رقابت برای ورود به عصر جدید خودروهای برقی از همیشه شدیدتر است. خبری است که باتری‌های حالت‌جامد (Solid-State) همچون مایه‌ای برای این رقابت‌ها شده‌اند. شرکت BYD، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان برقی چین، به همکاری‌های خود برای استفاده از این فناوری در خودروهای خود تا سال ۲۰۲۷ ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارش‌های منابع مختلف، BYD برنامه دارد از باتری‌های حالت‌جامد در خودروهای رده متوسط و بالای خود از سال ۲۰۲۷ استفاده کند. اما مدل‌های ارزان‌تر این شرکت تا ۲۰۳۰ از این فناوری بهره‌مند نخواهند شد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که قیمت باتری‌های لیتیوم-یون به‌طور مداوم در حال کاهش است. با این حال، BYD تأکید می‌کند که باتری‌های لیتیوم-آهن‌فسفات (LFP) حداقل تا ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به کار خواهند رفت.

مرسدس بنز نیز یکی از رقبا قوی در این مسابقه است. شرکت آلمانی با همکاری استارتاپ آمریکایی Factorial Energy نمونه اولیه‌ای از مدل EQS با باتری حالت‌جامد ساخته است که در شرایط واقعی مورد آزمایش قرار گرفته است. این باتری می‌تواند برد خودرو را تا ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش دهد، که حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد بیشتر از نسخه فعلی EQS است.

باتری‌های حالت‌جامد به‌خاطر چگالی انرژی بالاتر، عمر طولانی‌تر و ایمنی بیشتر اهمیت دارند. این باتری‌ها می‌توانند انرژی بیشتر را در حجم کوچک‌تر ذخیره کنند، دوام بیشتری داشته باشند و از مایعات قابل‌اشتعال استفاده نکنند. مرسدس بنز تنها شرکتی نیست که روی این فناوری کار می‌کند. شرکت‌های دیگری مانند Stellantis و گروه هیوندای نیز با Factorial Energy همکاری دارند و پیش‌بینی می‌شود که خودروهای مجهز به این باتری‌ها از سال ۲۰۲۶ به مرحله آزمایش‌های جاده‌ای برسند.

با اینکه رقابت برای ورود باتری‌های حالت‌جامد به بازار شدت گرفته، اما کارشناسان معتقدند که انتقال کامل صنعت خودرو به این فناوری هنوز زمان‌بر است. با ورود مرسدس به مرحله آزمایش جاده‌ای و برنامه BYD برای تولید انبوه تا ۲۰۳۰، به نظر می‌رسد که این‌بار وعده ورود باتری‌های حالت‌جامد به بازار از حد حرف فراتر خواهد رفت.

توسط autokhabari.ir