عرضه جیلی آزکارا در سامانه یکپارچه
آذر 1402: به نظر میرسد جیلی آزکارا، خودرو وارداتی فردا موتور، که در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1402 در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت، به لطف سیستم دو دیفرانسیلش، جایگاه خوبی را در بازار خودروهای وارداتی ایران بدست آورد.
براساس آخرین اطلاعات موجود، شرکت فردا موتور، عرضه جیلی آزکارا را بزودی و از طریق سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی آغاز خواهد کرد. احتمالا اولین سری این محصول، در زمستان 1402 یا حداکثر در بهار 1403 تحویل خریداران گردد
قیمت گمرکی و تعرفه واردات جیلی آزکارا
آبان 1402: طبق شنیدهها، اولین محموله جیلی آزکارا وارد شده و اکنون نیز قیمت گمرکی و تعرفه واردات آن مشخص است. قیمت خام جیلی آزکارا با کد NL-3B GF برابر 19 هزار و 843 یورو اعلام شده و تعرفه واردات آن نیز 15 درصد است. حدود 100 دستگاه از این خودرو وارد ایران شده است.
امکانات و تجهیزات جیلی آزکارا وارداتی
امکانات و آپشنهای این خودرو، طبق کاتالوگ رسمی شرکت فردا موتور، به شرح زیر است:
1- ترمز دستی برقی و ترمز کمکی برقی
2- کنترل پایداری الکترونیکی
3- کروز کنترل تطبیقی
4- دوربین 360 درجه
5- هشدار برخورد از جلو
6- هشدار برخورد از عقب
7- سنسور جلو و عقب
8- ایربگهای جلو، جانبی و پردهای
9- اتوهلد
10- هشدار خروج از خط
11- حالتهای رانندگی اکو، اسپرت و نرمال
12- رادار کمک حرکت بین خطوط
13- کمک حرکت در سربالایی و سراشیبی
14- کیلس استارتر
15- صندلی برقی 8 حالته با تنظیم گودی کمر
16 – گرمکن و سردکن صندلیها
17- تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه
18- سقف پاناروما
19- چراغهای خوشآمدگویی و بدرقه
20- نورپردازی محیطی
21- صندوق عقب برقی
22- روکش چرم ناپا برای کابین
23- صفحه کیلومتر دیجیتال 7 اینچی
24- نمایشگر 12.3 اینچی
25- و …
رونمایی آزکارا هیبریدی دو دیفرانسیل
شهریور 1402: به مناسبت هفته دولت، اولین دوره نمایشگاه روایت خدمت به میزبانی نمایشگاه بینالمللی تهران در روزهای نخستین شهریورماه 1402 برگزار گردید. در حاشیه این نمایشگاه، از اکثر خودروهای وارداتی که بزودی به ایران میآیند نیز رونمایی شدند که یکی از آنها، جیلی آزکارا محصول شرکت فردا موتور بود.
درحالیکه اکثر خودروهای وارداتی، به دلیل محدودیت سقف دلاری قیمت خودرو، دارای کمترین آپشنها و تجهیزات هستند، اما نسخه رونمایی شده از جیلی آزکارا، بصورت جالب توجهی، پر از آپشن بود! و نکته عجیبتر اینکه شرکت فردا موتور، نسخه هیبرید ملایم (48 ولتی) این خودرو را رونمایی کرده بود که حدود 190 اسب بخار قدرت و 300 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. و بازهم عجیبتر اینکه نسخه رونمایی شده، دارای سیستم محرکه دو دیفرانسیل (از نوع 4WD) بود. گیربکس آن نیز از نوع 7 سرعته دوکلاچه است.
باتوجه به این ویژگیها، قیمت جیلی آزکارا هیبرید دو دیفرانسیل، احتمالا باید از 20 هزاردلار بیشتر باشد. بنابراین احتمالا نسخه وارداتی آن، با نسخه رونمایی شده در نمایشگاه روایت خدمت، تفاوتهایی خواهد داشت.
