در اوج هیاهوی ابرخودروهای اروپایی، یک طلای ناب آمریکایی وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه کرده است! سیلن S7 توسط یک شرکت آمریکایی در سال 2000 ساخته شد و ثابت کرد که میتواند پا به عرصهای بگذارد که کمتر خودروساز آمریکایی جرأت ورود به آن را داشت.
بدنه آیرودینامیک با طراحی خیرهکننده، شاسی سبک کربنی و موتوری غولپیکر، همگی نشان میدادند که این خودرو برای رقابت با بهترینها ساخته شده است. سیلن ترکیب ویژگیهای اسپرت با قابلیتهای استفاده روزمره را در خود داشت که آن را از دیگر خودروها متمایز میکرد.
قلب این خودرو، یک موتور V8 هفت لیتری بود که میتوانست 550 اسب بخار قدرت تولید کند. این موتور با بلوک آلومینیومی و سیستم روغنکاری خشک مجهز شده بود. سیلن با مشخصات فنی قابل توجهی مانند این موارد ساخته شد:
– حجم موتور: 7.0 لیتر V8
– قدرت: 550 اسب بخار
– گشتاور: 580 نیوتن متر
– وزن: 1240 کیلوگرم
– شتاب ۰-۱۰۰: 3.3 ثانیه
– حداکثر سرعت: 340 کیلومتر بر ساعت
اما داستان به اینجا ختم نشد. در سال 2005، سیلن با معرفی نسخه توربوشارژ دوقلو (S7 Twin Turbo)، قدرت را به مرز باورنکردنی 750 اسب بخار رساند! این نسخه با مشخصات خوبی ساخته شده بود؛ از جمله:
– حجم موتور: 7.0 لیتر V8 با توربوشارژر دوقلو
– قدرت: 750 اسب بخار
– گشتاور: 700 نیوتن متر
– وزن: 1270 کیلوگرم
– شتاب ۰-۱۰۰: 2.8 ثانیه
– حداکثر سرعت: 360 کیلومتر بر ساعت
سیلن برای مسابقه طراحی شده بود و با آیرودینامیک پیشرفته میتوانست در سرعتهای بالا، نیروی فشار روبهپایین معادل وزن خودرو تولید کند. این خودرو چسبندگی فوقالعادهای داشت و در هنگام رانندگی با سرعتهای بالا، تعادل خود را حفظ میکرد.
جالب اینجاست که سیلن ابتدا نسخه مسابقهای S7R را توسعه داد و سپس نسخه خیابانی را از روی آن ساخت. درحالیکه بسیاری از خودروسازان از نسخه مسابقهای به نسخه خیابانی میپردازند.
علت فراموش شدن سیلن را میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– رقابت سنگین با خودروهای اروپایی
– محدودیتهای تولید
– شبکه فروش محدود
– بحران اقتصادی
با این حال، امروزه S7 به یک کلکسیونی ارزشمند تبدیل شده است و علاقمندان در حراجیها، آن را با قیمت یک میلیون دلار خریداری میکنند.
سیلن نماد دورهای است که در آن جسارت و نوآوری، مرزها را جابجا کرد و یادآور لحظهای درخشان در تاریخ صنعت خودروسازی آمریکا خواهد بود.