در روزهای گذشته، تصویری منتشر شد که نشان می‌داد یک دستگاه ایران‌خودرو ری‌را در تاریخ نهم اسفندماه در محور زرند به سیریز استان کرمان هنگام ترمزگیری دچار واژگونی شده است. این موضوع باعث واکنش ایران‌خودرو شد.

ماجرای این حادثه به این ترتیب است: چند روز پس از این سانحه، خط تولید ری‌را متوقف شد.

این تصاویری که در فضای مجازی منتشر شد، نشان می‌داد یک دستگاه ایران‌خودرو ری‌را در تاریخ نهم اسفندماه در محور زرند به سیریز استان کرمان هنگام ترمزگیری دچار واژگونی شده است.

در پی این موضوع، ایران‌خودرو با انتشار توضیحاتی اعلام کرد که به‌محض اطلاع از حادثه، تیمی از کارشناسان واحدهای مختلف برای بررسی دقیق ماجرا و وضعیت سرنشینان به محل اعزام شده است. این تیم پس از انجام بررسی‌های فنی، نتایج ارزیابی خود را اعلام کرده است:

حادثه در پارکینگ محل توقیف خودرو به همراه مالک محترم بازدید شد. همچنین گزارش پلیس از سانحه مورد بررسی قرار گرفت که در آن دلایل اولیه «عجله و شتاب بی‌مورد» و «لزوم آموزش بیش‌تر رانندگان» قید شده است. اما دلیل مستقیم حادثه را «بی‌احتیاطی از جانب راننده سواری به دلیل عدم توجه به جلو» دانسته است.

آزمایش‌های تکمیلی توسط تیم فنی اعزامی نشان داد که خوش‌بختانه راننده خودرو آسیب جدی ندیده است. ایربگ جانبی سمت راننده بر اثر ضربه جانبی به درستی عمل کرده و باز شده است که باعث ایجاد جراحت جزیی به کتف راننده شده، اما از بروز حادثه ناگوارتر و فوت احتمالی راننده جلوگیری کرده است.

سیستم ترمز خودرو بررسی شد و هیچ گونه نشتی روغن و قطعی در اتصالات وجود نداشت، اما آثار دست‌کاری بسیار جدی در سیستم برق مرتبط با ترمز خودرو مشاهده شد. به نحوی که فروشنده خودرو به جای حمل خودرو با خودروبر، برای این که کیلومتر شمار خودرو میزان پیمایش آن را به درستی نشان ندهد، نسبت به قطع فیوزی که نشان‌دهنده جلو آمپر را از کار می‌اندازد، اقدام کرده بود. این سیستم قطع شده، ارتباط مستقیمی با حفظ پایداری خودرو (ESC) داشته و نخستین اثر این تغییرات به صورت مستقیم بر روی عملکرد سیستم ترمز خودرو تاثیر می‌گذارد.

بررسی‌های صورت گرفته از اطلاعات خودرو نیز مشخص کرد که چراغ‌های هشدار دهنده سیستم ترمز خودرو در جلو آمپر روشن بوده و راننده که مسوولیت حمل خودرو برای مشتری جدید را داشته، توجهی به آن نکرده و به پیمایش خود ادامه داده است.

بر اساس شرایط ایجاد شده در زمان رانندگی و در شرایطی که خودرو با سرعت در جاده در حال تردد بوده، راننده خودرو ری‌را پشت یک دستگاه کامیون به ترمزگیری اقدام می‌کند و خودرو از جاده منحرف شده و پس از عبور از مسیر روبه‌رو، به دلیل خارج بودن سیستم کنترل پایداری (ESC) از مدار، در حاشیه جاده دچار واژگونی مکرر می‌شود.

در خاتمه، ضمن ابراز خوش‌حالی از این که این حادثه به دلیل سطح ایمنی بالای خودرو ری‌را تلفات جانی درپی نداشته است، به تمامی رانندگان محترم توصیه می‌کنیم از هرگونه دست‌کاری در سیستم‌های برق، ترمز و سایر سیستم‌های حیاتی خودرو خودداری کرده و جهت حفظ ایمنی خود و سایر هم‌وطنان، به هیچ وجه خودرو را از شرایط عملکردی استاندارد خارج نکنند.

توسط autokhabari.ir