با لغو توافق اتحادیه سه شرکت هوندا، نیسان و میتسوبیشی، نیسان اکنون مجبور است راههای جدیدی برای جلوگیری از فروپاشی را بررسی کند. این تصمیم در هفتهای از انتشار اخبار ناسازگار برخوردار از این سه شرکت ژاپنی اعلام شد. در تاریخ 23 دسامبر، خبر از تشکیل یک اتحاد برابر بین هوندا و نیسان منتشر شد، اما مشکلات مالی نیسان به نظر میرسد در تصمیم هوندا برای پذیرش نیسان به عنوان یکی از زیرمجموعههایش تأثیرگذار بودهاست.
پذیرش این پیشنهاد برای نیسان به معنای زیان استقلال و از دست دادن قدرت تصمیمگیری بود، و این امر باعث شد مدیریت شرکت این پیشنهاد را رد کند. همچنین، میتسوبیشی در ماه ژانویه تمایل خود را برای شرکت در این اتحاد جدید پس گرفت.
تشکیل این اتحاد از ابتدا مشکوک به نظر میرسید، زیرا هوندا در نظر نمیرسید که نیازی به ادغام با این شرکتها باشد. برخی از شایعات میگویند که دولت ژاپن برای جلوگیری از ورشکستگی نیسان و بیکاری صدها هزار نفر، هوندا را تحت فشار قرار داده است.
در ماه نوامبر 2024، میتسوبیشی 10 درصد از سهام خود را از نیسان خریداری کرد و سهم نیسان در این شرکت از 34درصد به 24 درصد کاهش یافت. با وجود این، نیسان همچنوز به عنوان سهامدار اصلی میتسوبیشی شناخته میشود. اما محدودیتهای مالی که برای نیسان درچین این اتحاد جدید در نظر گرفته شده بود، باعث شد نیسان از این همکاری پشیمان شود. حالا نیسان بایستی برای بقا، به دنبال یک سرمایهگذار جدید بگردد.
گروه فناوری تایوانی، فاکسکان، که اخیراً یک زیرمجموعه خودروسازی راهاندازی کرده، به نیسان علاقه نشان داده است. احتمال وجود است که فاکسکان برای خرید سهام نیسان از گروه رنو اقدام کند، رغم ادعاها از کنار فاکسکان که اعلام کرده است تنها به همکاری با نیسان تمایل دارد.
به گزارشهای رسمی، سه شرکت نیسان، هوندا و میتسوبیشی پس از لغو ادغام، برنامه دارند همکاری استراتژیک خود را در برخی زمینهها ادامه دهند، اما هیچ توافق قطعی و رسمی در این زمینه تاکنون به دست نیامده است.
بعد از اعلام لغو اتحاد نیسان و هوندا، قیمت سهام نیسان کاهش یافت و ممکن است با انتشار گزارش مالی سال 2024، این کاهش به ادامه بیافتد. در مقابل، قیمت سهام میتسوبیشی و هوندا پس از این اعلام، به مقدار کمی افزایش یافته است.