**نشر شده در 10 اسفند 1403 ساعت 11:16**
در سالهای اخیر، بازار خودروهای لوکس شاهد رشد چشمگیری بوده است. برندهای مانند بنتلی، فراری، لامبورگینی و رولزرویس به رکوردهای جدید رسیدهاند. این پیشرفت نشان میدهد که تعداد افرادی که توانایی خرید خودروهای گرانقیمت را دارند، رو به افزایش است.
با این حال، موفقیت این برندها نه تنها به خودروسازان لوکس محدود نیست، بلکه برخی از آنها نیز به حوزههای دیگر مانند مد و املاک لوکس وارد شدهاند. شرکتهایی که در گذشته در دسته خودروهای اقتصادی و نیمهلوکس فعالیت داشتهاند، کنون به سمت بازار مدلهای پریمیوم حرکت میکنند. یکی از این شرکتها مزدا است که سه سال پیش اعلام کرد قصد دارد به یک برند پریمیوم « tradition mass-produced brand» تبدیل شود.
اما سوال اینجاست که مفهوم پریمیوم برای مزدا دقیقاً چه معنا دارد و چه تأثیری بر آینده مدلی مانند میاتا خواهد داشت؟
برخلاف اینکه این تغییر به معنای تبدیل شدن به یک برند لوکس باشد، مزدا هدف خود را به ایجاد جایگاهی متفاوت در بازار پریمیوم میگذارد. جان لورت، مدیر برنامهریزی استراتژیک مزدا، در مورد این تغییر رویکرد میگوید: «این تغییر به معنای خروج از بازار خودروهای معمولی و تولید انبوه نیست. ما میخواهیم گزینههای بالاتر رده خود را گسترش دهیم، بهویژه با مدلهای CX-70 و CX-90. ما واژه پریمیوم را میچینیم، چون از یک برند لوکس سنتی متفاوت هستیم. این تغییر بیشتر بر ارزش خودرو متمرکز است نه بر قیمت آن. ما خودروهایی با قیمت مناسب ارائه میدهیم که نه ارزانترین هستند و نه گرانترین، اما ارزش ارائهشده در آنها کاملاً قابل احساس است.»
مدلهای CX-70 و CX-90 نمونههایی از این استراتژی مزدا هستند. این خودروها شاید نتوانند با لوکسترین مدلهای آلمانی رقابت کنند، اما نسخه فول آپشن CX-70 توربو S پریمیوم پلاس از نظر کیفیت و امکانات میتواند با بامو X5 رقابت کند.
به نظر میرسد این استراتژی موفقیتآمیز بوده است، زیرا مزدا در سال 1403 موفق شده 424,382 دستگاه از محصولات خود به مشتریان تحویل دهد، که 16.8 درصد رشد نسبت به سال 1402 داشته است. مدل CX-5 همچنان پرفروشترین محصول این برند است و بیشترین سهم از رشد کمپانی را به خود اختصاص داده است.
اما در مقابل، فروش میاتا با کاهش 9.7 درصدی مواجه شده و مزدا تنها 8,103 دستگاه از این مدل را در سال 1403 به فروش رسانده است. این کاهش لزوماً به معنای شکست نیست، زیرا مدلهای اسپرت دیگری مانند سوبارو BRZ و تویوتا GR86 نیز کاهش فروش داشتهاند.
برندهای لوکس معمولاً خودروهای اسپرت سبک و اقتصادی تولید نمیکنند. بهعنوان مثال، بامو Z4 با قیمت پایه بیش از 55,000 دلار عرضه میشود، در حالی که پورشه 718 باکستر و کیمن بیش از 76,000 دلار قیمت دارند. حتی مدل پایه مرسدس SL بیش از 113,000 دلار قیمتگذاری شده است.
اما مزدا قصد رقابت مستقیم با برندهای آلمانی را ندارد. از نظر مزدا، میاتا در حال حاضر یک خودروی پریمیوم محسوب میشود. لورت درباره جایگاه میاتا میگوید: «ما همچنان MX-5 را بهعنوان مدل پرچمدار مزدا در نظر میگیریم. این موضوع جالب است، چرا که معمولاً خودروی پرچمدار یک برند، گرانترین محصول آن است، اما در مزدا اینگونه نیست. با این حال، ما میاتا را یک محصول پریمیوم میدانیم، زیرا کیفیت ساخت، مهندسی و تجربه رانندگی این خودرو را به محصولی منحصر بفرد تبدیل کرده است.»
مزدا همچنین اعلام کرده بود که میخواهد یک خودروی اسپرت دیگر در سطح بالاتر از میاتا تولید کند. لورت در این خصوص میگوید: «امیدواریم بتوانیم چنین محصولی را به خط تولید اضافه کنیم. در حال حاضر، تمرکز ما بر گسترش تولید شاسیبلندها است تا بتوانیم بودجه کافی برای ساخت یک خودروی اسپرت جدید را تأمین کنیم.»
**منبع: [آخرین خودرو](https://akharinkhodro.ir/)**