واردات جیلی آزکارا توسط فردا موتور
مرداد 1402: شرکت خودروسازی فردا موتور، که هماکنون مونتاژ برخی از محصولات دانگفنگ را تحت برند FMC در کشورمان انجام میدهد، نامش در لیست شرکتهای واردکننده خودرو به ایران قرار گرفته است. به همین دلیل این شرکت برای عرضه برخی از محصولات جیلی، بصورت کاملا وارداتی یا CBU اعلام آمادگی کرده و حتی نمونههای اولیه این خودروها را نیز به کشورمان آورده است.
یکی از محصولاتی که عرضه آن به بازار ایران توسط شرکت فردا موتور قطعی شده، خودرویی به نام GEELY AZKARRA است که البته در بازار چین، با نام بومی جیلی بویو (BOYUE) شناخته میشود. درباره نحوه نامگذاری این محصول جیلی، نکات جالبی وجود دارد که در ادامه این متن، بیشتر به آن میپردازیم.
طراحی جیلی آزکارا وارداتی
جیلی بویو، محصول سال 2016 بازار چین است و نسل اولش با کد NL3 شناخته میشود. وقتی صادرات جیلی بویو به برخی از کشورهای خاص آغاز شد، چینیها آنرا با نام جیلی اطلس (GEELY ATLAS) به مشتریان جهانی، معرفی کردند. در سال 2017 شرکت پروتون مالزی، که هماکنون جیلی دومین سهامدار بزرگ آن محسوب میشود، با پلتفرم جیلی بویو، محصولی به نام پروتون X70 را معرفی کرد که صرفا در ظاهر، با جیلی بویو متفاوت بود اما در باطن، هیچ تفاوتی با جیلی بویو نداشت.
سال 2019 جیلی، اولین فیسلیفت بویو را بعنوان مدل 2020 معرفی کرد؛ این فیسلیفت با نام Boyue PRO در بازار چین عرضه شد. اما وقتی نوبت به صادرات جیلی بویو پرو رسید، جیلی بجای نام اطلس، نام AZKARRA را روی آن گذاشت و به این ترتیب، جیلی آزکارا نیز متولد شد.
جیلی آزکارا با اینکه در طراحی چراغها و سپرها، کاملا متفاوت از جیلی اطلس شده بود، اما برگ برنده طراحی آن را باید در کابینش جستوجو کنید چراکه جیلی از استایل جدیدی برای طراحی فضای داخلی خودرو بهره گرفته. ضمن اینکه سیستم چندرسانهای GKUI19 نیز برای نخستینبار در جیلی آزکارا بکار رفته بود.
قبل از آنکه این بخش را به پایان برسانیم، باید یادآوری کنیم که دومین فیسلیفت جیلی بویو، در سال 2021 و بعنوان مدل 2022 معرفی شد و ظاهر کاملا متفاوتی نسبت به فیسلیفت اولش دارد. در تصویر زیر، فیسلیفت 2022 جیلی بویو را مشاهده میکنید.
همچنین جیلی برای مدل 2023، نسل دوم جیلی بویو (اتاق FX11) را معرفی کرد. در این نسل، پلتفرم NL حذف شده و جیلی از پلتفرم جهانی CMA بهره گرفته است. همچنین طراحی این نسل جدید، با وجود داشتن چراغهای باریک در قسمت جلو و جلوپنجره بزرگی که سرتاسر چهره خودرو را گرفته، براساس سبک مدرنی است که میان اکثر خودروسازان چینی در سال 2023 فراگیر شده است. در تصویر زیر، مدل 2023 جیلی بویو را مشاهده میکنید.
حالا که با نسخههای مختلف جیلی بویو آشنا شدید، باید بگوییم که نسخه وارداتی جیلی آزکارا که توسط شرکت خودروسازی فردا موتور به کشورمان آمده است، در واقع همان فیسلیفت اول این خودروست که با مدل 2020 برای اولینبار به بازار چین معرفی شده بود.
