در حالی که مکلارن، یکی از برترین سازندگان خودروهای اسپرت جهان، در حال ایجاد روابط جدید با شرکتهای طرفدار فناوریهای برقی است، خبر از احتمال استفاده این شرکت از فناوریهای چینی میدهد. این خودروساز که سالهاست در زمره برترینهای این صنعت قرار دارد، بهتازگی با استارتاپ فورسون هولدینگز (Forseven Holdings) ادغام شده است. این ادغام میتواند زمینهساز انتقال فناوریهای پیشرفته از شرکت چینی نیو (Nio) به مکلارن باشد.
با اینوجود، گروه سرمایهگذاری CYVN از ابوظبی در این همکاری نقش کلیدی ایفا میکند. این گروه که اخیراً مالکیت بخش خودرویی مکلارن را از صندوق سرمایهگذاری بحرینی ممتلکات خریداری کرده، حالا مهمترین سهامدار شرکت نیو محسوب میشود.
این ارتباط مالکیتی، حالا بستری برای همکاری فناورانه بین شرکتها فراهم کرده است. در تاریخ 26 فوریه 2025، نیو اعلام کرد که زیرمجموعه فعال در حوزه فناوری این کمپانی، با فورسون یک توافقنامه رسمی صدور مجوز تکنولوژی به امضا رسانده است. این مجوز، استفاده از فناوریهای نیو را برای تحقیق و توسعه، تولید، فروش، واردات و صادرات خودروهایی که با برند فورسون عرضه یا تبلیغ میشوند، امکانپذیر میسازد.
مکلارن در پنج سال گذشته با زیان مالی مداوم روبرو بوده و برای تأمین سرمایه توسعه مدلهای جدید بهدنبال شرکای استراتژیک بوده است. ادغام با فورسون و ورود سرمایه گروه CYVN علاوه بر تأمین مالی، فرصتی برای بهرهگیری از فناوریهای الکتریکی پیشرفته فراهم میکند؛ آن هم در دورانی که برندهای اسپرت و لوکس تحت فشار هستند تا به سمت الکتریکی شدن حرکت نمایند.
جاسم الزعابی، رئیس هیئتمدیره CYVN که حالا رئیس جدید گروه مکلارن نیز خواهد بود، درباره این سرمایهگذاری گفته: «این فقط یک سرمایهگذاری مالی نیست، بلکه تلاشی برای شکلدادن به آینده برند مکلارن، ساختار تجاری و جایگاه جهانی آن در صنعت خودرو است.»
نمونه همکاری مکلارن با فورسون و استفاده از فناوریهای نیو، تنها یکی از دهها نمونهای است که نشان میدهد صندوقهای سرمایهگذاری دولتی خاورمیانه در حال نقشآفرینی کلیدی در اتصال خودروسازان غربی با فناوریهای برقی شرق هستند. حضور CYVN در نقش حلقه اتصال میان دو خودروساز چینی و انگلستانی، میتواند آیندهای متفاوت برای برندهایی همچون مکلارن رقم بزند.