جیپ رانگلر خودرویی است که نیازی به معرفی ندارد. وقتی حرف از آفرود می‌شود، اولین خودرویی که به ذهن می‌آید رانگلر است؛ اما هر شاهکاری کپی‌هایی خواهد داشت و رانگلر هم از این قاعده مستثنی نیست زیرا هندی‌ها سال‌ها است که خودرویی مشابه رانگلر را با نام ماهیندرا تار تولید می‌کنند. تار آن‌قدر به رانگلر شبیه است که اگر دو خودرو در کنار هم باشند برای تشخیص نسخهٔ اصل از کپی به کمی دقت نیاز خواهد بود. بااین‌حال، بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که ماهیندرا تار آن‌قدرها هم که فکر می‌کنیم کپی نیست.

سیستم تعلیق شاسی‌بلند ماهیندرا از فنرهای شمش تشکیل شده که برای آفرود خیلی ایده‌آل نیستند درحالی‌که رانگلر در جلو عقب به تعلیق چند اتصالی مجهز است. البته رانگلر هم در گذشته همین‌قدر ساده و ابتدایی بود و به همین دلیل شاید برخی از عشاق سنتی جیپ، ماهیندرا تار را به رانگلر امروزی ترجیح دهند.

در سال ۲۰۱۸، فیات-کرایسلر به‌عنوان شرکت مادر جیپ از ماهیندرا به اتهام سوءاستفاده از قرارداد مجوز تولید جیپ شکایت کرد. مشکل فیات-کرایسلر با ماهیندرا راکسور بود یعنی نسخه‌ای کاملاً لخت از تار که در آمریکا عرضه شد. در این دادخواست ذکر شده بود که طراحی راکسور بسیار شبیه به رانگلر است درحالی‌که ماهیندرا حق استفاده از این طراحی را فقط در مدل تار داشته است. درنهایت، ماهیندرا برای اینکه بتواند به عرضهٔ راکسور در آمریکا ادامه دهد، مجبور شد طراحی این خودرو را تغییر دهند تا شبیه جیپ نباشد.

توسط autokhabari.ir