مدل خودرو | BOYUE |
---|---|
طول خودرو | 4544 میلیمتر |
عرض خودرو | 1831 میلیمتر |
ارتفاع خودرو | 1713 میلیمتر |
فاصله محوری | 2670 میلیمتر |
حجم باک | 58 لیتر |
*اطلاعات فوق از سایت خودرساز گردآوری شده است.
جیلی آزکارا، در کلاس کراساورهای جمع و جور (کامپکت) قرار دارد. بنابراین باید آنرا یک پله پایینتر از جیلی مونجارو وارداتی (MONJARO) و همچنین یک پله بالاتر از جیلی کولری وارداتی (COOLRAY) بدانیم.
مشخصات فنی جیلی آزکارا
نسل اول جیلی آزکارا، با اینکه عمدتا با موتور 1.8 لیتری توربوشارژ 4 سیلندر در بازارهای مختلف جهان، عرضه شده بود اما برای بازار ایران، شرکت خودروسازی فردا موتور، پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ 3 سیلندر را برای آن انتخاب کرده است.
این پیشرانه 3 سیلندر، که بصورت مشترک برای برخی از محصولات ولوو و جیلی، طراحی و ساخته شده است، همان موتوری است که قبلا روی جیلی بین یو (BINYUE) نیز استفاده شده بود. جالبتر اینکه جیلی از این موتور 3 سیلندر، فقط در فاصله سالهای 2020 تا 2022 برای جیلی بویو استفاده کرده است و حتی در نسل دوم جیلی بویو، که با مدل 2023 معرفی شد، دیگر خبری از این موتور نیست.
کد موتور | JLH-3G15TD | JLH-3G15TD |
---|---|---|
سیستم محرکه | تک دیفرانسیل | دو دیفرانسیل |
نوع موتور | 1.5 لیتری توربو | 1.5 لیتری توربو |
نوع گیربکس | 6 دنده AT | 7 دنده DCT |
قدرت | 174 اسب بخار | 190 اسب بخار |
گشتاور | 255 نیوتن متر | 300 نیوتن متر |
وزن خالص | 1610 کیلوگرم | 1745 کیلوگرم |
شتاب | 10.11 ثانیه | 9.7 ثانیه |
سرعت | 200 کیلومتربرساعت | 200 کیلومتربرساعت |
*اطلاعات فوق از سایت خودرساز گردآوری شده است.
با صرفنظر گیربکس 6 دنده دستی، جیلی برای موتور 3 سیلندر آزکارا، هم گیربکس اتوماتیک (AT) را درنظر گرفته و هم گیربکس دوکلاچه اتوماتیک (DCT) را ساخته است ولی با این تفاوت که گیربکس اتومات، فقط روی نسخه تکدیفرانسیل جیلی آزکارا، قابل نصب است و گیربکس دوکلاچه نیز فقط برای مشتریان جیلی آزکارا دو دیفرانسیل، قابل سفارش است.
قیمت جیلی آزکارا وارداتی
از آنجایی که نسخه وارداتی جیلی آزکارا شرکت فردا موتور، دیگر در بازار چین عرضه نمیشود، بنابراین قیمت دقیقی نمیتوان برای آن گفت. اما صرفا جهت تخمین قیمتش، باید بدانید که سال 2020، قیمت جیلی آزکارا تک دیفرانسیل، حدود 16 هزاردلار بود ولی نسخه دو دیفرانسیل جیلی آزکارا، با حدود 19 هزار دلار فروخته میشد.
شرایط فروش جیلی در ایران
برای اطلاع از آخرین اخبار شرکت فردا موتور به همراه آخرین شرایط فروش جیلی در ایران، ثبت نام خودروهای جیلی وارداتی، شرایط پیش فروش جیلی و فروش نقدی جیلی، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:
بررسی انواع جیلی در بازار
برای آشنایی با انواع محصولات جیلی در ایران و جهت اطلاع از مشخصات فنی خودروهای جیلی و امکانات خودروهای وارداتی جیلی، به همراه آخرین قیمت محصولات جیلی در ایران، مقالات زیر را مطالعه کنید:
source