مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، محمدصادق عظیمیفر، اظهار داشت که این شرکت با هدف رفع ناتوانیهای موجود در تصفیه و توزیع فرآوردههای نفتی در کشور، مجموعهای از اقدامات را در حال اجراست. این اقدامات عمده توسط قانونگذار، شرکت نفت، و مخاطبان گوناگون، برای شرکت نفت تعیین شده است.
عظیمیفر با اشاره به یک از اقدامات اساسی برای مدیریت سوختگیری، موضوع بهروزرسانی زیرساخت سوختگیری را عنوان کرد. وی بیان کرد که سالهاست این موضوع غفلت کرده و سوختگیری با استفاده از کارتهای هوشمند سوخت، از سال ۸۶ در کشور فعال شده است. تحت این سامانه، تا به حال سوختگیری برای بخش حمل و نقل، بر اساس کارتهای هوشمند سوخت و زیرساختهای مربوطه، در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، با اشاره به اینکه سامانه کارتهای هوشمند سوخت از بسیاری مسائل و چالشهای سختافزاری و نرمافزاری برخوردار است، افزود: خوشبختانه طی سالهای بهرهبرداری، خدمات مورد نیاز مردم را به خوبی انجام شده است. اما بهطور قطع این سامانه در آینده بهروزرسانی خواهد شد.
عظیمیفر گفت که در حال حاضر ۴۰ درصد سوختگیری جایگاهها از طریق کارت جایگاهها انجام میشود و مشکلی در این مورد است. این موضوع زمینهای را برای قاچاق سوخت فراهم کرده است. وی همچنین بیان کرد که سهولت استفاده از زیرساخت سوخت از سوی مردم، با استفاده از کارتهای هوشمند سوخت، در حال حاضر رضایتمندی آنها را فراهم نمیکند. چون به تزریق فرآیندهای موجود طولانی و احتمالاً افراد میتوانند به کارتهای خود دسترسی ندهند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، تأکید کرد که برای کنترل و مدیریت مصرف سوخت، سهولت کاربری و دسترسی برای مردم از مهمترین نیازها است. عظیمیفر با بیان اینکه تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۴ فرصت مناسبی برای بهروزرسانی این سامانه را در اختیار ما قرار داده است، بیان کرد که برای انجام این تکلیف قانونی نیاز به اجرای آزمایشی الگوهای مختلف داریم تا بتوانیم الگوی بهینه را انتخاب کنیم.
وی تصریح کرد که خوشبختانه در حال حاضر با مشارکت مجموعه شهرداری تهران و شرکت دانشبنیان، قرارداد اجرای یکی از طرحهای آزمایشی امضا شده است. امروز این شرکت و مجموعههای دیگر موازی که ظرفیتهای لازم را دارند، میتوانند طرحهای آزمایشی را اجرا کنند و پس از ارزیابی بازخوردها، بهعنوان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، با هماهنگی بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، و سازمان پدافند غیرعامل بتوانیم الگوی جدید سوختگیری مبتنی بر حساب بانکی صاحبان خودرو را عملیاتی کنیم.