شرکت خودروسازی جک موتورز چین در سال ۲۰۲۴ عملکرد ضعیف و کاهش شدید درآمد و سودآوری داشت. فروش خودروهای سواری این شرکت در مقایسه با سال گذشته، ۱۶.۵۹ درصد کاهش یافت و درآمد کل با افتی ۶.۲۸ درصدی به ۴۲.۱۱۶ میلیارد یوان (۵۵۴۱.۵۸ میلیون دلار) رسید. اما آنچه که وضعیت مالی این خودروساز را بحرانی کرد، ثبت زیان خالص ۱.۷۸۴ میلیارد یوانی (۲۳۴.۷۴ میلیون دلار) بود که نسبت به سال گذشته ۱۲۷۷.۵۹ درصد افت را نشان می‌داد.

در کنار این، جک سال گذشته ۱۶۵۶ نفر از پرسنل خود را تعدیل کرد که وضعیت مالی نابسامان را به خوبی منعکس می‌کرد. سرمایه‌گذاری ناموفق در فولکس واگن آنهویی و زیان هنگفت بخشی از این زیان را تشکیل می‌داد. زیان این سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۴ به ۱.۳۵ میلیارد یوان (۱۸۶.۳ میلیون دلار) رسید که نسبت به زیان ۴۵۰ میلیون یوانی (۶۱.۸۸ میلیون دلار) در سال ۲۰۲۳ افزایش قابل‌ توجهی داشت.

در نوامبر ۲۰۲۴، نسخه فیس‌لیفت ID.UNYX با کاهش قیمت ۴۰ هزار یوانی (۵۵۰۰ دلار) روانه بازار شد. این نسخه نسبت به مدل قبلی باتری کوچک‌تری داشت و در طول این مدت نتوانسته نظر مثبت مشتریان را جلب کند. تا پایان سال ۲۰۲۴، این برند تنها در ۶۰ فروشگاه در ۳۱ شهر فعالیت داشت، قرار است این تعداد در سال ۲۰۲۵ به ۷۰ شهر برسد.

اما در مجموع، جک در سال ۲۰۲۴ موفق به فروش ۴۰۳,۱۰۰ دستگاه خودرو و شاسی شده که ۷.۴۲ درصد کمتر از سال ۲۰۲۳ بود. فروش خودروهای سواری به ۱۶۶,۸۰۰ دستگاه کاهش یافت که نسبت به سال قبل ۱۶.۵۹ درصد افت داشت. در مقابل فروش خودروهای تجاری با افزایش جزئی ۰.۳۸ درصدی به ۲۳۶,۳۰۰ دستگاه رسید که فقط ۸۸۳ دستگاه بیشتر از سال ۲۰۲۳ بود.

در دو ماه اول سال ۲۰۲۵ نیز اوضاع برای جک بهتر نشده بود. فروش این شرکت در ژانویه ۲۰۲۵ برابر با ۳۵,۵۶۰ دستگاه بود که ۹.۳۹ درصد کاهش را نشان می‌داد. در فوریه ۲۰۲۵ نیز فروش جک به ۲۶,۹۴۱ دستگاه رسید که افتی ۹.۱۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت. این خودروساز طی پنج ماه متوالی منتهی به فوریه ۲۰۲۵ با کاهش فروش مواجه شده بود.

این روند نزولی تأثیر مستقیمی بر منابع انسانی شرکت گذاشته بود. تعداد کارکنان جک از ۲۳,۰۶۴ نفر در سال ۲۰۲۳ به ۲۱,۴۰۸ نفر در سال ۲۰۲۴ کاهش یافت که به عبارت دیگر، این شرکت ۱,۶۵۶ نفر از کارکنان خود را از دست داده بود.

توسط autokhabari.ir