تیتر20 – کرمان موتور در سال‌های اخیر، با توجه به نوع فعالیت خود و حضور در کلاس‌های مختلف بازار خودرو با لوگوی شناخته شده KMC، توانسته است به عنوان قطب سوم خودروسازی کشور مطرح شود. این شرکت محصولات قابل توجهی در تمام کلاس‌های بازار خودرو عرضه می‌کند.

برنامه‌های تولیدی کرمان موتور از سال 1373 آغاز شده است و این شرکت سابقه همکاری با برندهای معتبر آسیایی و اروپایی را در کارنامه خود دارد. ابتدای فعالیت‌اش با تولید مدل‌هایی مانند دوو، ماتیز، اسپرو و همکاری با فولکس در تولید محصولات مختلف بود. اما با ورشکستگی دوو و تحریم‌ها، این همکاری‌ها متوقف شد. این موانع از پیش‌بردن فعالیت‌های کرمان موتور مfabric بر نتواند باشد و شرکت ادامه تحولات خود را به راه انداخت.

در ادامه راه، کرمان موتور هم همکاری با لیفان و هم با هیوندای کره جنوبی را تجربه کرد. همکاری با لیفان در دورانی ازخط تولید این شرکت خارج شد که شرایط مساعد نبود، اما این همکاری توانست ادامه فعالیت‌های کرمان موتور را ممکن سازد. همکاری با هیوندای نیز به تولید مدل‌هایی مانند اکسنت، آی 10 و آی 20 منجر شد.

در حال حاضر، این شرکت پلتفرم اختصاصی خود را به دست آورده و با گسترش زنجیره تامین، اقدام به خودروسازی جدی کرده است. کرمان موتور درخواست کرده تا سهام دومین خودروساز بزرگ کشور را خریداری و مدیریت کند، اما این امر با مواجهات مواجه شده است. مخالفان سعی می‌کنند با برچسب زدن «مونتاژکار»، مسیر خصوصی‌سازی را منحرف کنند. در حالی که هیچ خودروساز بزرگی در کشور به طور کامل مستقل از واردات نیست و درصد و میزان واردات قطعات متفاوت است.

اگرچه از دیدگاه کلی، کرمان موتور نیز مانند سایر خودروسازان اسمی از مونتاژکاران است، چرا که باید قطعاتی که تولید داخلی ندارد، از خارج وارد کند. همچنین، شرکت‌های بزرگ جهان نیز به دلیل افزایش تنوع مدل‌ها و رقابت، به مونتاژ قطعات وارداتی روی آورده‌اند.

هرچند ممکن نباشد خودروسازی ایران را به طور کامل با خودروسازی جهان مقایسه کنیم، ولی باید توجه داشت که صنعت خودروسازی ایران نیز در حال تحول است و کرمان موتور یکی از حامیان این تحولات به شمار می‌آید.

کرمان موتور با توسعه زنجیره تامین و استفاده از تامین کنندگان داخلی، میزان واردات خود را کاهش داده و در عین حال به توسعه صنعت قطعه‌سازی، به خصوص در منطقه بم، کمک کرده است. این شرکت همچنین به عنوان یکی از خودروسازان بخش خصوصی، خط تولید و رنگ اختصاصی‌اش را بهبود داده و درصد بالایی از فرایندهای تولید را در داخل شرکت انجام می‌دهد.

کرمان موتور به جز خط رنگ اختصاصی، یکی از نادرین شرکت‌هایی است که گیربکس تولید می‌کند و نیاز خود را برآورده می‌کند و حتی گیربکس‌های خود را به سایر تولیدکنندگان داخلی می‌فروشد. این امر به میزان داخلی‌سازی افزوده و میزان واردات را کاهش می‌دهد.

علاوه بر مونتاژ مدل‌های مانند جک (JAC)، این شرکت به بومی‌سازی محصولات خود نظیر KMC J7 و KMC T8 پرداخته است. محصولاتی که دیگر می‌توان پلتفرم‌های اختصاصی این شرکت دانست.

کرمان موتور همچنین حساب ویژه‌ای روی زنجیره تامین داخلی دارد و این موضوع در همایش‌های اخیر با قطعه‌سازان داخلی بررسی شده است. این شرکت سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیق و توسعه (R&D) و مهندسی محصولات انجام داده و آزمایشگاه‌های مجهزی راه‌اندازی کرده است. محصول بومی اول این شرکت با نام شدو (shadow) نیز در آینده نزدیک عرضه خواهد شد.

کرمان موتور اگرچه همچنان برخی قطعات را از منابع خارج از کشور وارد می‌کند، اما این قطعات هنوز تولید داخلی ندارند. گام‌های جدیدی که این شرکت برداشته است، نشان‌دهنده بلوغ یکی از تولیدکنندگان خودروسازی 30‌ساله است.

توسط autokhabari.ir