شرکت آئودی در حال پیشروی به سمت یک آینده تمامبرقی است، اما این مسیر از چالشهای خاصی برای این برند برخوردار است. اخیراً، کارخانه آئودی در بروکسل بلژیک به دلیل کاهش فروش مدل Q8 E-Tron تعطیل شد. در سال 2024، فروش خودروهای برقی آئودی با کاهش 7.8 درصدی به 164,480 دستگاه رسید. این افت فروش باعث شد آئودی به اهداف بلندپروازانهاش نگاهی بیندازد.
این کمپانی قصد دارد تا سال 2032 به یک برند کاملاً برقی تبدیل شود. با وجود این چالشها، آئودی همچنان در حال گسترش خط تولید خودروهای برقی خود است و اکنون تصمیم دارد به جای تمرکز بر مدلهای لوکس و گرانقیمت، یک خودروی برقی اقتصادی را به بازار بیاورد.
در ابتدا، عرضه این مدل برای سال 2027 برنامهریزی شده بود، اما حالا مدیرعامل آئودی، گرنوت دولنر، تأیید کرده است که این خودروی برقی جدید در سال 2026 و در کلاس A3 به بازار خواهد آمد.
جزئیات زیادی از این مدل برقی منتشر نشده است، اما دولنر اشاره کرده است که این خودرو در آلمان تولید خواهد شد. احتمالاً این مدل، نسخهای پیشرفتهتر از فولکسواگن ID.3 باشد؛ هرچند با توجه به اینکه ID.3 حدود پنج سال است در بازار حضور دارد، این گزینه کمی دور از ذهن است.
در دیگر احتمالات، خودرویی مبتنی بر کانسپت ID.2all از فولکسواگن مورد توجه قرار گرفته است. قرار است مدل تولیدی ID.2 در سال 2026 با قیمتی حدود 25,000 یورو وارد بازار شود. نسخه آئودی این خودرو احتمالاً کمی گرانتر خواهد بود اما همچنان قیمتش بسیار پایینتر از مدل Q4 E-Tron خواهد بود که در آلمان با قیمت پایه 46,150 یورو به فروش میرسد.
گزینه دیگر، نسخه برقی از نسل نهم گلف است که تا پایان دهه حاضر وارد بازار نخواهد شد. گلف تمامبرقی جدید، که با همکاری شرکت Rivian توسعه داده میشود، بر پایه معماری SSP ساخته خواهد شد.
از دید ممکن، خودروی برقی اقتصادی آئودی، نسخهای پیشرفتهتر از ID.2 خواهد بود؛ یک هاچبک جمعوجور که میتواند با مدلهای اقتصادی مرسدس و بیامو رقابت کند.