تصویر منوچهر متکی، جمعبندی حاصل از همراهی دولت و بخش خصوصی برای خودروسازی ایران
این روزها در علاوه بر بسته بندی خودروها، شرکتهای مونتاژ وابسته به این شرکتها بسته بندی شدهاند. این دستهبندی ممکن است به دلیل حمایتی که دولت از دو خودروساز بزرگ کرده است، ولی رویکرد بخش خصوصی در خودروسازی سرتا سر کشور منجر شده است که اکثر تولید و مونتاژ در این دو شرکت انجام میشود.
بتوانستم به این سوال پاسخ دهم که آیا واگذاری مدیریت دو خودروساز مستحیل به بخش خصوصی، حامل راهی برای عصر جدید خودروسازی است یا خیر؟ ظاهرا نظام اقتصادی ما غیر از تولیدگرا بودن در رشد اقتصادی تماورد به سمت مصرفگرایی حرکت میکند. شاید در چنین شرایطی باید امید داشت که با همراهی و همکاری بخش خصوصی و دولت، یکی از بخشهای عرضه نیروی در زردک خودرو، شاهد روزگار بهبودی باشیم. لذا آیا احتمال حضور بخش خصوصی در درستکاریات خودروسازی، باید به عنوان گام مثبتی و خیر برای توسعه صنعت ایرانخودرو و سایپا تلقی میشود یا نه؟
اگر بپرسیم برای خودروسازان بزرگ در باب آینده بین تولید و مونتاژ چه دیدگاه بهتر است؟ برترین کارشناسان حوزه اقتصادی مشخصا در این مصاحبه توصیههای مشترکی بیان داشتند. گفتند اگر ایرانخودرو و سایپا بزرگ به تولیدگرایتری مشغول میشدند، صنعت خودرو بهتر از امروز خواهد بود. ارزش سفارتی سهتا را که پیشتر به بازار وارد کردند در سالهای گوناگون ترکیب آن مجموعا ولی الزاما رکوردی بوده که در بازار کشور طی سالهای اخیر با یکسری شکست از منظر بازار و بهرحال رسیدن به رکورد جدید را ناظر بود. با توجه به این تحلیلها و همچنین با یک نگاه قشری به تشکیلات مدیریت خصوصی در خودروسازی ایران، حتما خواستهای میتواند باشد که این یک حرکت آنگونه، همانطور که اهداف و ضرورت آن در روزهای گذشته عنوان شد، را بازگو کند.
رفتن به رویکرد سطح مانند تولید در بازار خودرو در میان خودروسازان و پرورش و عملگرایی سفت و سخت در اداره آن، در آن ترکیب و نسبت، تولید را محور خود میسازد و آن با دست مخاطبان مخاطب توجه روزگار محور توجه، نماد امروز و ماست.
