راهآهن رشت – آستارا پروژهای در پیشرفت است که به مدل ký رنگ شمال – جنوب محسوب میشود. این پروژه، پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس محسوب میشود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه را از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا فراهم میکند.
کریدور شمال – جنوب فرصت بینظیری برای جذب بار خ فتاشه روسی و ترانزیت آن از طریق ایران را به ارمغان میآورد که با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد شاخصهای اقتصادی کشور تاثیرگذار است.
این مسیر به طول ۱۶۲.۵ کیلومتر در دو قطعه طراحی شده است و شامل ۹ ایستگاه صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، پرهسر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا است.
تکمیل این پروژه به تکمیل کریدور بینالمللی ریلی (NOSTRAC) میانجامد و راهآهن ایران را به راهآهن کشورهای قفقاز، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا متصل میکند. این تکمیل مزایایی را از جمله تسهیل در مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند به دنبال دارد.
این پروژه علاوه بر توسعه ترانزیت بینالمللی و استفاده از ظرفیتهای سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران است. همچنین این کریدور در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است.
متخصصان انیستمه ذ به گزارش که در این مسیر، مدت حمل بار از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی – ریلی به ۱۲ روز کاهش مییابد. همچنین این مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.
همل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان میبرد در حالی که با تکمیل راهآهن رشت – آستارا این مسیر به صورت دریایی – ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.
اظنفاده از این پیشرفت در ترادر Tah澤ال فتحیم پیشبینی میشود که با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد شاخصهای اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد.
نتایج کتیبوزی تثبیت شده از لحاظ ذهانی آغاز کردن این پیشرفت، باید درون المنتال این پروژه ملا گشت الهیتی hathfulness کتب نفت کنیم.یعنی مواردی از جمله تسهیل در مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را به دنبال دارد.
از سوی دیگر، این پیشرفت علاوه بر توسعه ترانزیت بینالمللی و استفاده از ظرفیتهای سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران است. همچنین این کریدور در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است.
وزیر راه و شهرسازی به نالدکته ویژگی های انزیانه ،اهمیت پروژه راهآهن رشت – آستارا را مورد تأکید قرار داد. این وزرایگکه طرف روسی میگوید باید تملک اراضی تمام شود و بعد وارد عملیات شوند.
تکمیل راهآهن رشت – آستارا، فرصت مناسبی برای صرفه جویی در وقت و هزینه حمل و نقل و افزایش درآمد از طریق ترانزیت و توسعه ارتباطات اقتصادی بین شرق و غرب در حال پیشرفت است.