وزیر راه و شهرسازی yesterday در نشستی خبری، ماموریتهایی را در حوزه راه و مسکن بر عهده وزارت راه و شهرسازی ذکر کرد که باید پیگیری شود و انجام شود. وی با اشاره به قوانین و مقررات بالا دستی که باید به آنها توجه شود، افزود: یکی از موضوعاتی که به عنوان وزیر به معاونان تاکید داشتم، شفافیت در اقدامات است. اگر قرار است مسکنی ساخته شود باید اطلاعات درستی به مردم و مسئولان بدهیم.
وی عنوان کرد که موضوعی که به جد پیگیری میکنیم عدالت است که از دسترسی به راه روستایی از محرومترین روستاها گرفته تا عدالت دسترسی به پروازها در اقصی نقاط کشور، عدالت دسترسی به مسکن را شامل میشود. همچنین توجه به مسکن و راه محرومان در اولویت است و به جد پیگیر این عدالت هستیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوع ارتباط با مردم گفت: در تلاشیم مشکلات مردم را بشنویم تا در سریعترین حالت و در حد بضاعت پاسخ دهیم. وی همچنین عنوان کرد که از دیگر موضوعاتی که در این مدت پیگیری کردیم، ترانزیت و دیپلماسی راه است که در این شش ماه جلسات متعددی با کشورهای مختلف در خصوص کریدورهای مختلف برگزار شد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به ارتباط با ایرلاینهای متخلف اشاره کرد و گفت: بلیت هواپیما به دلیل اتفاقاتی که در گذشته افتاده بود و دولت از قیمتگذاری منع شده بود، حواشی را به همراه داشت. ما نیز بر مصوبه تعزیرات تاکید کردیم، زیرا ایرلاینهایی وجود دارند که قیمتها را براساس نوع خدماتی که به مردم میدهند روی اصولی که باید تعیین نمیکنند و ما نیز پیگیر هستیم که شأن مردم حفظ شود.
وی همچنین افزود: سازمان هواپیمایی نیز بیانیهای در این خصوص صادر کرد که اگر ایرلاین نرخ را بالاتر از عددی که باید، ببرد و خدمات متناسب با آن ارائه ندهد چه تبعاتی برای آنها خواهد داشت و روی مجوزهای آنها نیز ورود خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبتهایش به حوزه ریلی اشاره کرد و گفت: ناترازی در ناوگان ریلی مشهود است و بررسی روشهایی که بتوانیم میزان لکوموتیو و واگن در حوزه بار و مسافر را ارتقا دهیم و به خدماترسانی در حوزه ریل شتاب دهیم مهمترین موضوعی است که به آن ورود کردهایم.
وی همچنین به خرید تملک اراضی در راهآهن رشت – آستارا اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که پیگیری میکنیم تکمیل راه آهن رشت – آستارا است که البته ملاحظات حقوقی در این قرارداد وجود داشت. صادق افزود: موضوع دیگر در این راه آهن خرید تملک اراضی بود. طرف روس میگوید باید تملک اراضی تمام شود و بعد وارد عملیات شوند؛ بنابراین این وعده را میدهیم که تا پایان سال آینده خرید اراضی این مسیر انجام شود.
وی با اشاره به اینکه در خصوص تکمیل راه آهن رشت – آستارا توافق سه جانبهای میان روسیه، آذربایجان و ایران انجام شده است، گفت: کشور آذربایجان به شدت روی موضوع خط آهن مشتاق است و تضمین پنج میلیون تن بار را با روسیه گرفته است. البته ما پیش بینی حمل ۱۵ میلیون تن را از مسیر ریلی داریم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به بندر چابهار اشاره کرد و گفت: هندیها از چابهار نخواهند رفت و بندر نیز تعطیل نخواهد شد. وی افزود: در طول دو سال گذشته بیش از ۸۰۰ نقطه حادثه خیز شناسایی شده است. بخش زیادی از آن اصلاح شده و مابقی نیز در سه ماه اول سال بعد اصلاح میشود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چه برنامههایی برای حل مشکل بلیت اتوبوس و قطار دارید؟ گفت: در اتوبوسهای بین شهری ناترازی داریم. حداقل به ۶۰۰۰ اتوبوس نیاز داریم تا به تعادلی در این بخش برسیم. مشکل کمبود بلیت هم در نوروز و هم اربعین بیش از پیش مشهود میشود. در حوزه واگن و لکوموتیو هم شرایط به همین صورت است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که بنابر ظرفیتهای قانونی، واردات در این دو حوزه انجام شود. وی همچنین گفت: برخی اتوبوسهای بین شهری به صرفه نیستند و باید با پیگیریهایی که انجام میدهیم از جمله تخصص ارز و وام به آنها، قصد داریم آنها را به صرفهتر و تعداد اتوبوسها را بیشتر کنیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص ریل گفت: در حوزه ریل هم به همین صورت است و ناترازیهای در این خصوص وجود دارد، زیرا تقاضا با آنچه عرضه میشود همخوانی ندارد. علاوه بر این موضوع، در برهههایی در سال حتی در کشورهایی هم که ناترازی ندارند نیز کمبودها مشهود است. اما نسبت به نظارت و پایش و بازرسی در پایانههای جادهای و ریلی اقدامات لازم را انجام میدهیم.