلی به سطح نهایی خود بازگشت. این موضوع جالب توجه است که یکسال پیش هم شورای رقابت قیمت خودروها را به حدود 80 درصد افزایش داد، اما دو اتفاق افتاد که این شورا مجبور به عقب نشینی شد. مگر این که خودروسازان توقع داشته باشند و آن طور که انتظار می رود انتظار خود را نخواهند برآورد.

به عنوان مثال، وروردین سال جاری، پس از حدود 16 ماه از تثبیت، شورای رقابت حکم به رشد به طور میانگین 40 درصد قیمت خودروهای داخلی داد. به این ترتیب، تولیدکنندگان توقع داشته‌اند و دارند که شورای رقابت یک بار دیگر هزینه تولید خود را با توجه به تورم بخش خودرو مورد بررسی قرار دهد و مجوز جدیدی برای افزایش قیمت تصدیق کند. در این بین، گزارش مرکز آمار ایران نیز تأیید کرده است که تورم بخش خودرو در فصل تابستان امسال نسبت به فصل بهار امسال سه درصد افزایش یافته است. با این حال، خودروسازان توقع خود را دوباره برآورده کرده‌اند و منتظر هستند تا شورای رقابت مجوز افزایش قیمت جدید را صادر کند.

البته، دولت هم تمایل دارد که قیمت خودروها را به بازار آزاد واگذار کند و از جایگاهی کهکنون دارد به دستکاری قیمتی مبادرت نرسد. اما با این حال، وظیفه شورای رقابت است که قیمت خودروها را بر اساس آنالیز های خود، یا حتی پس از وجود صحبت های مثبت تر از قیمتی سرانجام فشار افکار عمومی را برطرف کند و امیدوار باشیم که در این سال، مجلس و دولت و خودروسازان تلاشهایی کنند تا با تصویب قانونی، وضع قوانین جدید بر خودروی ایرانی متراصفی آسان بشود.

توسط autokhabari.ir