بر اساس نتایج تازهترین نظرسنجی مؤسسه گالوپ، میزان تمایل آمریکاییها به خرید خودروهای تمام برقی طی دو سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. درحالیکه در سال ۲۰۲۳، ۵۹ درصد از رانندگان آمریکایی اظهار داشتهاند که به خرید خودروی برقی علاقهمند هستند یا آن را در نظر دارند، این رقم در سال ۲۰۲۵ به ۵۱ درصد کاهش یافته است. این کاهش نشان دهنده افت محسوس در اقبال عمومی به سمت خودروهای الکتریکی است.
فایلهایی که برای مطالعه به دست آمدهاند، نشان میدهد که عواملی مثل تغییر نگرش عمومی نسبت به برندهایی نظیر تسلا، علاقهمندی به سیاستهای آینده دولت و گرایشهای سیاسی افراد در این قضیه نقش مهمی دارند.
بر اساس دادههای گالوپ، افت علاقه به خودروهای برقی در میان گروههای مختلف اجتماعی و سیاسی به شرح زیر بوده است:
– زنان: ۷ درصد کاهش
– مردان: ۵ درصد کاهش
– افراد ۱۸ تا ۳۴ سال: ۱۱ درصد کاهش
– افراد بالای ۳۵ سال: ۴ تا ۵ درصد کاهش
– دموکراتها: ۱۱ درصد کاهش
– افراد مستقل (غیرحزبی): ۷ درصد کاهش
– جمهوریخواهان: ۲ درصد افزایش
تنها گروهی که علاقهمندی آنها به خودروهای برقی افزایش یافته، افراد با گرایش جمهوریخواه است.
با این حال، در شرایطی که تمایل به خودروهای تمام برقی کاهش یافته، علاقهمندی به خودروهای هیبریدی در حال افزایش است. طبق این نظرسنجی، ۶۵ درصد از افراد پاسخدهنده تمایل به خرید خودروی هیبریدی داشتهاند، که ۱۴ درصد بیشتر از علاقهمندان به خودروهای برقی است.
نتایج نظرسنجی گالوپ نشان میدهد که بازار خودروهای برقی در آمریکا همچنان با چالشهایی مواجه است و با افزایش تمرکز تولیدکنندگان بر خودروهای هیبریدی، زنگ خطری برای صنعت تولید خودروهای برقی بهشمار میآید.
معمولا، افراد که سن بالاتر، درآمد بیشتر یا گرایش محافظهکارانه دارند، خودروهای هیبریدی را به عنوان گزینهای مطمئنتر نسبت به خودروهای تمام برقی در نظر میگیرند. با این حال، در میان جوانترها و افراد با درآمد پایینتر، فاصله علاقهمندی به هیبریدی و برقی کمتر است.
زیرساختهای لازم برای استفاده از خودروهای برقی در ایران فراهم نشده است و مصرفکنندگان ایرانی نیز ممکن است رویکرد مشابهی نسبت به این فناوری اتخاذ کنند.